Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våran vindsurfingklubb behöver råd och tips.

  • Våran vindsurfingklubb behöver råd och tips.

    Publicerad av parkis1 på 6 mars, 2013 vid 09:37

    Hej!
    Jag har varit aktiv i våran seglarklubb Tjörns segelsällskap i många år och vi har sett att intresset för jollesegling har blivit mindre med åren. Som gammal vindsurfare provade jag att dra igång en vindsurfingsektion och det visar sig att det finns ett sug efter denna sport. Vi har förmodligen landets bästa lokal med plats för färdiga riggar hängande i taket samt förvaring av brädor och tillbehör.
    En liten lyx är att man kan rigga inomhus och sedan bära ut riggen.
    Omklädnings rum med dusch samt kök och soffor och bord. Vi har även en helt ny RIB samt vanlig planande plasteka. Vi är några föräldrar med barn som har dragit igång träning på söndagkvällar där folk får komma dit och prova. Vi skulle vilja komma i kontakt med folk som vill vara med och utveckla vindsurfingsektionen för barn och vuxna. Klubben har all utrustning och har vana att arrangera både SM och VM tävlingar i kölbåt.
    Vore kul att komma i kontakt med folk runt omkring samt badgäster. Vore trevlig om någon ville hålla i ett vindsurfingläger på sommaren.
    Det är säkert några som varit i liknande situation med föreningslivet och vi på http://www.tjss.se tar gärna emot era erfarenheter.

    MVH
    /Dennis

    svenne svarade 11 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • emilvikingstrand

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 12:27

    Hej, jag är styrelsemedlem i vikingstrands surfklubb. Här kommer några framgångsfaktorer för oss.

    * Stäng inte ute någon del av surfsporten (tex kite eller SUP)
    * aktiv Facebook sida. Hets kring prognoser mm.
    * aktiviteter off-season (vi har klubbM i bowling)
    * var sjukt trevliga mot alla som inte är med i klubben, badgäster mm. Detta minskar badgästers benägenhet att skriva insändare mm om de känner sig rädda för neoprenmän etc.

  • christian

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 17:45

    Hej

    Här är några saker vi lärt oss sedan vi började!

    Vi har sett två fokusområden:
    -Barn och ungdomar
    -Vuxna återfallssurfare
    Om barnen tycker det är kul hakar gärna föräldrarna på
    Det är viktigt att kunna erbjuda ett bra sortiment våtdräkter, flytvästar och skor, att frysa skapar inget intresse. Använda bara hela limmade dräkter, helst 5 mm
    Samarbeta med skolorna genom idrottslyftet.
    Skaffa bra utrustning som är anpassad för små seglare, vi har riggar från 0,8-6,5

    Lycka till!

  • badjanne

    Medlem
    6 mars, 2013 vid 18:55

    Hej
    Jag har kört surfskolan i Klagshamn i många år.
    Tack vare en simulator så vi kunde träna “tvådimensionellt” på land körde mina elever sin första slalomtävling efter fem timmar. Därefter är det viktigt att de finns utrustninga att hyra.
    För att ge kvalitet på kurserna hade jag max 5 personer på varje kurs som var två gånger tre timmar. Ordna förtöjning av brädorna ute i vattnet och pausa ofta. Skippa duckjibes och annat trams.
    För att ytterligare stimulera eleverna hade jag med en kamera i vattnet och tog bilder på alla som de sedan fick på mejl. Detta var en given skärmsläckare och bra reklam för kurserna.
    Kontakta några surfföretag så får du säkert bra rabatt på all utrustning.
    Köp in några SUP-paddlar så kan ni köra SUP på skolbrädorna när det inte blåser, men fokusera på vindsurfing det kräver mycket angagemang.
    Lycka till.

  • danielt

    Medlem
    17 mars, 2013 vid 18:14

    …kul initiativ! Jag kommer gärna förbi i sommar ifall ni kör några Formula- eller slalomseglingar. Antar att det är i Skärhamn ni håller till?

    /Daniel

  • svenne

    Medlem
    17 mars, 2013 vid 19:09

    Jag har kontakt med ett företag som säljer skolutrustning, brädor och riggar gjorda för kursverksamhet. Om någon förening är intresserad av brädor eller segel så kan jag försöka få ner priset så gott det går. Ett gruppköp kanske?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våran vindsurfingklubb behöver råd och tips.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.