Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

  • kinetic

    Medlem
    23 januari, 2010 vid 20:25

    Fjant: Själv föredrar jag att köra med “minsta möjliga fena”, allt som oftast den lilla om jag får välja. Den stora på lite snö är ingen hit då det känns som om fenan får fel vinkel mot isen, det krävs gissningsvis 8-10cm snö för att den stora fenan skall få rätt vinkel. Tydligen så har en av killarna i Norrköping moddat både fena o fenbox, vilket gör att vinkeln blir bättre mot isen även när det är lite/ingen snö på isen. Farten i klass med den lilla på is men bättre svängegenskaper. Moddningen består i att fenans pigg flyttas i princip så långt bak det bara är rimligt samt att man har fräst ett nytt passande spår i boxen…Pirate har tydligen testat denna setup men de tyckte inte att skillnaden var märkbar mer än att den stora fenan gick bättre på ren is…Jag tror som du att det finns en del att “utveckla/testa” på fenfronten, som tur är verkar det inte vara alltför hightech att tillverka egna fenor till brädan:grin:

  • fjant

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 15:24

    Får väl ge den lilla fenan en chans till då… 🙂

    /Fjant

  • kinetic

    Medlem
    24 januari, 2010 vid 16:39

    Fjant: Det tycker jag! Den skall tydligen funka bra på “hård snö med skare”, inget jag testat dock… Själv gillar ja speed så jag hoppas vi kan få bra förhållanden snart, och en battle mot 4-medes brädorna:grin:

  • fjant

    Medlem
    25 januari, 2010 vid 20:38

    Ja, det får inte va mycket snö alls för den lilla. Fick en del riktigt obehagliga “spinouts” med den när det var lite ojämn is med delvis snö… Men som sagt, med lite tryggare/jämnare förhållanden får jag ge den en chans till!

    /Fjant

  • kinetic

    Medlem
    25 januari, 2010 vid 20:49

    Fjant: Testa o köra med “framfotstryck”, med den tekniken har jag kört rakt över ca 30cm djupa snödrivor i fullfart utan att få “spinout”, blir nästan små-små “hopp” om man vågar köra mot drivorna i full fart:grin:

  • maglu

    Medlem
    29 januari, 2010 vid 09:48

    Gjorde en sådan här:
    http://www.surfzone.se/forum/attachment.php?attachmentid=43013&d=1231533591
    Där balken ger en styvhet, dock kapade jag balken mitt på, och satte en gummibussning för att få något flex.
    Det skulle kunna finnas möjlighet att göra en fastare koppling kanske även med justering av brädans böjning, genom att trycka isär/dra ihop kapningen…om man ids.

    Har dock haft stora problem med fenans vinkel…måste bygga om till ledad.
    Även problem med fotplacering.
    Så just nu har jag lessnat på skruvande och har beställt bräda från surfspot, vill segla…inte skruva just nu…men nu har det kommit 1m snö här. Hur klarar de 1m puder tro? =)

  • kinetic

    Medlem
    29 januari, 2010 vid 18:28

    1m puder e nog kört…OM det inte finns hårdare/packad snö under…Men man kan alltid testa, kör med lågt bakfotstryck så kan det kanske funka! Rapportera gärna:)!

  • annerborn

    Medlem
    29 januari, 2010 vid 18:48
  • maglu

    Medlem
    29 januari, 2010 vid 19:47

    Det är nog inte 1m ute på havsisen, blåste bra när det snöade, så kan nog vara ganska bra.
    Väntar bara på leverans nästa v…så får vi se.

  • poppo

    Medlem
    31 januari, 2010 vid 13:23

    Erik från UVK körde inne på Fålhagens IP i Uppsala med egen design när en fotograf från lokalblaskan körde förbi. Resulterade i helsidesbild:

    IMAG0005.jpg

    Har tyvärr inte hört nåt om brädan och hur den egentligen funkar.

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför svänger en snowboard-is-bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.