Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

  • kinetic

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 06:05

    @Animal 727169 wrote:

    Men allvarligt, att freerida fram och tillbaka på en vindsurfingbräda är inte så jäkla jobbigt. .

    Surferlove
    /Animal

    Testa o “freerajda” med ett 9 kvadrats (racing)segel när kite:arna kör mellan 8 och 10 som mest så får du känna på “liiiite power”. Det är power så det står härligt till, man flyger iväg på slören o lyfts ur vattnet på höjden, långt ifrån “tryggt”, men roligt så länge man orkar o är koncentrerad… Höllviken är ett bra ställe för just denna typ av segling, helst på V-NV 😀

  • cajan

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 07:24

    Håller med om att det är lite tröttande att alltid förknippas med kite, när man berättar att man vindsurfar för någon. Men vem bryr sig igenkligen. Okunniga människor som inte har så bra koll, då är det bara till att berätta att det inte är samma sak. Om man vill
    Men jag har aldrig fått frågan av en kiteare, och har aldrig haft några problem med dom.
    Själv tycker jag att det ser rätt så coolt ut, men har inte kommit till skott o provat ännu. En dag kanske. Tycker bara att jag redan har förmycket “leksaker” att hålla reda på.
    Ville bara dela med mig av mina tankar😃

  • animal

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 08:34

    @kinetic 727198 wrote:

    Testa o “freerajda” med ett 9 kvadrats (racing)segel när kite:arna kör mellan 8 och 10 som mest så får du känna på “liiiite power”. Det är power så det står härligt till, man flyger iväg på slören o lyfts ur vattnet på höjden, långt ifrån “tryggt”, men roligt så länge man orkar o är koncentrerad… Höllviken är ett bra ställe för just denna typ av segling, helst på V-NV 😀

    Jo, förnekar inte att det kan bli tungt med vindsurfing…. Det går väl att göra det hur jobbigt som helst om man vill… 😀 Förnekar inte heller att det är jäkligt roligt när omständigheterna är de rätta!!!

    Nu gled jag kanske iväg från topic…. Har viss förståelse för TS frustration. Folk är ju väldigt glada i att berätta för andra vad dom borde göra.

  • sailortrash

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 11:03

    se det från den ljusa sidan…det är varken politik eller religion. även om en del vindsurfare verkar tycka att de som “konverterat” är kättare…

  • jlhp

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 16:24

    @Henke_A 727082 wrote:

    Också väldigt sugen på Black box 107, men kanske inte riktigt förstår hur den konkurrerar med kite?

    Det som lockar mig med lättvindskite är den lilla (directional) brädan av shortboardvågsurftyp, vindsurfbrädor som planar tidigt med kanske 7 kvm segel brukar vara stora (läs klumpiga) och svänger dåligt – rent uselt jämfört med vågsurfbräda. Det är där BlackBox 107:an väcker mitt intresse – kortare och kompaktare för bättre manöverbarhet och sväng, förhoppningsvis fortfarande kombinerat med tidig planing…

  • jlhp

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 16:44

    I början blev jag imponerad av hoppen kitarna gör, och visst, jag tycker fortfarande att det ser jäkligt häftigt ut med höjden och hangtime, men sen då. Att hänga i ett snöre och snurra lite hit och dit på kroppen och sträcka respektive böja på det ena eller andra benet osv kräver ju givetvis gymnastiska talanger men häftigt? Inte särskilt. Ser man vad vindsurfproffsen gör både i vågorna och på plattvatten med loopar på alla möjliga (och omöjliga) vis, t.o.m. dubbla loopar, så är det ju något HELT annat i och med att hela utrustningen ska med också… DET är häftigt (och hårt)! 🙂

    I vågridningen har väl båda sporterna sina för- och nackdelar. Håller tummarna för att Starboard BlackBox och Simmer Freegal koncepten gör att jag slipper börja kita 😉

  • vindsokaren

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 18:35

    Har precis som många gjort köpt en kite för att komplettera vindsurfingen i lätta vindar under 6ms.
    Körde inte så mycket ibörjan men började med snowboard på isen sen fick den hänga med till vattnet.
    Senast förra helgen på Öland så fick jag köra 2.5tim kite började perfekt med 6ms ökade till 10 och då började det rycka i surftarmen och bytte till v-surf resten av dagen -perfekt kombo
    Finns ju en hel del trick att träna på i kite men v-surf ränderna kommer nog aldrig gå ur.
    Dock har man ja hållt på från 15års ålder till nu 41.
    Tänker alltid tillbaks på Gotlands vindvågssurf varje år magiskt!
    Kiten åker nu med om proggen sviker på Dalarö eller Gålö .de e ju bara en ryggsäck och liten planka

  • kinetic

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 19:39

    Vindsökaren: Det är en sån här du skall ha: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?93497-Hydrofoil-kite-kit 😀 De går igång ruggigt tidigt o tar höjd som inget annat. Moddar man en vindsurfbräda (monterar box längre fram) kan det till o med tänkas att foilen funkar på vindsurfbrädan oxå, kommer testas när tid finnes 🙂

  • vindsokaren

    Medlem
    1 september, 2014 vid 07:14

    Ahh ser läckert ut om hittar balansen.
    Fick se en live i somras i 5-6ms.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför kan jag inte bara få vindsurfa i fred??…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.