Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varberg segling

  • varberg segling

    Publicerad av noob_master på 29 januari, 2011 vid 17:10

    Hej

    jag är en nybörjare på vindsurfing och har kört på en del gamla brädor men sen köpte jag en lite väl bra bräda 70-90 lite (har jag för mig)
    Jag skulle gärna vilja få hjälp och tips från snälla personer och jag funderar på att åka till varberg för där är det många som åker.
    Jag ska troligtvis gå en kurs när dem sätter igång men jag undrar om man kommer få hjälp om man åker till varberg även fast man inte är bra?

    Mvh Noob_master

    noob_master svarade 13 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • mikaels

    Medlem
    29 januari, 2011 vid 20:22

    Min erfarenhet av stranden i Varberg, dvs Apelviken, är att alla jag träffat varit snälla, positiva och hjälpsamma. Det har varit rätt blandad surfkompetens bland folk, allt från rena nybörjare till gamla rävar, men alla har varit vänliga och hjälpsamma.

    Min erfarenhet rent allmät av windsurfare är att vi är ett schysst gäng, som tar hand om varandra, och gärna hjälper till, i Björkvik, Apelviken eller Gardasjön.

    Lycka till, kanske ses vi, jag funderar på en Varbegrssemester med familjen i sommar.

  • noob_master

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 12:50

    Jag ska kanske börja på gullmarsgymnasiet uppe i lysekil till sommaren och jag undrar om det finns något bra vindsurfingställe där med massa personer som är villiga att hjälpa till?
    är det i stil med varberg?

  • m3lk3r

    Medlem
    30 januari, 2011 vid 17:08

    Nää tyvärr. Börja gymnasiet på pederskrivaresskola i varberg istället, då kan du få vindsurfing på schemat..

  • pgvirtual

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 08:24

    Varberg är säkert fint om man vill satsa fullt ut på vindsurfing, och i synnerhet om man redan är rätt duktig. Men det finns ju också andra prioriteter i livet…

    Det tycks ju finnas vindsurfare i Lysekil också, du kan ju höra direkt med dem: http://bfcsurf.se/

    Sedan är det ju nästa fråga. Du verkar vara nybörjare och har just köpt ditt första egna bräde. Även om du skulle vara jättelätt (typ 40 kg) så är 70 liter i minsta laget, och små brädor har i allmänhet inte egenskaper som passar nybörjare särskilt bra (om man inte bor på ett ställe med konstant starkvind).

    I allmänhet så kan man väl säga att ett bra bräde att börja på har åtminstone 60 liter mer än den egna kroppsvikten i kg. Då är bradan hyggligt stabil, och går att träna på också när det blåser lite mindre (Time On Water är nyckeln till all utveckling).

  • noob_master

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 13:37

    jag menade 93 liter jag hade för mig att den var 70-80 men den var tydligen 93 liter.
    Själv väger jag 65 så det blir så det är drygt 30 kilo +.

  • m3lk3r

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 14:49

    Föresten, hur långt har du kommit i vindsurfing, kan du vattenstart? När jag vägde ca 60 och körde på en 86 liters bräda hade jag stora problem med att dra upp riggen på den, det gick när det inte var mycket vågor men annars var jag nästan alltid tvungen att vattenstarta fast jag var rätt kass på det just då.

  • noob_master

    Medlem
    31 januari, 2011 vid 14:56

    jag kan inte vattenstart och det går knappt att dra upp den och sen när jag väl har dragit upp den så gräver den innan jag får fart. jag hoppas lära mig vattenstart den här sommaren så att jag har mer användning av brädan.
    brädan jag har är en mistral concept.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varberg segling

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.