Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

  • gustav-s

    Medlem
    9 september, 2008 vid 09:09

    @Pedersen 498177 wrote:

    Hehehe ja det spårade nog ut här….
    Nej men jag skulle heller aldrig säga till lillgrabben att “…jamen du cyklar ju inte, du kör ju med stödhjul…” 😉

    Haha, nej men du kanske skulle jämföra det med att trampa runt på en 3-hjuling?

    Det kommer nog tyvärr alltid spåra så fort någon nämner Kona. Finns för mycket blandade känslor om den pråmen, jag mena brädan 🙂

  • jester

    Medlem
    9 september, 2008 vid 09:22

    Roding: Det är bara att fråga på. Det är nog väldigt få som inte skulle ge dig tips och tricks. Jag brukar själv gärna hjälpa folk som inte har 100 koll på utrustning osv, men samtidigt vill man ju inte framstå som nån besserwisser bara för att man har segelnummer i seglet. Men dom flesta jag känner skulle utan någon som helst tvekan hjälpa en nybörjare, eller vem som helst faktiskt, om man får frågan.
    Vi brukar tom hjälpa kite-snubbarna upp o ner med drakar om dom ber snällt… 😉

    Och ang kona-prylen. Själv tycker jag det är jobbigare o läsa alla upprörda kommentarer av anti-kona-folk. Ja, det sköttes lite klumpigt i början, men nu för tiden så är inte kona-sekten värre än några andra här på konfen. Så tagga ner lite, tack!

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2008 vid 09:26

    @Gustav S 498183 wrote:

    Haha, nej men du kanske skulle jämföra det med att trampa runt på en 3-hjuling?

    Det kommer nog tyvärr alltid spåra så fort någon nämner Kona. Finns för mycket blandade känslor om den pråmen, jag mena brädan 🙂

    Jag tycker det är totalt idiotiskt att jämföra kona med stödhjul. En relevantare jämförelse är om t.ex. systern med Suzuki Savage började tjata om att alla borde åka just en Savage.

    Sen har det blivit en jäkla koncentration av vindsurfare på några få ställen. För 15 år sen surfade många utanför Lökenäs på Öland eftersom det ligger en bunt sommarstugor där. Och ja, de seglade småbrädor i full planing. Nu är det nästan aldrig nån där, antingen åker de till Haga Park eller så surfar de inte.

    Kort och gott: kusterna har plats för MÄNGDER av vindsurfare, även om de begränsar sig till småbrädor.

    Nu är sporten så smal så vanligt folk saknar koll helt. Jag har tappat räkningen på hur många som frågat “Vad är plana”.

    Eller så undrar de varför man inte kitesurfar, för det går ju fort. När jag nyligen var i Egypten blåste jag ifrån kitesurfare på löpande band. Kitesurf och vindsurf är ungefär lika snabba, det handlar mer om vem som seglar än om det är drake eller bräda, men ingen verkar fatta det.

  • trasurfarn

    Medlem
    9 september, 2008 vid 09:43
    Roding;498178 wrote:
    Tråkigt att det skall behöva vara på detta sättet. Just nu så är detta forumet min största inspirations och lärokälla så det vore ju bra för min del om man kan hålla det seriöst till viss del gällande vissa grejer.

    Heja Roding!
    Du är en ny frisk fläkt här på forumet! Du behövs här för att röra om lite bland en del gamla gnälliga stelnande/smala surfsjälar. Jag hoppas och tror att du kommer att bli bemött med respekt och få goda råd här oavsett om du vindsurfar med centerbord eller utan.
    välkommen!
    Träsurfarn

  • rasmus_w

    Medlem
    9 september, 2008 vid 09:58

    En sak jag kan tillägga om att tipsa nybörjare är att man kan åstadkomma väldigt mycket med några få enkla tips. När jag var i Hurghada så upptäckte jag att de flesta nybörjare gjorde nästan precis samma fel och kunde utvecklas rätt mycket med några få tips.

    Typiskt är att de kliver på för långt bak när de beachstartar, vilket funkar ibland på en 150 liters bräda men aldrig på nåt mindre.
    De har framhanden alldeles vid masten så de kan inte skicka fram riggen så den ger ordentligt drag och utrymme så de kan kliva på långt fram.
    Även när de börjar få kläm på seglingen så kör de med alldeles för stora brädor. Relativt små seglare seglar 160 liters brädor när jag har fullt drag i 5.7 på en 86 liters bräda i rätt elak chop. En bräda som sjunker ner en bit i vattnet är ju stadigare i chop eftersom den inte knuffas runt lika mycket av vågorna.
    Även lite bättre seglare kör ofta på onödigt stora brädor. 85 kilos killar kör på 130 liter med motivationen “I’m a big guy, need big board”. Om 86 liter räcker för mina 75 kilo så borde 95 liter räcka för dem.

  • svennebanan

    Medlem
    9 september, 2008 vid 10:16

    Enligt Konafolket saknas det en nivå av bräda, den mellan 1m bred nybörjarbräda och planande kortbräda. Det är steget däremellan som gör att de flesta som provar vindsurfing lägger av då det är hyfsat jobbigt att lära sig plana i stroppar med hängsele. Kona är ett försök till bräda som både ger tid på vattnet genom hyfsade subplaningsegenskaper pga sin längd och som även planar som en freeride.

    Mistral hänger iaf på den idén:
    http://www.mistral.com/public/content/windsurfing/windsurfboards/ventura/index_eng.html

    RRD också:
    http://www.robertoriccidesigns.com/y13/#home.windSurfing.startAndRestart.longrider

    Equipe III råkade jag få syn på också, om än inte för nybörjare:
    http://www.mistral.com/public/content/windsurfing/windsurfboards/equipe_iii_rd/index_eng.html

  • argulander

    Medlem
    9 september, 2008 vid 10:45

    Ett stort “fel” med vindsurfing (då menar jag vindsurfing med planing, att glida runt utran att plana roar mig inte så mycket längre, det var dock roligt i början när man lärde sig surfa) är ju att det inte går att planera aktiviteten. Man kan som med tex fotboll (som ju är populärt i vissa kretsar) inte bestämma tid och plats långt i förväg. Stor flexibiletet krävs och man måste kunna lägga allt annat åt sidan när det blåser tillräckligt, annars blir det ju inte så mycket surf. Ligger iofs kanske en viss charm i det ändå, kanske skulle man tröttna om det var perfekta förhållanden varje dag?

    Klas

  • styret

    Medlem
    9 september, 2008 vid 11:08

    jag känner att jag måste försvara mej lite här. När jag väl var en av få som i den här tråden sa att jag inte förstod varför sporten skulle bli större.

    jag är bara dryg och kaxig på konfen. Jag hoppas och tror att de flesta jag träffar varje säsong (vilket är måååånga) tycker att jag är hjälpsam och positiv när jag hjälper folk med tips och arrangerar grejer på haga hela somrarna.

    Där får det vara hur mycket folk som helst. Men jag vill inte ha för mycket folk ute i vågorna.

    har också tröttnat mer på alla som måste jaga vem som helst som nämner Kona än dom som faktiskt gör det. Det är ungefär som att lacka på folk för att dom seglar fomula när man själv kör våg i mina ögon.

  • surfslusken

    Medlem
    9 september, 2008 vid 11:09

    Ska nu JAG (av alla idioter här) göra ett försök att få in tråden på den seriösa banan igen?

    Borde inte frågan egentligen ställas så här istället:
    Varför finns det över huvudtaget nån som vindsurfar i Sverige??

    För allvarligt talat, ta en titt på en världskarta. Om vi bortser från segling på insjöar så är de VÄLDIGT få länder, nu snackar jag bara såna med kust, som är sämre lämpade för vindsurfing än just sverige. Om vi så bara kollar in norden så hamnar sverige sist. Danmark och Norge har otroligt mkt bättre förhållanden än vi har här. Finland vet ja inte säkert, men skulle gissa att de bjuds på minst lika bra förhållanden som vi har me tanke på att hela deras kust vätter åt “rätt” håll.

    Att de ens finns de antalet dårar som håller på här tror jag beror på följande:
    1) Här anammades windsurfingen när den var ny på 70-talet och hipp för att de kom från USA, som alla vet så brukar sverige va väldigt pigga på att hoppa på USA trender.

    2) På grund av de stora båtseglings intresset som fanns här va de lätt att få just seglarna att prova på “brädsegling”.

    3) Medelsvensson är väldigt rik (i en global jämförelse) och hade råd att köpa prylar när dom gick att köpa på bensinmackarna.

    Och där lades grunden till att de fortfarande finns relativt många som håller på vilket lett till att de fylls på med nya. Men erkänn att vid närmare eftertanke är de ett rent helvete att vindsurfa i sverige om man jämför med resten av jordens länder. För att inte snacka om att börja som ny börjare. Tänk bara om man va uppvuxen vart som helst på Afrikas, Sydamerikas, Indiens, Asiens, ja vilken kust som helst va mkt mer surf de skulle blivit. Enda anledningen till att inte fler håller på runt dessa kuster är att stackarna inte har slantar till prylar!

    Hmmm….fan va frustrerande de måste va att bo vid shysst surf året runt men inte ha nån som helst möjlighet att komma över prylar:(

  • roding

    Medlem
    9 september, 2008 vid 11:36
    styret;498231 wrote:
    jag känner att jag måste försvara mej lite här. När jag väl var en av få som i den här tråden sa att jag inte förstod varför sporten skulle bli större.

    Jag var lite hård också faktiskt, det är inte många som man har träffat och frågat om hjälp som har sagt nej. Tvärtom så är dom flesta väldigt trevliga om man frågar om tips 🙂

  • blandsvamp

    Medlem
    9 september, 2008 vid 13:35

    @styret 498231 wrote:

    jag känner att jag måste försvara mej lite här. När jag väl var en av få som i den här tråden sa att jag inte förstod varför sporten skulle bli större.

    Dr Masse skrev redan juni 2000, varför ska vår sport bli större?
    <http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727>

  • styret

    Medlem
    9 september, 2008 vid 14:46

    @blandsvamp 498270 wrote:

    Dr Masse skrev redan juni 2000, varför ska vår sport bli större?
    <http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727>

    yes. om du läser mitt inlägg igen så skrev jag inte att jag var den enda på forumet som undrar det. utan i den här tråden.

  • trasurfarn

    Medlem
    9 september, 2008 vid 15:07
    blandsvamp;498270 wrote:
    Dr Masse skrev redan juni 2000, varför ska vår sport bli större?
    <http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727>

    Jag känner igen inlägget och reagerade på den redan då!
    Jag tycker att det är både fånigt och knäppt att vilja göra vindsurfingen till en smal sport. Om vi inte lyckas behålla mångfalden, kommer återförsäljarna att få en allt sämre lönsamhet och ett allt mindre sortiment. Redan nu är det tydligen mycket svårt att kunna köpa speedprylar eller rent av omöjligt att se prylen innan du köper den kunde vi läsa i denna tråd.
    Vem vet! Det kanske inte är helt omöjligt att även en och annan
    centerbordsurfare i framtiden köper en ny centerbordslös bräda vilket borde gynna mångfalden och lönsamheten hos vindsurfinghandlarna.
    Var rädd om varandra vindsurfingbröder!
    Det finns plats för alla. Sannorlikheten att vindsurfingen skulle bli en stor farsot igen och ställa till med en massa begränsningar tror jag är rätt liten.
    Förresten kanske en nybörjare nöjer sig med att vindsurfa ett tag på mindre vatten innan han/hon ger sig ut till Fitunas steniga strand och begränsade parkeringsplatser.
    vi behöver varandra!
    Träsurfarn

  • Kjello

    Gäst
    9 september, 2008 vid 15:08

    jag har träffat folk som hållit på med vindsurf 30 år som jag, dom prövade kitesurf för något år sen, och fastnade för kite.
    Liksom jag kommer att göra snart.
    Nuförtiden finnr alternativ.

  • notbad

    Medlem
    9 september, 2008 vid 15:25

    Jag har varit beroende sen tidigt 80-tal, och sett det försvinna surfare under många år, men sedan händer något 2007, fler och fler börjar leta efter sommar-aktivitetet och “vips” så är det många som fyller w-s-skolor. Så jag tror att antalet surfare har ökat avsevärt det senaste året. Kom till Habo Ljung en vacker dag och kolla, du kommer att få svårt att parkera lagligt, för det är fullt av surfare ute. Jag menar att Skåne har ökat sitt antal surfare med 200% senaste åren och trenden ökar.
    Ge oss in mild blåsig höst

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing varför är de så få som vindsurfar ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.