Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värde på gammal bräda?

  • Värde på gammal bräda?

    Publicerad av mikaels på 28 augusti, 2009 vid 11:18

    Min gamla trotjänare, tidigare känd som ‘nya brädan’, en Fanatic Pure Gecko 278 från 1995, fartfyllt röd till färgen, har till sist blivit ersatt av modernare prylar, och frågan är vad jag gör med den gamla.
    Jag lär nog knappast segla den mer, den nya brädan har ungefär samma volym och tar samma segel, så den tar mest plats i förrådet.
    Går den överhuvudtaget att sälja? Vad kan den vara värd? Eller ska jag helt enkelt skänka bort den? Kanske bara att köra till tippen direkt.

    Vad säger experterna?

    walle_gbg svarade 14 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jps

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 11:36

    Jag har också en sådan. Trots sin ålder är den rätt kul att köra runt på. Inte helt fel för en ambitiös (relativ) nybörjare iom att den är så tålig.

    Om du har en vettig fena till den så borde den väl vara värd runt en femhundring tycker jag.

  • markus-o

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 11:46

    Det är ändå en klassisk och väl fungerande 90-tals NoNose-shape.

    Om man delar in vindsurfbrädor i stora tidsepoker så är det väl ungefär:

    1. Ekstock.
    2. Märkliga Funboards och saker med mastfot sjukt långt fram.
    3. NoNose
    4. Kort och brett.

    Blandar man dessutom in riggutvecklingen och förutsättningen att hyffsat moderna segel ska användas så kommer iaf jag snart fram till att skillnaden mellan ren skrot och körbara brädor går mellan epok 2 och 3.

    Inte för att du får så mycket för den, men nog kan den fortfarande leverera kul timmar på vattnet för en surfare med hårda budgetramar. Sälj säger jag.

  • claes6

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 12:05

    Hörde en kille för några veckor sedan som spikade upp en gammal bräda på väggen i gillestugan. Nostalgitripp, liksom. Men du verkar inte ha så gott om plats och hellre än att köra den till tippen skulle jag sälja den till någon budgetsurfande student. För någonstans mellan 500-1000:-.

  • mikaels

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 12:20

    OK, låter bra, då finns den snart på en köp&sälj nära er 😉
    (skulle iofs kunna tänka mig att ha den på väggen eller i taket, men tror det blir svårt att få igenom i familjerådet, som redan tycker jag har för många surfprylar)

  • carl-r

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 12:39

    Om nån på ostkusten mellan sthlm å linköping har en Mistral Screamer typ -93 -95 så hojta till på pm.

  • Knatte

    Gäst
    28 augusti, 2009 vid 13:02
    mikaels;570988 wrote:
    Min gamla trotjänare, tidigare känd som ‘nya brädan’, en Fanatic Pure Gecko 278 från 1995, fartfyllt röd till färgen, har till sist blivit ersatt av modernare prylar, och frågan är vad jag gör med den gamla.
    Jag lär nog knappast segla den mer, den nya brädan har ungefär samma volym och tar samma segel, så den tar mest plats i förrådet.
    Går den överhuvudtaget att sälja? Vad kan den vara värd? Eller ska jag helt enkelt skänka bort den? Kanske bara att köra till tippen direkt.

    Vad säger experterna?

    Lägg upp en annons på säljes och se om någon nappar:wink: Skulle tro att den kan vara värd omkring 500 kr ± någon 100 lapp beroende på skick och vilka/vilken fena som följer med.
    Brädan är helt ok att köra på och den var snabb på sin tid 😉 Hade själv en fräsigt bäbyblå Gecko:tongue:

  • carrera

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 13:12

    Jag är också en sådan samlar typ som har svårt att skilljas från mina brädor! Jag resonerar som så får man inget för dem kan man lika gärna behålla dem för de funkar ju faktiskt riktig bra ännu!
    Har en lite pinsam historia från förra året då jag lyckats krascha min nya Naish bräda riktigt illa, och som vanlig blev ju de kommande dagarna sjukt blåsiga… så jag dammade av min gammla F2 Starli wave från typ 1989 eller likande! Av med “bollfenan” på med en modern nutida wave fena! Fick många trevliga timmar på vattnet i A-bay den helgen! Det jobbiga var att lyckas smyga i o ur vattnet utan att någon såg mig typ 😉

    Numera händer det även att jag rastar min F2 Sputnik WRC 260 med modernt race segel också!! lite retro race så hehe!!

    Behåll den säger jag 😉 U never know!!

  • walle_gbg

    Medlem
    28 augusti, 2009 vid 13:30
    Markus O;570995 wrote:
    Det är ändå en klassisk och väl fungerande 90-tals NoNose-shape.

    Om man delar in vindsurfbrädor i stora tidsepoker så är det väl ungefär:

    1. Ekstock.
    2. Märkliga Funboards och saker med mastfot sjukt långt fram.
    3. NoNose
    4. Kort och brett.

    Blandar man dessutom in riggutvecklingen och förutsättningen att hyffsat moderna segel ska användas så kommer iaf jag snart fram till att skillnaden mellan ren skrot och körbara brädor går mellan epok 2 och 3.

    Inte för att du får så mycket för den, men nog kan den fortfarande leverera kul timmar på vattnet för en surfare med hårda budgetramar. Sälj säger jag.

    2.5 Tiga 260

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värde på gammal bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.