• watertouch

    Medlem
    27 oktober, 2001 vid 13:23

    för att du:
    1. inte hänger tillräckligt i bommen
    2. inte lutar fram riggen tillräckligt

    skulle ja tro…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 oktober, 2001 vid 13:24

    Luta riggen mot nosen på brädan….framåt alltså!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 oktober, 2001 vid 15:05

    Förutom att luta fram riggen kan du placera främre foten framför masten och trycka brädan mot vinden tills du fallit av ordentligt.

  • varfor

    Medlem
    29 oktober, 2001 vid 06:35

    Prova att sätta mastfoten lite längre bak tills du får koll på det hela. Det är lite lättare att komma iväg då.
    -m

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2001 vid 07:34

    jag vet inte riktigt om jag håller med där faktiskt.. jag tycker nog det är lättare med mastfoten längre fram!

  • varfor

    Medlem
    29 oktober, 2001 vid 08:37

    Ähum.. det kanske ska vara längre fram (men jag har ju för mig att den vill gå upp i vind när pucken sitter långt fram. Jag har lyckats börja bemästra besvären och minns faktiskt inte – sätter pucken långt fram för att ta höjd nu :). Ok – tips kanske då att prova att sätta den längst fram och sen längst bak och sen se vilket som går bäst.

    Ett tips som jag vet funkar om du har en lite mindre bräda är att *liksom* vrida till brädan ned i vind när du kommit upp på den. Då kommer du igång.

    Ähh – bästa tipset är väl antagligen att träna som fan och fråga dom som är närvarande antar jag – kör hårt i höstmörkret 🙂

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 oktober, 2001 vid 11:37

    om man sätter den långt fram så kan man ju ha framfoten längre fram så det blir lättare att rtycka ner brädan i vind, å sen är det ju lättare(brädan blir lugnare) när man väl seglar om man har mastfoten långt fram.. å sen ett tipps till är ju att böja på bakbenet och försöka hänga lågt från bommen.
    annars kommer det ju efter ett tag av sig självt..

  • Johan!!

    Gäst
    29 oktober, 2001 vid 13:03

    Beror på att akterliket på seglet fyller först och då vrids brädan upp i vind,
    det märks framförallt när du halat upp seglet och ska skota in.
    Försök att skota in snabbt så att du får vind i hela seglet och inte bara i akterliket,
    för mig så går brädan nästan alltid upp i vind när jag inte vattenstartar och det gör ju egentligen inte så mycket.

    //Johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.