Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför så få seglande vindsurfare?

  • trasurfarn

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 16:56
    Spray;446962 wrote:
    Jag vet vad som krävs av en oceanseglare efter som jag själv har erfarenhet. Vad jag försöker säga är att det är två krävande sporter varav en gammal man eller kvinna har betydligt lättare för den typen av utmaning som man ställs inför ute till havs på en stor båt.

    Nuff said…

    Måste man nödvändigtvis utöva/se seglingen som en sport?
    Det går väl alldeles utmärkt att se seglingen som miljövänligt och socialt transportsätt plus rekreation och ett mindre eller “större” alternativ till
    sommarstuga. Man behöver inte ens utöva vindsurfingen som en krävande sport. Det är upp till var och en hur man utövar sina intressen.
    Men jag är rätt säker på att det är lättare att kombinera vindsurfing och segling om man inte utövar båda dessa intressen som sport. Det är ju så mycket som man vill att tiden och pengarna skall räcka till.
    Träsurfarn

  • getwet

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 16:56

    Jag förstår mycket väl varför man inte seglar kölbåt. Under de 10år som vår familj hade snabbgående amerikanska DC båtar tillbringade vi ganska mycket tid vid klubbön och bryggan där. Mer försoffade människor och inpinkade revir får man leta efter, och alla dessa marinprylar, muggar med ankare på, underlägg med sjökort, tallrikar med sjömärken och nyckelringar som luktar tjära och gud vet vad…….:wink: Märkligt också att ALLA var bäst och kunde allting om sjöliv, tom värsta kontorsråttan var plötsligt född och uppvuxen i skärgården tycktes det som! (jag ironiserar nu, lite bara)

    Nä, det blev för mycket så nu är jag båtlös och lycklig igen…..

    Det finns bara fyra viktiga saker här i livet, jag, min fru, grabbarna (sönerna, men dom får man ändå aldrig se längre)och mina surfgrejer. Resten skiter jag i!
    (inte riktig skiter i, men det lät coolt eller hur, lite surfigt så där)
    Kände mig faktiskt lite cool och rebellisk när jag skrev det där. Inte likt mig.

  • spray

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 17:40

    De flesta nya båtarna som säljs går att utrusta så man utan problem kan segla från salongen under hårt väder. På de lite mer exklusiva båtarna kan man få exakt ALLt att styras via elektronik från sittbrunnen/salongen: skotning, automatisk revning med rullstor och rullfock via elvinchar, autopilot med ruttnavigering via radar etc.

    @getwet 446978 wrote:

    Mer försoffade människor och inpinkade revir får man leta efter, och alla dessa marinprylar, muggar med ankare på, underlägg med sjökort, tallrikar med sjömärken och nyckelringar som luktar tjära och gud vet vad…….:wink: Märkligt också att ALLA var bäst och kunde allting om sjöliv, tom värsta kontorsråttan var plötsligt född och uppvuxen i skärgården tycktes det som

    Träffande beskriving på många båtmänniskor i Svedala. Den här stora apparaten kring själva intresset är verkligen inget man saknar som surfare 😉

  • anna79

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 17:43

    @Träsurfarn 446646 wrote:

    Sänk ambitionerna radikalt och våga tänk och satsa annorlunda Anna!
    Sälj din vindsurfingutrustning
    Köp en gammal corseracer och en stortriss eller lyxa till dig med en viggen om pengar räcker!
    Som jag skrev i tidare inlägg i denna tråd, började vår segelbåtskarriär väldigt spartanskt! Jag glömde berätta att under våran bröllopsresa tröttnade vi på att cykla i Danmark , åkte hem, seglade ut med våran nyköpta begagnade Trissgigg i Mälaren och hade två vindsurfingbrädor på släp! Första natten låg vi på svaj i Törnbyviken/Långtarmen. Min fru låg på sidan intill centerbordstrumman och jag låg på toften midskepps mitt emot! Vi spände upp storseglet över oss som kapell. Andra natten gjorde vi likadant vid Birka, Dagen därpå hade vi en dramatisk och regnig segling till Mariefred och fick förskjutning i lasten på Björkfjärden. Vindsurfingbagen som var surrad på en av brädorna hade halkat snett och låg nu och släpade halvväggs i vattnet. Allt gick bra och vi lyxade till i Mariefred genom att ta in på vandrarhem som kankse lite mer nomala nygifta par skulle göra. Vilken lyx! Äktenskapet håller än i dag 23 år senare!
    Det går att få ihop segling och vindsurfing om man bara vill och är beredd att sänka ambitionerna Anna!
    Träsurfarn

    Men hallå där Träsurfarn.. Vad har mina ambitioner med detta att göra? Jag störde mig på Nordeas reklam när de fick det att verka som att alla vindsurfare gör det för att man inte har råd med en riktig båt. Jag hör också till kategorin windsurfare som också älskar att segla, är i stort sett uppvuxen på båtar; Albin 78, Maxi-båtar, IF mm och har både seglat och varit instruktör för jollesegling. Jag tycker din frågeställning är intressant men tycker dock att segling och windsurfing är väldigt olika saker.. Segling – långa sträckbogar, ytterskärgård, kvällsol i naturhamnar.. Underbart! Surfa; packa matsäck, sticka iväg, kolla alla flaggor på väg till spotten, köra till man blir slut och sen sätta sig i varm bil med ett leende på läpparna… Också underbart men på ett annat sätt!

    Hade jag båt skulle jag självklart ta med brädan (och surra den ordentligt!) och segla på annars oåtkomliga surfvatten!

    Fördelen med att ha seglat är, som någon nämnde i annat inlägg att man har mycket gratis när man börjar surfa. Gipp, slag, känslan för vinden mm mm.

    Sen gör ju alla precis som dom vill ändå 🙂
    Anna

  • trasurfarn

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 17:48

    JOdå Getwet!
    Jag känner verkligen igen det inskränkta och försoffade båtliv som är så vanligt framför allt i hemmahamnar och klubbholmar där många känner arandra. Så beter sig få när du möter dem på tu man hand! Det känns bra att vara en seglande rebell som vindsurfar även när andra har förgubbats och slöat till. Man syns rätt väl i dessa sammanhang och det kan faktiskt även bli en anledning till ett och annat trevligt enskilt samtal.
    Men jag tror faktiskt att även att många vindsurfare kan lära sig något av många båtägare i naturhamnarna: Våga be om hjälp/hjälpa andra samt hänsyn och båtvett. Visst räknas en vinsurfare som en segelbåt enl sjölagen, men det skulle aldrig falla mig in att hävda min rätt och vindsurfa provocerande framför vare sig motorbåtar eller segelbåtar. I närheten av naturhamnar håller jag även extra stort avstånd till avgående respektive ankommande båtar. De kan ha fullt upp att kolla tänkbara förtöjningsplatser samt få ordning på tampar och ankare. Då skall inte lilla jag störa! Båtfolk tycker jag i regel är väldigt hjälpsamma när man ute, men det gäller också att våga be om hjälp!
    Träsurfarn

  • trasurfarn

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 18:51
    anna79;447000 wrote:
    Men hallå där Träsurfarn.. Vad har mina ambitioner med detta att göra? Jag störde mig på Nordeas reklam när de fick det att verka som att alla vindsurfare gör det för att man inte har råd med en riktig båt.
    Anna

    Men jag håller ju med dig Anna! Jag kan bli smått sjuk av alla häftiga båtlockelser: någon häftig X-båt, senaste dragonflyen för 3 mille, eller en hobie fx one eller varför inte os-brädan SRX? Men —-Dröm o glöm!
    våra pengar räcker inte ens till att uppdatera riggen och seglen för att vi skall segla båten lika snabbt som “vi borde”. Reklam och förväntningar kan göra att människor blir mycket missnöjda med de man har samt bygger på att vi skall köpa det senaste för att bli lyckliga.
    Antingen får man acceptera att man har det som man har det. Eller så gör man något radikalt som förhopningsvis både passar sin ekonomi och surf/seglar-själen.
    Träsurfarn

  • stoorfaen

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 19:05

    För mig är vindsurfing och segling (med typ folkbåt) två helt olika grejer. Men båda är ett måste för att själen skall må bra! Jag tycker att dom kompleterar varandra prefekt, hur tar man sig till spottarna bäst? Jo, med segelbåt såklart!

    Ojojoj, har jag berättat den gången jag rundade hornet i patagonien?! Ni förstår, stormen röt och vågorna blåste i bitar…men havet ville inte ha mig den gången heller…däremot var det tusan i mig nära i fredags i kapellskär.

  • stoorfaen

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 19:09

    @anna79 447000 wrote:

    Surfa; packa matsäck, sticka iväg, kolla alla flaggor på väg till spotten, köra till man blir slut och sen sätta sig i varm bil med ett leende på läpparna…

    Mmmm, huvet på spiken Anna! 🙂 Bästa känslan, i den bilen är livet enkelt!

  • maca

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 23:04

    Instämmer i det de flesta verkar tycka, dvs att segling och vindsurfing är två vitt skilda upplevelser. Är mer eller mindre uppväxt på segelbåt under sommarhalvåret, har kappseglat en del jolle och stor båt och tycker fortfarande att det är helt underbart att bara semestersegla med vänner och nära. Trots det har jag fastnat mer för vindsurfingens fart och frihetskänsla.

    Jag skulle inte vilja vara utan någotdera, båda aktiviteterna är som “bomull för själen”. Kombinerar gärna och oftast seglingen med vindsurfing, dvs tar nästan alltid (beror på hur många i båten) med mig surfutrustningen när jag har seglingssemester. Brukar stuva allt i förpiken under segling och rodda upp brädan på däck när vi kommit i land – lite jobb men det är det värt 😉

    Även om man “alltid” ligger på läsidan (om man ligger rätt dvs) med båten, kan man oftast “bobba” ut med freestylebräda och 6-7 kvm och ha roligt på sjöbrisen. Sjöbrisen sammanfaller dessutom oftast bra med de dagar då “vissa” tycker det är dags att ta en seglingsfri dag i solen 🙂

    Ju längre utomskärs, ju kortare att “bobba” och ju mindre skog i vägen.

Sida 5 av 5

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför så få seglande vindsurfare?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.