Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

  • roding

    Medlem
    9 september, 2008 vid 07:05

    Eftersom jag är nybörjare själv så måste jag skriva vad jag tror. Jag tycker ju själv att det är helt galet svårt att lära sig att vindsurfa och om man inte känner någon eller är aktiv på t.ex. detta forumet så kan det vara svårt att få pointers och tips så att man kan utvecklas som vindsurfare.
    Mer eller mindre alla idag är vana vid att allt skall gå snabbt och lätt och man är oftast inte villig att lägga ner den tiden och engagemanget som krävs för att man skall lära sig och utvecklas.
    Sen så klart så kostar ju det en hel del att syssla med vindsurfing och det är inte alla som har råd med det heller.

  • jps

    Medlem
    9 september, 2008 vid 07:29

    @Bjornen 498148 wrote:

    Undrar om Sörensson inte är en “undercoverkonakille/tjej” Alla dessa trådar slutar av en slump med diskussioner om kona….tragiska sådana på en förmodligen bra produkt.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55952&highlight=kona

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54266&highlight=kona

    Aha en gammal hederlig konspirationsteori! Kul 🙂

    Personligen försöker jag se till att använda Steffos eminenta ignorerafunktion på alla personer som missionerar för den fantasktiska brädan XXXX som enligt uppgift klarar av allt från extrem vågsegling via normal surf till osthyvling, skogsfällning, plöjning, vaxa bilen och allt annat man kan komma på 😉

    Det svåra är bara att få ignorerandet att slå igenom eftersom det kommer nya riktiga eller påhittade användare med samma budskap hela tiden…

  • trasurfarn

    Medlem
    9 september, 2008 vid 07:36
    Bjornen;498148 wrote:
    Undrar om Sörensson inte är en “undercoverkonakille/tjej” Alla dessa trådar slutar av en slump med diskussioner om kona….tragiska sådana på en förmodligen bra produkt.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=55952&highlight=kona

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54266&highlight=kona

    Jag har kollat på trådlänkarna som du skickade och kan inte ana något undercover Bjönen! Tyvärr finns väl här en konstant kona-noja här på konfen så då får nog alla som förespråkar centerbords-surfing räkna med at bli anklagade för att ha provision på kona eller äga/surfa på en sådan.
    Ta till er vad Roding skriver i stället för att vara kaxiga o konspirera:
    Eftersom jag är nybörjare själv så måste jag skriva vad jag tror. Jag tycker ju själv att det är helt galet svårt att lära sig att vindsurfa och om man inte känner någon eller är aktiv på t.ex. detta forumet så kan det vara svårt att få pointers och tips så att man kan utvecklas som vindsurfare.
    Mer eller mindre alla idag är vana vid att allt skall gå snabbt och lätt och man är oftast inte villig att lägga ner den tiden och engagemanget som krävs för att man skall lära sig och utvecklas.
    Sen så klart så kostar ju det en hel del att syssla med vindsurfing och det är inte alla som har råd med det heller.
    Nybörjare i vattnet, var snälla!
    Träsurfarn

    user_online.gif reputation.gif vbrep_register(“498150”) report.gif quote.gif

  • simpa

    Medlem
    9 september, 2008 vid 07:37

    Kona är anledningen till att ingen vill surfa..?

  • jester

    Medlem
    9 september, 2008 vid 07:56

    Jag kan säga att detta inte är undercover. Handlar snarare om ett skolarbete. Så fram med mer vettiga synpunkter och argument.

    Jag gissar att en av dom stora orsakerna till att fler inte surfar, och då framförallt dom unga, är att utrustningen är stor och otymplig. Och i dom felsta fall måste man ha tillgågn till bil för att kunna utöva sporten.

  • bjornen

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:04

    @Träsurfarn 498155 wrote:

    Ta till er vad Roding skriver i stället för att vara kaxiga o konspirera

    Alla har vi varit nybörjare…

    Jag tror att det är få som vindsurfar för sporten är relativt okänd bland “svensson”. Har man inte tillgång till vatten: sommarställe, båt, någon aktivitet som knyter an till vatten el dyl, bekanta som utövar sporten så “snubblar” man ju inte direkt över någon surfbutik eller plats där det seglas. Oftast måste man aktivt ta sig till ett spot där det seglas och då ska det stämma med vindriktining, styrka mm Vindsurfing kostar dessutom en hel del pengar oavsett kona eller andra modeller och kräver oftast körkort/bil. Sverige är ganska kallt för att utöva denna sport, de flesta kanske vill segla juni juli augusti. När man väl är biten så är kylan inte något problem men som ny(börjare) tror jag inte regn och kyla lockar till segling.

    //Björn

  • roding

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:28

    Sen så måste jag faktiskt säga en till sak som jag har märkt här på forumet, det är väldigt många här som har surfat länge och som jag tror och hoppas på är bra. Tyvärr så verkar det som om det är just dessa personer som inte vill att det skall komma nybörjare för då får dom mindre plats i vattnet. Detta kan jag förstå, jag som nybörjare måste ju ta ganska så mycket mer plats än någon som kan segla och eftersom jag inte har riktigt koll på prylarna så är jag ju farligare också.
    Men här kommer det magiska med det hela! Dom flesta nybörjare vill ha tips och hjälp för det är ju bra mycket roligare att segla än att plaska i vattnet, och om ni som kan segla tar er max 2-3 minuter från eran segeltid och ställer er och snackar med nybörjarna och ger lite tips så kommer vi att lära oss snabbare och ni kommer få mer plats för att vi lär oss att kontrollera brädan bättre. Själv så tycker jag inte att det låter överdrivet svårt eller oöverkomligt.

  • pedersen

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:35

    Jag kan tycka att hela diskussionen mellan Kona eller inte är lite absurd.
    Jag menar mina bror har en Yamaha FZR 1000, jag en Suzuki GSXF 400, min syster Suzuki Savage, helt olika motorcyklar, med helt olika förustättningar. Jag snear inte på min brossa eller syrra för att dom inte kör samma typ av hoj.
    Det handlar trots allt om samma intresse, vindsurfing, eller???
    Gillar man brädor med centerboard, so fine, det gillade jag också förr (på åttiotalet):wink:

  • gustav-s

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:43

    @Pedersen 498170 wrote:

    Jag kan tycka att hela diskussionen mellan Kona eller inte är lite absurd.
    Jag menar mina bror har en Yamaha FZR 1000, jag en Suzuki GSXF 400, min syster Suzuki Savage, helt olika motorcyklar, med helt olika förustättningar. Jag snear inte på min brossa eller syrra för att dom inte kör samma typ av hoj.
    Det handlar trots allt om samma intresse, vindsurfing, eller???
    Gillar man brädor med centerboard, so fine, det gillade jag också förr (på åttiotalet):wink:

    Du kanske inte skulle tycka det va lika kul å köra motorcykel om du va tvungen att ha stödhjul (Kona) på? Men andra gillar det tydligen så det får stå för dom. Jag kör hellre utan.

  • roding

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:47

    Och helt plötsligt så urartade tråden till att handla om Kona:s vara eller inte vara. Var det verkligen det som denna tråden skulle handla om?

  • jps

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:50

    Tyyvärr är det så att alla trådar som hamnar om detta ämne följer mönstret:

    Allmän bra diskussion -> Det är svårt att surfa -> XXX gör det lätt att surfa och löser alla problem -> totalt urartad diskussion om XXXs vara eller inte vara…

    Starta en ny tråd 😉

  • pedersen

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:51
    Gustav S;498172 wrote:
    Du kanske inte skulle tycka det va lika kul å köra motorcykel om du va tvungen att ha stödhjul (Kona) på? Men andra gillar det tydligen så det får stå för dom. Jag kör hellre utan.

    Hehehe ja det spårade nog ut här….
    Nej men jag skulle heller aldrig säga till lillgrabben att “…jamen du cyklar ju inte, du kör ju med stödhjul…” 😉

  • roding

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:57
    JPS;498176 wrote:
    Tyyvärr är det så att alla trådar som hamnar om detta ämne följer mönstret:

    Allmän bra diskussion -> Det är svårt att surfa -> XXX gör det lätt att surfa och löser alla problem -> totalt urartad diskussion om XXXs vara eller inte vara…

    Starta en ny tråd 😉

    Tråkigt att det skall behöva vara på detta sättet. Just nu så är detta forumet min största inspirations och lärokälla så det vore ju bra för min del om man kan hålla det seriöst till viss del gällande vissa grejer.

  • simpa

    Medlem
    9 september, 2008 vid 08:58

    @Roding 498175 wrote:

    Och helt plötsligt så urartade tråden till att handla om Kona:s vara eller inte vara. Var det verkligen det som denna tråden skulle handla om?

    ALLA trådar urartar till en diskussion om Kona SMYGANDES. Vet du varför?? För att Kona inte kan stå upp för sig själva och HELA j*vla tiden förekommer det smygreklam från deras sida som visar sig i alla trådar. Har du vart med från början så skulle du också vara förbannad! Det är inte Kona i sig som är tråkigt, omodernt, 80-tal och förbannat stort. Det är dess utövare jag är förbannad på och det är synd. Säg inte att jag är partisk nu för det är ni själva som har satt er i den här situationen med er Joachim ‘the man’ Larsson som överhuvud. Det förvånar mig inte om han ger er betalt för att sitta och skriva om hans coola prylar eftersom han själv inte lyckades med marknadsföringen. Är så trött på detta.

  • kesse

    Medlem
    9 september, 2008 vid 09:07

    Jepp. Trams om olika surfingmärken. Själv har jag en enorm bredd på mina brädor för att alltid kunna köra. Har en Formula Fanatic TT, En KONA, en RRD twintip och en F2 sx 110.
    Grejen är att folk inte är ute och ser surfing när det brallar. Då gömmer de sig inomhus. I allafall i stora delar av landet. Kanske tror de att det inte surfas på andra ställen än Varberg när det blåser satan.
    Där jag bor, i ett sommarstuge område vid kusten i Södermanland är det aldrig en käft ute om det blåser. Kommer det någon så är det en som rastar hunden och de säger alltid samma sak. Nämligen att de testade på 80 talet och inte kunde vända.
    Så anledningen till att så få surfar måste ju grunda sig i att de minns de svåra plankorna som fanns förr och att de unga som vill börja får höra sina päron nämna detta.
    Man måste helt enkelt marknadsföra att det är “enkelt”.
    KONA som många här på forumet hatar som gris stank gör helt rätt när de går på segelklubbarna där ungdomarna sitter och ruttnar i en trög e-jolle. De får se en surfbräda som är lättseglad och går fort i planing.
    Hade formula förbundet gjort samma sak hade kanske fler seglare gått över till vindsurfing för många år sedan.
    Många av KONA seglarna får upp ögonen på småbrädorna och kommer säkert att göra oss sällskap på stranden om nått år när det brallar som fan, då med en mindre plastbit under armen.

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.