Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför Fituna och inte…

  • Varför Fituna och inte…

    Publicerad av svenne på 31 maj, 2005 vid 12:23

    Hej alla.

    Jag har varit några gånger nu (mest tittat faktiskt…) vid Fituna, och har bara en enkel fråga.
    Varför surfas det inte mera från Skanssundet? Där är det ju rätt bra strand, men kanske nåt annat som gör att det inte funkar?

    –Svenne

    anonym-anvandare svarade 18 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • brutus

    Medlem
    31 maj, 2005 vid 13:09

    mors.
    har surfat där ett par gånger och ett par saker gäller – den finfina stranden e privat, o även om de som bor där låtit i alla fall mig surfa där så kommer man inte särskilt nära med bilen – en bra bit att kånka…
    förutom stranden så kan man knalla i på udden, till vänster om färjeläget s.a.s., och det funkar finfint. sjöbrisen ger inte lika bra där som i Fituna tycker jag, men på mer västliga vindar (än S-SV) så funkar det faktiskt bättre där, enligt min ringa mening i alla fall…

    Har sett fler vilsna själar gå i där, testa en gång o se vad du tyucker vettja!

    MVH / Martin

  • oscar

    Medlem
    31 maj, 2005 vid 13:38

    Privat strand, baah, strandskydd och allemansrätt!!!

  • getwet

    Medlem
    31 maj, 2005 vid 14:02

    efter att ha besökt bägge sidor av Himmerfjärden kan jag bara konstatera att det blir faktiskt snäppet bättre på Fituna sidan. Jag seglar ofta långt ut på fjärden från Fituna, ibland tom över till andra sidan och kan bara konstatera att vid de flesta tillfällena (inte alltid) vrider vinden en aning mer mot sv på andra sidan och på så sätt blir en aning frånland. Det gör i sin tur att vinden inte riktigt kommer ned just vid stranden jag brukar gå iland på (den söder om Skanssundet). Vid vissa tillfällen har det dock varit starkare vind på den västra delen av fjärden, (inte vanligt förekommande) men då pratar vi om att det är en bit från stranden. Ibland har jag även blivit lurad av att det blir plattare vatten och farten ökat, Har då trott att det blåser mer men så har inte varit fallet.
    En markant skillnad kan man också märka mittemot de två öarna utanför Fituna, kommer man för nära dem minskar vinden ganska drastiskt. Om man däremot passerar öarna med god marginal (söder om) märks det nästan ingenting.
    Även området från Fitunastranden ut till öarna brukar leverera mest vind, vanligtvis, men det kan ibland bli tvärtom. Fördelar med Fituna förutom att det bara är att “stoppa” i grejerna i vattnet är närheten (till vattnet), enkelt att ta sig till, stor parkering (grustag) och vill man knoppa över så går det alldeles utmärkt, inga sura markägare som kan ha synpunkter. Och eftersom vi är flockdjur så samlas vi gärna här och har det kul ihop….

  • jakob_s

    Medlem
    31 maj, 2005 vid 14:02

    tänkte på samma sak..
    Varför och för vem skulle denna strand vara privat ?

  • brutus

    Medlem
    31 maj, 2005 vid 14:24

    inte en susning, men det var bommar o grejer, tog för givet att den var privat.
    Jag snackar om en låång, vit sandstrand precis väster om, innan skanssundet, ligger lite hus där o skräpar…
    men det skiter man ju i ändå, så vem bryr sig? tongue.gif

  • fjant

    Medlem
    31 maj, 2005 vid 19:11

    En annan orsak är att Fituna inte ligger mitt i farleden. Ska man köra vid skanssundet ska man kryssa bland båtar och fraktfartyg och annat trams.

    /Fjant

  • getwet

    Medlem
    1 juni, 2005 vid 04:46

    Den långa sandstranden innan Skanssundet (söderifrån) är vad jag vet allmänn badplats. Ligger fullt med folk där på sommaren.

  • mwp

    Medlem
    1 juni, 2005 vid 16:16

    Skansundet är schyst på sydost .
    Sen är det lite spännade med fraktfartygen
    lite som Hood River tongue.gif
    Mwp

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 juni, 2005 vid 22:39

    Skanssundet är hyfsat vid syd-sydost-ost (vid sydost-ost är det ju brist på alternativ söder om Stockholm). Parkerar gör man vid “fornborgen”, dvs på parkeringen precis innan färjeläget. Man går i längst ut på udden (dvs så långt söderut man kan komma på udden). Det finns ingen anledning att gå i vid badstranden – det är bara krångligt och ger sämre vind. Skanssundet är enligt min mening underutnyttjat – ofta är jag ensam där.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför Fituna och inte…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.