Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

  • Varför svänger en snowboard-is-bräda?

    Publicerad av annerborn på 20 januari, 2010 vid 20:56

    Hur fungerar fotstyrningen på is på såna där snowboardliknande/snowboardbaserade is/snö-brädor som har en (1) metall-“fena” egentligen?

    Jag hajjar principen bakom de där med fyra medar och skateboardtruckar (när man lutar brädan så vrids fram och bakaxel så att skenparen fram och bak tangerar samma tänkta cirkel som man svänger)

    Jag hajjar också hur de snowboardbaserade brädorna svänger på snö (om man böjer en bräda med midja så kommer stålkanten skära ett spår som tangerar en tänkt cirkel). Men det är väl inte det som får dem att svänga på is? Så bra kantgrepp kan man väl inte få med stålkanten?

    Det jag INTE hajjar är hur den där fenan möjliggör fotstyrning. Jag skulle kunna tänka mig att principen skulle kunna vara samma som för en skridsko, dvs att en kantställd skridskoskena skär en böjd linje i isen, (då den inte är helt rak utan snarare halvmåneformad i längsled) men på de bilder jag sett av såna är skapelser så…

    1. …ser det inte ut som metallfenan har en sådan halvmåneform som skulle skära en svängd linje i isen. De ser snarare helt raka ut…
    2. …dessutom verkar brädorna vara så breda och fenorna så låga att det inte ser ut att gå att kantställa skenan tillräckligt för att får den att skära en böjd linje i isen (i alla fall inte med en svängradie mindre än en supertanker)

    Hur fungerar det egentligen, för visst kan man väl fotstyra dem? Inte använder man bara seglet för att styra, eller?

    / Nicke

    poppo svarade 14 år, 3 månader sedan 13 Medlemmar · 55 Svar
  • 55 Svar
  • oaxen

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 21:16

    Jag har testat piratbrädorna i flera minuter och föredrar isbräda. : )
    Piratens medar har olika höjd beroende på aktuellt före, låg – blankis och hög – snö.
    I princip så “välter” man ner brädan i gippen så brädan står på både meden och innerkanten. I det här läget kan man säga att låg fena – stor svängradie och hög fena lite mindre svängradie.
    Min amatöranalys ger att snowboardmidjan gör att brädan svänger runt. Hade brädan haft en helt rak sida så hade det troligtvis inte gått att gippa.
    Piratmedarna jag såg i helgen var väldigt raka efter böjen fram.

  • kinetic

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 21:22

    I början byggdes de första brädorna utan stålkanter, de höll inte såå länge så stålkanterna finns där av flera anledningar. Pirates isbräda (e väl den du tänker på) är mycket styv, i princip ingen flex alls. I området där fören har kontakt med isen så är iskanterna “uppvinklade” vilket gör att de “greppar” först då man kantar. Att fotstyra kan man göra dels på traditionellt vis o hjälpa till med framfoten genom att “trycka/dra”. Håller man brädan plant kan man även trycka ner fören på slör, i vart fall på blankis. Brädorna svänger hyfsat med den större fenan vilket bla Jesse här på forumet bevisade förra helgen, han hade ett gäng med snygga gippar med rimlig radie, ungefär som en “normal” sväng med en 4-medes bräda. Vad man kan konstatera är: Den lilla fenan är speedfenan (på ren is iaf), på liiite snö (max 5cm) funkar den bättre, o är det riktigt mycket snö som är packad eller “skare” så funkar den även om den inte når ner till isen påstås det…Den stora fenan förbättrar svängegenskaperna på is, men farten blir lidande…En annan sak är att fenorna har en “ledad” upphängning, dvs de kan röra sig fritt upp/ner i boxen inom ett litet givet område.

    Oåxen: Jag har aldrig testat 4-medes bräda men gör det gärna! Dock känns det som att risken att trilla o slå sig är större, eller i vart fall inte mindre:)

  • douglas-l

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 21:24

    Känner att den här Pirate vs Medar fajten inte på något sätt är över…söndagens race var nog snarare början.. 😉

  • kinetic

    Medlem
    20 januari, 2010 vid 21:29

    2fats4u:Haha…ja tror du har rätt…Pirate-folket kommer trimma/modda sina fenboxar/fenor, valla o allt vad man kan tänka sig:grin:…Detta är bara början, men jag tycker att båda brädtyperna har sina för/nack delar:grin:

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 06:42

    Jag har tänkt bygga en is/snö-bräda av lite gamla hyllvärmare därhemma (bl.a. en lång styv gammal GNU snowboard).

    Jag funderar på att försöka utforma “fenan” som en skridsko (halvmåneformad i längsled) för att på så sätt kunna får brädan att svänga genom att fenan kantställs (inte bara genom att trycka och dra med fötterna). Men det blir nog en utmaning med tanke på hur lite man kommer kunna kantställa innan brädkanten tar i isen.

    Kanske kommer en sådan fena att få en så kort anläggningsyta mot isen (när man kör rakt fram) att farten blir lidande. Men det verkar ju inte som brist på fart är något problem om man tänker på vilka farter ni verkar kunna komma upp i :shocked:

  • maglu

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 07:29

    Tror inte en fena/med med radie svänger särskillt mycket av att kantställas. En skridsko går att åka rakt fram på, även när den är kantställd. Fotens vridning ger sväng, men skridskons radie avgör däremot hur lättsvängd den är.
    Det går ju ta långa raka skär med hockeyskridskor, trots att man har 45 graders vinkel på fötterna.

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 07:39
    Maglu;595735 wrote:
    Tror inte en fena/med med radie svänger särskillt mycket av att kantställas. En skridsko går att åka rakt fram på, även när den är kantställd. Fotens vridning ger sväng, men skridskons radie avgör däremot hur lättsvängd den är.
    Det går ju ta långa raka skär med hockeyskridskor, trots att man har 45 graders vinkel på fötterna.

    Hmmm…är det så det fungerar:

    a. …att det alltid är vridningen som gör svängen
    …och…
    b. …att en kort radie (och kantställning?) bara ger ett mindre motstånd mot vridning?

  • oaxen

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 07:56

    Det viktigaste om du ska byga en piratkopia av en Pirate är att bakmeden måste vara ledad.

    Egentligen skulle man kunna klara en Pirate med en enda med om man dels konstruerade meden så att den kunde ha olika höjd på ledpunkten och dessutom tog hänsyn till detta när man formgav brädans tjocklek vid bakmeden.

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 08:12
    Oåxen;595737 wrote:
    Det viktigaste om du ska byga en piratkopia av en Pirate är att bakmeden måste vara ledad.

    Så att den fjädrar för att svälja ojämnheter i isen, eller?

  • kinetic

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 08:17

    Annerborn: Nej inte fjädra men kunna röra sig upp/ner fritt. Brädan måste var mycket styv, en Pirate har som sagt så gott som ingen flex, den är lika styv som en vindsurfingbräda.

  • bicless

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 09:12

    Pirate svänger ju genom att man vinklar ner brädan men har även testat vanlig vindurfingbräda med stålfena på is och den går också svänga trots att den inte kan vinklas direkt. Samma princip som när man segelstyr en vindurfingbräda på vatten så tror inte man måste ha piratens vinkelprincip för att få sväng.
    Dock svårt ta höjd med den jag testade.

    Att kopiera piraten tror jag blir jobbigt, den har en del vinklar och kurvor i bottenformen som gör att man helst skall vara brädbyggare och van vid epoxylaminering etc, i alla fall om den skall seglas med samma egenskaper som piraten. Bygga en fyrmedars är ett lite mindre projekt.

  • oaxen

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 10:06

    Jag fnular ihop en piratkopia ikväll baserad på en snowboard i datorn.
    Jag tror inte att brädan MÅSTE vara styv, men det är möjligt att det funkar bättre.

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 10:08
    Bicless;595747 wrote:
    Att kopiera piraten tror jag blir jobbigt, den har en del vinklar och kurvor i bottenformen som gör att man helst skall vara brädbyggare och van vid epoxylaminering etc, i alla fall om den skall seglas med samma egenskaper som piraten. Bygga en fyrmedars är ett lite mindre projekt.

    Jag har inte tänkt att kopiera piraten. Jag är mer inne på att göra en sånhär:

    [ame=”http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528″]http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528[/ame]

    ,men jag kände att jag ville förstå principerna lite bättre för att kunna utforma den på bästa sätt.

  • oaxen

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 10:27

    JPS-varianten funkar nog inget vidare på is. På snö däremot går den nog.

  • annerborn

    Medlem
    21 januari, 2010 vid 10:35
    Oåxen;595759 wrote:
    JPS-varianten funkar nog inget vidare på is. På snö däremot går den nog.

    Precis, det var det jag misstänkte och därför jag började klura på, bland annat, på hur man får en sån bräda att fotstyra på ett bra sätt på is

    🙂

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.