Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför denna fixering vid årsmodellen?

  • Varför denna fixering vid årsmodellen?

    Publicerad av gustav1980 på 14 januari, 2007 vid 20:31

    Troligtvis har jag för lite att bekymra mig om som ens skapar en tråd i ämnet, men kan inte blunda över faktumet att jag förvånas över det fokus just årsmodellen har när det gäller WS-utr.

    Har själv intresse i andra hobbys som tex. snowboard, roadracing och hemmabio. Här är intresset för årsmodellen hos prylarna ytterst begränsad om man jämför med WS. Trots att det i allra högsta grad handlar om prylsporter eller prylhobbys.

    WS är en sport som har en (gissningsvis??) 30 år på nacken och utvecklingskurvan hos grejerna borde ha planat ut vid det här laget.
    Eller händer det saker från ett år till ett annat?
    Har jag roligare med en mast från -07 än-04?

    Berätta nu hur det ligger till, så att jag kan gå vidare och fundera kring något annat!

    /G

    alexasu svarade 17 år, 4 månader sedan 13 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • davo

    Medlem
    14 januari, 2007 vid 20:44

    Är hemmabio en hobby först o främst? =)
    Faktum är att utvecklingen inom sporten är helt galen, på 10 år har det hänt sjukt mkt….så varför skulle det inte fortsätta så? IBM grundaren, eller nån sa ju i stil med att hemdatorer kommer aldrig förekomma o storleken på dem knappast kunde bli mindre än en hyffsad ishockeyhall…!
    Så vi har nog grymt mkt mer att förvänta oss, men det finns det nog fler som kan utveckla o bättre.

    Ok, sälj din hobby (gissa vilken) o skaffa en rigg o en bräda själv! Sätt på TO DO listan 2007!

  • wiseguy

    Medlem
    14 januari, 2007 vid 20:50

    Jag har inte vart med så länge i svängen men från 1994-2000 ?? nångång så hände inte sådär jättemycket, men från 2001 så satte utvecklingskurvan en rejäl fart uppåt på brädfronten för att sedan plana ut runt 2004. Segelrevolutionen började nångång runt 1999 med NPs “sher-tip” segel och den har enligt mig planat ut nu..3 år gamla segel står sig rätt bra mot de senaste modellerna

  • alexasu

    Medlem
    14 januari, 2007 vid 20:52

    fast just master verkar ju inte vara någon årsmodells-hets på.

  • ola_p

    Medlem
    14 januari, 2007 vid 20:53

    Det är olika känsligt med olika saker, en bra mast kommer fortfarande vara en bra mast 5 år senare. Däremot ett segel eller en bräda så kommer det ha hänt desto mer i utvecklingen.

    Generellt sett så är väl FS brädor från de tre senaste åren bra, vågprylar så kan du gå tillbaka till 02 och fortfarande få en grymt bra shape. Lättvindsraceprylar har väl rätt hård optimering misstänker jag. Medans speedprylar har en långsamare utvecklig (med den senaste den nuvarande speed revival som är nu så skall jag kanske inte svära på det dock)… osv.

  • gustav1980

    Medlem
    14 januari, 2007 vid 21:04

    Kul med många svar, snabbt!

    Hemmabio, en hobby? Folk lägger löjligt mycket pengar så nog kvalar HB in som en hobby. Hobbys ska ju vara dyra..

    Tog masten som exempel för att dra resonemanget till sin ytterlighet.
    Förstår att skillnad är större när det gäller brädor.

    Fråga #2
    Har prylar till salu men har inte koll på exakta årsmodellen. Hur fastslår man den? Det handlar om grejer som köptes nya mellan 2000-2006. Så vi snackar inte lastgamla saker iaf men årsmodell bör ju finnas med i annonsen.

  • herodude

    Medlem
    14 januari, 2007 vid 21:27

    hmm hällande diablo seglet så kan du kika på neilprydes hemsida, vet inte hur bic’s hemsida ser ut gällande sånt men kan kika efter där med. annars kan du kontakta någon återförsäljare och beskriva dekoren oftast så går det nog att ordna…

  • wiseguy

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 07:07

    @Gustav1980 359784 wrote:

    Kul med många svar, snabbt!

    Fråga #2
    Har prylar till salu men har inte koll på exakta årsmodellen. Hur fastslår man den? Det handlar om grejer som köptes nya mellan 2000-2006. Så vi snackar inte lastgamla saker iaf men årsmodell bör ju finnas med i annonsen.

    Chekk this link http://www.surfspullen.nl/index.php?tab=archief

  • robin

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 08:18

    @wiseguy 359777 wrote:

    Jag har inte vart med så länge i svängen men från 1994-2000 ?? nångång så hände inte sådär jättemycket, men från 2001 så satte utvecklingskurvan en rejäl fart uppåt på brädfronten för att sedan plana ut runt 2004. Segelrevolutionen började nångång runt 1999 med NPs “sher-tip” segel och den har enligt mig planat ut nu..3 år gamla segel står sig rätt bra mot de senaste modellerna

    Skulle nog säga att det hände en hel del 94-00 också. Nonose kom 94 och gjorde brädor livligare men lite mer svårseglade. 93 fanns det en eller två brädor med nonose, 94 rätt många, och 95 fanns inte en bräda kvar som inte var nonose. Framåt 97 ungefär började freeridebrädorna komma på riktigt med Mistral Screamer och Fanatic Gecko i fronten. Samtidigt började racebrädorna och seglen bli större. Sedan runt -00 kom bredden på brädorna, men jag undrar om inte det började i slutet av 90-talet. Runt 00 kom trenden som gör att brädorna ser ut som de gör nu (breda och korta)

    /Robin (som kör grejor mellan -99 och -06)

  • jesper_b

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 08:39

    Bra fråga! Årgångsysterin har nog ingen annan funktion än att göra tillverkare, varumärkesägare, distributörer och handlare lite fetare. Visst sker utveckling men inte så att man måste byta prylar så fort det kommer en ny årgång. Kör på det ni tycker är skönt och bekvämt och som ni dessutom är inseglade på. Byt när grejorna är slut. Ibland är definitivt en äldre bräda eller segel skönare än en senare årsmodell av samma märke/modell.

    Jag sörger tungt varje gång min favoritvågis dör för gott och jag måste skaffa nytt. Min favo AB+ 77 litare har jag avverkat tre stycken av och det går nog inte att få tag på fler. Överväger att försöka laga upp den minst trashade ännu en gång. Anders B har dessutom en prototyp till denna bräda stående i en surfshop i WA. Såg dock en rätt sliten och strukturellt helt solid en på Kuau häromdagen. Jag ska kanske försöka byta till mig den mot min sprillans quatrocustom?

    Provade dock en Sean Ordonez custom igår som var något aldeles i hästväg…. nog ett måsteköp!

    Poängen här var visst dock att årgångshysterin är helt galen! Här där jag råkar befinna mig sedan någon månad är det så otroligt lite av denna hysteri och så otroligt mycket mer av hur man faktiskt gillar sin bräda eller rigg som avgör. Kanske beror det på att vi här seglar varje dag i äckligt grymmegrymma förhållanden… har aldrig varit med om ett så pass vindsurfingintensivt december och januari här på Maui. Då blir det nog mer substans än marknadsföring som avgör. Dock tycker jag det finns ännu mindre anledning att byta grejor varje år hemma i svedala med sina jämförelsevis färre dagar och rätt mycket mediokrare dagar.

    Skit i att skaffa nytt!

    Jesper B

    (som gärna säljer på er senaste hotsailsmauiprylarna… som dock håller MÅNGA tunga säsonger)

  • rasmus_w

    Medlem
    15 januari, 2007 vid 23:09

    Vill fylla i att på Maui känns årgångshysteri på nåt vis mer “logiskt” än här. Efter ett år på Maui borde grejorna vara rätt slitna, plus att man kan dem utan och innan och borde kanske börja bli lite sugen på nån slags änding i känslan eller så.

    Här i Sverige gissar jag att det är rätt få som hinner segla in sig riktigt rejält på en brädan på bara ett år, antagligen har man bara skrapat lite på ytan. Kanske begränsar det till och med ens utveckling som seglare, man seglar nästan jämt på brädor och segel man inte hunnit lära sig ordentligt.

    Hmm… Kanske man skulle överlåta åt vår store analysator Ola H att genomföra nån slags test på hur en seglare som byter grejor varje år utvecklas jämför med en som behåller grejorna i några säsonger, eller kanske till och med tills de är slut.

  • jesper_b

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 06:56

    Visst konsumeras brädorna snabbare på ställen där man seglar mycket. Och visst lär man sig brädorna ordentligt snabbare då man seglar mycket, i synnerhet om det är mer vågridningsspots än hopp som dominerar. Det behöver dock inte innebära att det måste bli årsmodellhysteri. Om man kollar på t ex surfing, både shortboard och longboard så finns det rätt mycket produktionsbrädor nu. Inte minst hela surftechsortimentet (cobratillverkat). Blir jag trött på min 9.6a Bill August noserider och vill prova en Hap Jacobs 9.2 hi-performer så bryr jag mig inte om den är tillverkad 2004 eller 2006, huvudsaken den är i bra skick, om den är beggad. Tvärt om så är det ett uttryck för en lyckad shape att en bräda finns kvar i t ex surftechsortimentet i många år. Detsamma gäller som sagt shortbords. Visst försvinner vissa shaper och nya tillkommer men det är inte alls regel att alla brädor ska förändras varje år, tvärt om. På samma sätt tänker t ex Anders Bringdal om sina vindsurfingbrädor och Sean Ordonez om sina surf och vindsurfbrädor. Förändring och utveckling – yes! Ständigt förämdrade modeller varje år – no way!

    Kör på det ni gillar så länge det håller och strunta i om det är senaste årets dekaler under halkskyddet!

    /Jesper B

  • mikaels

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 08:57
    Quote:
    Framåt 97 ungefär började freeridebrädorna komma på riktigt med Mistral Screamer och Fanatic Gecko i fronten.

    Min Gecko är en -95a, tror det var första året den kom, tillsammans med Bic Vivace.
    Jag tycker fortfarande den är kul (och behärskar den fortfarande inte riktigt…)
    Jag har provat nyare grejor då och då på resa, men tycker nog att Geckon fortfarande står sig ganska bra. Alltför breda brädor uppåt 150 liter är lite som att åka skidor med midskidor, om någon minns dem, visserligen ganska lätt, men utan riktig känsla…
    På segelfronten har det dock hänt mer sen 95, men kanske inte på de senaste åren (vet dock inte hur det är med vågprylar).

  • svenne

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 10:28

    Jag tror jag ser på årsmodellshysterin på ett annat sätt.
    Jag drog lärdom av alla surfkungar (Ola & Ola, Jesper etc) om att renodla segellinjen vilket jag tror inte bara har underlättat surfet utan också förbättrad det avsevärt. Så nu när jag vill ha ytterligare segel i min CO-linje, går jag helt enkelt stenhårt på att hitta ett begagnat av samma årsmodell som mina nuvarande – just för att få samma egenskaper.

    –S

  • charlieb

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 12:00

    Om det nu är så att det varje år blir enorma framsteg med klar förbättring av osv kan man ju undra hur desigerna är skapade. MauiSails med Barry S som gjort segel i 30 år snart hur kan det komma sig att han från ett år till ett annat inte kommer längre?

  • calle

    Medlem
    16 januari, 2007 vid 12:15

    Jag tror som du Jesper, att på ställen där man seglar mycket så snackas det mindre om årsmodeller och att köpa nytt, det upplevde iallafall jag när jag var i WA. Där seglade folk!
    Här hemma i regnet och kylan så kommer behovet av surf ut på ett annat sätt, man sitter och drömmer om resor (som allt för sällan blir av) och om att köpa nya grejer (som ytterst sällan gör en till en bättre seglare).

    Mvh Calle

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför denna fixering vid årsmodellen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.