Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför är priset mycket lägre i Tyskland ?

  • imported_macts

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 18:46

    50% låter i och för sig i överkant, men två orsaker är nog: större marknad+ lägre moms.
    Tycker dock att nypriset på prylar inte brukar skilja så mycket. Inom musikbranschen (instrument/studioprylar) tycker jag att skillnaden är större mellan sverige och Tyskland, går ofta att hitta samma pryl 30-40% billigare i Tyskland.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 19:25

    Helt riktigt marknaden blir större ju lägre priset är ooo.gif

    Mvh Seriösa Herr A

  • ian

    Medlem
    29 januari, 2005 vid 23:52

    jag skulle väldigt gärna vilja se ett konkret exempel där det skiljer 50% i pris på samma vara i tyskland och sverige. har du ett sådant så länka gärna.

  • big_jeppe

    Medlem
    30 januari, 2005 vid 00:28

    50% har jag aldrig sett, men 30-40% (på REA grejer från förra året). Det ryktas här på konfen att när man säljer varor på REA i Tyskland så är momsen tokigt låg (typ 6%). Man har alltså en speciell momsnivå för allt som säljs på REA (har jag hört/läst).

  • styret

    Medlem
    30 januari, 2005 vid 10:27

    precis som jeppe säjer så är det fjolårsprylar som är billigare i tyskland och det beror precis på det han säjer. Reamomsen är mycket mycket lägra i tyskland.
    Årets prylar kan ofta (enligt exempel här på konfen) vara billigare i Sverige faktiskt.
    Men för att säja det jag och många mer har sag flera gånger, även om jag ska köpa fjolårsprylar så gör jag det i sverige för att jag vill ha kvar en marknad här hemma. och dessutom verkar reklamationer vara bökigt, tex keppler ger väl tillbaka lite kosing tillbaka om det är nått fel på varan istället för att byta ut den (iallafall efter folks erfarentheter här på konfen) och jag vill inte skicka min sprojlans nya bräda på lagning det första jag gör.

  • dannew

    Medlem
    3 februari, 2005 vid 11:41

    Tjenare!
    Jag passade på och beställde en EVO 74 från http://www.starboard.se före 1 feb. Det blev då billigare än att köpa någon annanstans. Även utan rabatt så är brädan ca 800:- billigare där än hos t ex SurfKeppler i Tyskland.

    Som de andra säger, fynd gäller nog bara förra årets, och de kan man ibland hitta även i Sverige. Ändrad moms är nog också förklaringen.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför är priset mycket lägre i Tyskland ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.