Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför så få seglande vindsurfare?

  • andersbq

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 08:56

    Funderade faktiskt på att köpa båt förra året, men jag valde att köpa surf istället för hela slanten. Nu har jag snart 8 nya brädor och 13 segel. Ångar mig inte ett dugg!
    Och det där med familj, en barnbräda är med i årets investering. Om det tar sig, kan hela familjen njuta få njuta av härliga endorfinkickar.

    (Förresten, är det fler än jag som får lite Kona-känsla av den här tråden? Någon som försöker pracka på oss nåt som vi inte vill ha…)

  • trasurfarn

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 12:01
    andersbq;446677 wrote:
    Funderade faktiskt på att köpa båt förra året, men jag valde att köpa surf istället för hela slanten. Nu har jag snart 8 nya brädor och 13 segel. Ångar mig inte ett dugg!
    Och det där med familj, en barnbräda är med i årets investering. Om det tar sig, kan hela familjen njuta få njuta av härliga endorfinkickar.

    (Förresten, är det fler än jag som får lite Kona-känsla av den här tråden? Någon som försöker pracka på oss nåt som vi inte vill ha…)

    Det gläder mig Anders att du satsar så mycket på surf och även fått en familj/barn som delar ditt intresse! Det är mer än vad jag har lyckats med!
    Man kan inte styra över andra samt var och en har en egen vilja som måste respekteras.
    Jag är alltså ingen Kona-försäljare utan än rätt udda typ här som i stort sätt mest gillar alla typer av brädor med bra bärighet och centerbord samt även gamla fullängdspråmar inräknade. Man skulle kunna kalla mig för en Guldvinge-glidare bland en massa race-åkare om man skulle prata mc-språk. Mem sporten/intresset är väl inte större än att en guldvinge-surfare som jag får vara med och surfa på konfen och på vattnet.
    Låt oss vara surf-bröder allesamman oavsett brädinrikning!
    Är det inte lite spännande och se om det även finns surfare här på konfen som seglar och i fall om man har lyckats att kombinera dessa intressen?
    Träsurfarn

  • spray

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 16:21

    @andersbq 446677 wrote:

    (Förresten, är det fler än jag som får lite Kona-känsla av den här tråden? Någon som försöker pracka på oss nåt som vi inte vill ha…)

    Jo. Men man väljer ju själv sina intressen. Tycker träsurfaren gjorde en bra liknelse med sporthoj och guldvinge, många gemensamma nämnare med så vitt skilda saker.

  • dude

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 20:07

    Det som skulle få mig att ta mig ut på vatten i båt skulle vara att komma åt nya okända breaks, men som många andra säger har en båt begränsnngar var den kan röra sig, t ex ta sig fram och lägga till där det är hög sjö. Det skulle alltså vara en väldans speciell och dyr bt vi pratar om…

    Ja Träsurfarn, om jag förstått det hela rätt så är det nog så att jag hellre försöker pressa gränserna för vad som är möjligt för mig att göra, medan du hellre drar ner på ambitionsnivån och gör lite både och. Nej förlåt, vad det handlar om i fallet mellan dig och mig är att du ser vindsurfing som en förlängning av segling och vice versa, medan jag inte gör det, inte idag i alla fall.

    Visst har jag vart ute och seglat i skärgården med familjen när jag vart mindre, men det har vart ett himla meck att komma till rätt sida av ön för att över huvud taget komma åt fri jämn vind. Och visst har jag vart ute på eskader och seglat parallellt segelbåtarna på bräda, men det är långt ifrån mina prioriteringar idag.

    Så, före segling och vindsurfing kommer närmare varandra så finns det (från mitt perspektiv) ett antal problem att lösa där vissa kanske helt enkelt inte har någon lösning.

    Jag förstår dig dock helt i vad du är ute efter och att vi helt enkelt är ute efter olika saker.

    Själv vet jag inte vad det skulle förändra om seglingen skulle kunna få något från vindsurfingens värld respektive om vindsurfingen skulle kunna få någonting från seglings värld. Jag kan tänka mig att att det skulle kunna vara både bra och dåliga saker.

  • trasurfarn

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 21:04

    Jag förstår dig till fullo Dude samtidigt så verkar du har fattat mina surf/ segel-tankar! Kul att snappa hur en och annan av vindsurfarnas cross-åkare tänker när man själv är en smått allena guldvinge-åkare i sammanhanget.
    Jag är inte ledsen för det, fast visst vore det roligt att träffa på en och annan glidare i skärgården eftersom jag har lärt så många grunderna i “glidar-surf”.
    Respekt bröder!
    Träsurfarn

  • argulander

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 21:11

    Undrar om det inte är rätt många som både vindsurfar och seglar, speciellt på ostkusten. Svårt att kombinera samtidigt i alla fall, även om det ibland går. Surf kräver mycket vind, och vind direkt, svårt ligga med en båt på smma ställe som det är bra att surfa, + att grejorna tar stor plats i båten om den är liten (Smaragd för min del familjen behöver också plats). Bör nog njutas separat, segling är skönast i 4-5 m/s, surfing bäst i 10-15 m/s. Segling är en viss typ av njutning, inte fysisk i första hand, spännande att kryssa så fort som möjligt, spännande att länsa med spinnaker, gippa sig fram så fort som möjligt, naturupplevelse, naturhamnar, navigation. Surfing är fysiskt krävande, svårt, blir aldrig tråkigt så länge det blåser tillräckligt och planar bra. Kommer att fortsätta med bägge aktiviteterna som som sagt har olika fördelar. Dessutom seglar jag på is när det finns sådan Kitewing och konventionellt sk Draksegel.

    Klas

  • aronh

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 22:34

    Visst det är helt olika saker, windsurfing och segling, och de konkurrerar med varandra men jag blir rädd när jag läser saker som detta.

    @argulander 446820 wrote:

    …Segling är en viss typ av njutning, inte fysisk i första hand, spännande att kryssa så fort som möjligt, spännande att länsa med spinnaker, gippa sig fram så fort som möjligt, naturupplevelse, naturhamnar, navigation. Surfing är fysiskt krävande, svårt, blir aldrig tråkigt så länge det blåser tillräckligt och planar bra…
    Klas

    @fastforward 446382 wrote:

    Vindsurfing är en sport och segling är en sommarstuga som lutar.

    @peterka 446441 wrote:

    När har man störst flin mellan öronen, ja inte är det när man varit ute och seglat kölbåt inte. Lyckorus nr ett kommer efter en blåsig dag med surfbrädan.
    Kölbåt har man för att slappna av och komma någonstans, surfbräda har man för att få kickar.

    @SWE 496 446534 wrote:

    Sittsegla kölbåt kan man ägna sig åt när man blivit för gammal för vindsurfing..;)

    @Spray 446537 wrote:

    Vi har en Najad 380 38fotare i familjen och det är rätt så långt från vindsurfing i känsla 😀 Håller med att kölbåt passar bättre när man är för gammal för vindsurf. (Om man någonsin blir det)

    Varför förknippas segling hela tiden med semästersegling i skärgården och sägs inte vara en sport, inte är fysiskt krävande, inte ger någon kick?

    Det behöver absolut inte vara så. Segling kan vara så ofantligt mycket mer och har en stor bredd. När jag tänker på sporten segling d.v.s inte semestersegling i stockholms skärgård med husvagn, grillning, med blomsterkrukor och gardiner i fönstren och hunden i flytväst med gummistövlar på fördäck, så tänker jag på personer som hela tiden försöker pressa sig själva och utvecklingen, personer som söker extrema upplevelser. Men jag tänker också på personer som går in för tävlingsmomentet och som söker kicken av att prestera bra.

    Det jag vill ha sagt är att jag tycker det gås lite för hårt åt segling som sport här i diskussionen.

    För att återknyta till rubriken, jag tror varför så få seglare vindsurfar är därför
    att segling är en dyr och tidskrävande sport som kräver uppofringar och prioteringar om man vill uppleva segling annan en husvagnssegling. Detta medför att man som utövare av båda sporter hela tiden måste priotera. därför håller de flesta antingen på med det ena eller andra.

    Jag har ända sedan jag börjad segla drömt om att oceansegla solo (jag tänker mig inte det i en brisbåt dock utan något sportigare). Jag hoppas verkligen att jag ska kunna göra det någon gång men jag är dock inte beredd på att vindsurfingen ska bli lidande. Jag kommer med andra ord försöka att till en viss grad kombinera båda sporter.

  • spray

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 23:19

    @Aronh 446836 wrote:

    Varför förknippas segling hela tiden med semästersegling i skärgården och sägs inte vara en sport, inte är fysiskt krävande, inte ger någon kick?

    Det behöver absolut inte vara så. Segling kan vara så ofantligt mycket mer och har en stor bredd. När jag tänker på sporten segling d.v.s inte semestersegling i stockholms skärgård med husvagn, grillning, med blomsterkrukor och gardiner i fönstren och hunden i flytväst med gummistövlar på fördäck, så tänker jag på personer som hela tiden försöker pressa sig själva och utvecklingen, personer som söker extrema upplevelser. Men jag tänker också på personer som går in för tävlingsmomentet och som söker kicken av att prestera bra.

    Det jag vill ha sagt är att jag tycker det gås lite för hårt åt segling som sport här i diskussionen.

    För att återknyta till rubriken, jag tror varför så få seglare vindsurfar är därför
    att segling är en dyr och tidskrävande sport som kräver uppofringar och prioteringar om man vill uppleva segling annan en husvagnssegling. Detta medför att man som utövare av båda sporter hela tiden måste priotera. därför håller de flesta antingen på med det ena eller andra.

    Jag har ända sedan jag börjad segla drömt om att oceansegla solo (jag tänker mig inte det i en brisbåt dock utan något sportigare). Jag hoppas verkligen att jag ska kunna göra det någon gång men jag är dock inte beredd på att vindsurfingen ska bli lidande. Jag kommer med andra ord försöka att till en viss grad kombinera båda sporter.

    Segling kan vara otroligt krävande fysiskt men det ställs sällan samma krav på balans och koordination som på en surfbräda.. Att tex kryssa i hårt väder offshore kan vara oerhört krävande.
    Segling klassas nog som en mindre krävande sport eftersom den KAN vara det tillskillnad mot surf som i princip alltid är krävande.

    Föresten, varför solosegla? Om det var något jag inte skulle vilja vara utan när jag seglade över atlanten så var det just sällskapet!

  • trasurfarn

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 23:49

    Aronh skrev:
    För att återknyta till rubriken, jag tror varför så få seglare vindsurfar är därför
    att segling är en dyr och tidskrävande sport som kräver uppofringar och prioteringar om man vill uppleva segling annan en husvagnssegling. Detta medför att man som utövare av båda sporter hela tiden måste priotera. därför håller de flesta antingen på med det ena eller andra.

    Jag håller fullstänigt med Aronh! Att få ihop häftig vindurfing och häftig segling kräver både mycket pengar och tid vilket är få förunnade.
    Liten båt, små bekymmer. Stor båt, stora bekymmer!
    Motorn i våran S30.a har gått som en klocka i alla år, men tog helt slut under semestern förra året. 108 papp gick en ny på. Det hade räckt till mycket häftigt surfgodis, men inte till en Hobie Fx one, som är lite av min drömbåt. Dröm o glöm! För egen del skulle det kännas för ego att lägga ut så mycket pengar för att tillfredställa mina yttersta seglingslustar. Att segla kölbåt som vi gör, har blivit för oss det mest sociala och familjära aktiviteten på året! Jag är mycket tacksam för den möjligheten och resurser som vi har haft genom åren som gjort det möjligt att kombinera optimistjolesegling med barnen, vindsurfing och segla tillsammans både under vanliga helger och semestrar!
    Så mitt råd är ändå att var beredd att kompromissa ordentligt och sök inte de stora surf- och seglings-kickarna om du vill kombinera vindsurfing och segling. Denna kompromiss-kombination kan istället ge dig oväntade mentala och umgänges-kickar!
    Träsurfarn
    Ps. Första semesterveckan i år skall jag segla med mig en gammal barndomskompis och hans son i stockholms skärgård. Mahognybrädan Grego, kommer ligga på däck , polarens Mistral OD, samt TSS gamla hembyggda tandembäda kommer hänga på släp! Första surf-stoppet blir nog Säck! I dag monterade jag en rejäl genomgående stävögla i tandembrädan.
    Ingenting får lämnas åt slumpen!
    Träsurfarn

    J

  • peterka

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 04:50

    Enligt mitt tycke så kan man visst leta de stora kickarn, även om man sysslar med båda dessa hobbysar. Har seglat mycket 30 fotare långt och ensam, navigerat i omöjliga leder,seglat över öppna hav.
    Seglat surfbräder i olika storlekar från 2,18m och uppåt, i höga vågor, på plattvatten snabbt som fan, hoppat högt o landat illa.

    Allt detta behöver inte kosta en förmögenhet som alla tror,det gäller bara att inte fastna i den köprushen som dessa båda hobbyutövare ofta gör. Det roligaste man kan göra är att segla om ngt som man vet kostar 5ggr mer än vad man själv seglar på. Det finns många som tror att man kan köpa sig snabbhet, balans och känsla för dessa sporter

    Det som gör sådant här möjligt är att man har en otroligt förstående fru. och vetskapen om att man bara lever en gång.

  • trasurfarn

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 09:00
    peterka;446864 wrote:
    Det roligaste man kan göra är att segla om ngt som man vet kostar 5ggr mer än vad man själv seglar på. Det finns många som tror att man kan köpa sig snabbhet, balans och känsla för dessa sporter

    Kul att du har lyckas segla om snabba, dyra båtar trots, en begränsad budget!
    Men vad som är en rimlig kostnad är personligt/familjärt och subjektivt!
    Vi har ju en S30:a som anses av många vara en snabbseglare, framför allt efter att många modifierade riggen så att man kunde ha en större fock/genua och stor. Vi har inte haft råd med detta, samt uppskattar mycket den friare sikten med den fock som vi har.Vi uppskattar även den härliga ytan att sitta på mellan förstag och pullpit som försvinner när man modifierar riggen. Visst ger det en liten kick när man seglar om andra (snabbare?) båtar. Det händer ju faktiskt ibland, men det kostar för mycket att ligga på topp!
    Träsurfarn
    Ps. Den här sommaren kommer vi då och då segla med den
    505cm långa tandembrädan på släp vilket sinkar framfarten i X,X knop. Men den smällen tar jag/vi så gärna!

  • aronh

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 09:38

    @Spray 446848 wrote:

    Segling kan vara otroligt krävande fysiskt men det ställs sällan samma krav på balans och koordination som på en surfbräda.. Att tex kryssa i hårt väder offshore kan vara oerhört krävande.
    Segling klassas nog som en mindre krävande sport eftersom den KAN vara det tillskillnad mot surf som i princip alltid är krävande.

    Föresten, varför solosegla? Om det var något jag inte skulle vilja vara utan när jag seglade över atlanten så var det just sällskapet!

    Bara för att det kan vara mindre krävande att segla Venrunt i en express betyder ju inte att man klassar hela sporten som mindre krävande. Försök säga att segling inte är fysiskt och psykiskt krävande till en oceankappseglare som varit uppe för åttonde gången på en och samma natt för att byta segel. Försök säga det till en OS-seglare i finnjolle efter åtta race i friska vindar omkring 10 m/s. Försök säga att man klarar sig bra utan balans till en fördäcksgast som byter försegel i vågor över två meter.

    Varför man vill solosegla har nog att göra med vad man är för person. Jag tycker att det ger mycket att segla med andra men det är nog när jag är själv som det ger aldra mest.

  • trasurfarn

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 13:56

    Det vore intressant om man kunde spåna lite här om hur mycket pengar, tid, samt vilken utrustning, båt och praktiska lösningar som skulle behövas för att lättare kombinera segling med vindsurfing.
    Finns det även bra skyddade naturhamnar i skärgården/mälaren/kusten där det även är nära till häftig surf?
    Kunde en gummibåt med motor lösa transportproblemet?
    Vågar man be båtgrannen om bogsering till surfsidan?
    Kan en kanotvagn vara en lösning?
    Har någon prövat på att bogsera en modern bräda baklänges i fotstropparna?
    Hur löser man placeringen av brädan ombord och stuvar undan surfprylarna?
    Vad skulle vara en rimlig budget / bräda/båt för att det skulle passa dina önskemål och tid?
    Om ni tycker att tråden börjar bli för lång samt halkat utanför ämnet skulle vi kunna en ny kreativ spåneritråd i detta ämne. Jag är mycket nyfiken på om det finns några smarta lösningar på detta, som jag inte tänkt på!
    Träsurfarn

  • spray

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 16:04

    @Aronh 446892 wrote:

    Bara för att det kan vara mindre krävande att segla Venrunt i en express betyder ju inte att man klassar hela sporten som mindre krävande. Försök säga att segling inte är fysiskt och psykiskt krävande till en oceankappseglare som varit uppe för åttonde gången på en och samma natt för att byta segel. Försök säga det till en OS-seglare i finnjolle efter åtta race i friska vindar omkring 10 m/s. Försök säga att man klarar sig bra utan balans till en fördäcksgast som byter försegel i vågor över två meter.

    Varför man vill solosegla har nog att göra med vad man är för person. Jag tycker att det ger mycket att segla med andra men det är nog när jag är själv som det ger aldra mest.

    Jag vet vad som krävs av en oceanseglare efter som jag själv har erfarenhet. Vad jag försöker säga är att det är två krävande sporter varav en gammal man eller kvinna har betydligt lättare för den typen av utmaning som man ställs inför ute till havs på en stor båt.

    Nuff said…

  • aronh

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 16:55

    @Spray 446962 wrote:

    Jag vet vad som krävs av en oceanseglare efter som jag själv har erfarenhet. Vad jag försöker säga är att det är två krävande sporter varav en gammal man eller kvinna har betydligt lättare för den typen av utmaning som man ställs inför ute till havs på en stor båt.

    Nuff said…

    Jag håller inte med. Självklart kan man inte ge en gamal person som aldrig vindsurfat en 70 liters bräda och ett 4.2 och förvänta sig att personen ifråga ska lära sig vindsurfa en blåsig dag i Pozo. På samma sätt sätter man inte en gammal person som aldrig seglat för att trimma spinnakern i hårda vindar och grov sjö utan att vara beredd på att det kommer smälla. Man måste börja från början med lätta förhållanden. Har man rätt grejer ser jag inte att det skulle vara svårare för en gammal person att lära sig vindsurfa än för en yngre. Skulle man ändå ha så dålig balans eller svåg i armarna tror jag inte att man kan segla heller. Visst man kan baxa ombord vem som helst på en båt men det är inte relavant om man inte kan deltaga i manövrerandet av båten.

    Allt är vad man gör det till. Vindsurfing behöver inte bara vara att segla monstervågor vid Jaws det kan vara som att segla i skärgården som Träsurfaren men bara för att man tänker på vindsurfing som en häftig sport betyder ju inte det att segling på stora grejer i skärgården inte är vindsurfing.

Sida 4 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför så få seglande vindsurfare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.