Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 november, 2007 vid 11:00

    @MacTS 429431 wrote:

    Jag tror att ett sätt att nå ut till nya potentiella surfare är National Windsurfing Week: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54353
    Tror vi kan sno många idéer från UK. Ett tillfälle för distributörer, butiker, teamåkare, entusiaster, instruktörer mm att sprida info och få in nya personer till sporten. Sen om dom åker, slalom, speed, Kona, Formula, wave eller fristil är inte viktigt för mig!

    Tror du har helt rätt !

    mvh
    Joachim
    http://www.konanordic.com

  • styret

    Medlem
    19 november, 2007 vid 11:03

    alltså. jag förstår inte vad du menar.

    jag ser ingen tendens till att sporten skulle dö ut, att det bara är en samling övervintrare som håller på. Att folk som tar kurser inte köper prylar mm.
    Jag ser förnyelse inom sporten hela tiden, jag ser nya seglare på daglig basis under sässong, jag rekomenderar folk prylar och köp ofta.
    Jag har bara märkt en ökning av surfare under de 7 år jag ahr seglat.

    jag tror inte att vindsurfing kommer dö ut bara för att det inte finns plats för hur många näringsidkare som helst på marknaden.

    Din insikt i sporten verkar vara väldigt styrd av din geografiska belägenhet (precis som min kanske är, vad vet jag). Det är möjligt att läget ser ut som du beskriver uppe hos dej (varamon?). men bredda dina vyer. ta en tripp til Haga Park under kristiflygare, på en tävlng eller i början av juni, besök parkeingen i varberg under sommarn, en stormig höstdag eller första helgen i september (wave classic), åk på några svenska cupentävlingar, både i freestyle, speed och formula.
    Jag tror du kommer få en helt annan syn på windsurfing än den bild du målar upp tidigare i den här tråden.
    okej, det är inte den mängden utövare som i någons törre idrott, men det räcker gott för mej.
    Jag tycker det är schysst att sporten inte är så stor. av flera anledningar, dels (som nämnts tidigare) att jag inte gillar crowded spots, en dag på haga under högsässong eller en etermiddag i bigbay i Kapstaden gör att man inser hur jobbigt det är med crowds. Dels tycker jag att den lilla skaran gör att man blir mer samansvetsade, på ett positivt sätt.
    Om windsurfing var lika stort som fotboll tvivlar jag starkt på att jag skulle snacka med så vitt skilda människor och ålderskategorier. Ta alpint som exempel, en liknande sport på många stt, men mycket fler utövare. hur ofta ser du en jibber i stora skidställ med spegelglasgoggles stå och garva med en carvingfarsa med kaffetermos och ingengörsutbildning i ryggsäcken nere vid liften? en dag på stranden kan jag stå och snacka känsla och glädje och dra rövarhistorier med allt från 12åriga tjejer från byn till 70åriga farbröder som bor i bilen för att få surfa en vecka i sträck.
    Det gör också att man hittar vänner från hela landet, eller världen. Mina bästa kompisar kommer från Gävle, Stockholm, Småland, Skåne, all over och sträcker sej mellan åldrarna 19-55. Hur många fotbollskillar tror du har skapat vänner för livet, 80 mil bort, genom sitt intresse för en idrott när man lika gärna kan umgås med snubbarna i laget?
    Det är dedikerade människor som stannar kvar, de som vill nånting med sporten och med sej själva. skulle sporten växa massvis igen skulle vi få in massa snackepellar, campare och silversurfare, dom ahr vi så det räcker av redan. Jag vill inte ha en windsurfingscen som är som snowboard, kite eller skateboard där folk hänger för det är coolt, står och campar i vägen i rampen(freestylaspotsen i vårt fall), bryr sej om att ha den snyggaste setupen eller dissar folk som är sämre.

    Nu svävade jag iväg låååångt, men jag ville få ur mej mina tankar kring varför det är positivt att windsurfing är på den nivån det är. Som sagt så är det ju inget jätteproblem med återväxt i sporten och jag tror det är därför mmånga (inklusive mej själv) känner att du går på och gör sånna här grejer för att hitta ett sätt att tjäna pengar. sorry men så är det för mej iallafall. Du vill ha din bit av kakan, och det är okej, men gör då din research och se hur marknaden ser ut mer än där du bor på riktigt, inte via konfen (det aksnke du har, men det känns verkligen inte så pga hur du målar upp läget som du ser det)

  • surfslusken

    Medlem
    19 november, 2007 vid 11:13

    Nu är ni ju tillbaka på ruta ett igen! Ska ni mala samma visa en gång till nu?? Pastorn börjar påminna om en positivhalare o Miracle hans dansande lilla apa.

  • surfslusken

    Medlem
    19 november, 2007 vid 11:23

    Amen på den Styret. Tack för att du orkade skriva ner de som flera här försökt framföra till Kona sekten. men tyvärr tror ja inte de går fram till Pastorn & Co ändå, han vill trycka ner en Kona i halsen på varje svensk (tiil o börja me) vare sej dom vill eller inte. För han har bestämt ALLA tycker att vindsurfing e de roligaste som finns! Men vad driver inte girigheten folk till?

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 november, 2007 vid 11:35

    @styret 429437 wrote:

    alltså. jag förstår inte vad du menar.

    jag ser ingen tendens till att sporten skulle dö ut, att det bara är en samling övervintrare som håller på. Att folk som tar kurser inte köper prylar mm.
    Jag ser förnyelse inom sporten hela tiden, jag ser nya seglare på daglig basis under sässong, jag rekomenderar folk prylar och köp ofta.
    Jag har bara märkt en ökning av surfare under de 7 år jag ahr seglat.

    jag tror inte att vindsurfing kommer dö ut bara för att det inte finns plats för hur många näringsidkare som helst på marknaden.

    Din insikt i sporten verkar vara väldigt styrd av din geografiska belägenhet (precis som min kanske är, vad vet jag). Det är möjligt att läget ser ut som du beskriver uppe hos dej (varamon?). men bredda dina vyer. ta en tripp til Haga Park under kristiflygare, på en tävlng eller i början av juni, besök parkeingen i varberg under sommarn, en stormig höstdag eller första helgen i september (wave classic), åk på några svenska cupentävlingar, både i freestyle, speed och formula.
    Jag tror du kommer få en helt annan syn på windsurfing än den bild du målar upp tidigare i den här tråden.
    okej, det är inte den mängden utövare som i någons törre idrott, men det räcker gott för mej.
    Jag tycker det är schysst att sporten inte är så stor. av flera anledningar, dels (som nämnts tidigare) att jag inte gillar crowded spots, en dag på haga under högsässong eller en etermiddag i bigbay i Kapstaden gör att man inser hur jobbigt det är med crowds. Dels tycker jag att den lilla skaran gör att man blir mer samansvetsade, på ett positivt sätt.
    Om windsurfing var lika stort som fotboll tvivlar jag starkt på att jag skulle snacka med så vitt skilda människor och ålderskategorier. Ta alpint som exempel, en liknande sport på många stt, men mycket fler utövare. hur ofta ser du en jibber i stora skidställ med spegelglasgoggles stå och garva med en carvingfarsa med kaffetermos och ingengörsutbildning i ryggsäcken nere vid liften? en dag på stranden kan jag stå och snacka känsla och glädje och dra rövarhistorier med allt från 12åriga tjejer från byn till 70åriga farbröder som bor i bilen för att få surfa en vecka i sträck.
    Det gör också att man hittar vänner från hela landet, eller världen. Mina bästa kompisar kommer från Gävle, Stockholm, Småland, Skåne, all over och sträcker sej mellan åldrarna 19-55. Hur många fotbollskillar tror du har skapat vänner för livet, 80 mil bort, genom sitt intresse för en idrott när man lika gärna kan umgås med snubbarna i laget?
    Det är dedikerade människor som stannar kvar, de som vill nånting med sporten och med sej själva. skulle sporten växa massvis igen skulle vi få in massa snackepellar, campare och silversurfare, dom ahr vi så det räcker av redan. Jag vill inte ha en windsurfingscen som är som snowboard, kite eller skateboard där folk hänger för det är coolt, står och campar i vägen i rampen(freestylaspotsen i vårt fall), bryr sej om att ha den snyggaste setupen eller dissar folk som är sämre.

    Nu svävade jag iväg låååångt, men jag ville få ur mej mina tankar kring varför det är positivt att windsurfing är på den nivån det är. Som sagt så är det ju inget jätteproblem med återväxt i sporten och jag tror det är därför mmånga (inklusive mej själv) känner att du går på och gör sånna här grejer för att hitta ett sätt att tjäna pengar. sorry men så är det för mej iallafall. Du vill ha din bit av kakan, och det är okej, men gör då din research och se hur marknaden ser ut mer än där du bor på riktigt, inte via konfen (det aksnke du har, men det känns verkligen inte så pga hur du målar upp läget som du ser det)

    Du upplyser mig väl och detta är väldigt intressant, vi snackar om fotboll och fotbollsplaner, på vattnet använder vi i princip bara målområdet då vi inte idag har material som göra att vi kommer ut på öppna havet. Min bäst upplevelse i år var att segla bland elementen (grynor och skär utan för havstensund)i 10 m/s 10 distasminuter ute i skärgården där man i princip aldrig kommer ut med en kort bräda. Skillanden ligger i att jag ser mera än de få spotsen som dock vi snackar om, insjöar, skärgård osv.

    Jag snackar om en tillväxt som är extremt liten för att vara en sport som är välden bästa sport, men det är som det är. Jag som du trycker också det största med denna sport är de sociala och håller på med detta för jag gillar sporten annars så skulle jag nog göra något annat.

    Beviset på detta är att jag under 10 år väldigt aktiv tävlingseglar på grund av att jag hade glädje i detta. Sedan började jag komma ifrån sporten och insåg i princip 20 år efter att jag saknade något. Kan faktiskt vara gratulera att ni var så förståndig att ni fortsatte.

    Något som driver mig nu är faktiskt att göra denna sport lång mer tillgänglig än den är idag, det får du tycka vad som helst om men jag har börjat mig underkasta mig just detta mål och jag hoppas att så många som möjligt vill vara med och arbeta för just detta mål.

    Vi måste använda hela planen och arenan.
    Där finns det plats för alla och tänk på flera platser än de kända spotten.

    Mvh
    Joachim
    http://www.konanordic.com

  • oaxen

    Medlem
    19 november, 2007 vid 12:01

    Snacka om att inte vara på samma “planhalva”…

    Känner mig lite ambivalent. Å ena sidan vill jag att fler ska få prova på världens bästa livsstil -vindsurfing. Å andra sidan räcker det och blir över med seglare på vissa spots.

    Vindsurfingen är idag där snowboarden var i mittten/slutet av 80-talet. Alla var trevliga och snackade med alla när man stötte på någon annan som åkte planka. Idag är det helt borta.
    Vindsurfingkollektivet är kvar där idag, tillräckligt få för att det alltid ska vara en skön stämning i vattnet och på land.

    Ska man hårddra det skulle en popularisering förstöra detta. Det är nackdelen med en stor skara utövare.

  • dr-masse

    Medlem
    19 november, 2007 vid 12:31

    Ja, den här tråden bevisar väl om något att det nu är vinter.

    Och jag säger som jag sagt så många gånger förr – det jag gillar mest med vindsurfing är att det finns så många olika roliga sätt att utöva sporten på. Cruisa i skärgården på en Kona. Bränna förbi tävlingsbåtar för miljontals kronor i sju sekundmeter på en Formula. Friåka lite på en freestyle. Allmänt härlig småbrädeåkning på moderna freerideprylar. Speeda gärnet. Njuta av vågornas kraft. Hoppa. Leka. Ha kul.

    Mitt problem inom vindsurfing är att välja. Det är ett härligt problem som nog aldrig kommer att ersättas av någon ny bräda, designskola eller trend.

    Och jag har sagt det förr och säger det igen. Jag begriper inte sambandet mellan att en sport blir bättre för att den blir större. Jag har sett, och varit med aktivt i flera sammanhang, där detta varit ett övergripande mål (basket, innebandy, golf, snowboard, squash, etc). Påfallande ofta är det precis tvärtom. I min värld.

    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=1727

    Surfa På!

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 november, 2007 vid 12:38

    @surfslusken 429443 wrote:

    Amen på den Styret. Tack för att du orkade skriva ner de som flera här försökt framföra till Kona sekten. men tyvärr tror ja inte de går fram till Pastorn & Co ändå, han vill trycka ner en Kona i halsen på varje svensk (tiil o börja me) vare sej dom vill eller inte. För han har bestämt ALLA tycker att vindsurfing e de roligaste som finns! Men vad driver inte girigheten folk till?

    Lägg ner detta och var kreativ slusken du kan bättre än så här.

    Försök och sätta dig in i den andra sidan som inte windsurfar och vad det beror på.

    Och skilj på sak och person, det vet jag att du kan!

    mvh
    Joachim
    http://www.konanordic.com

  • swe-514

    Medlem
    19 november, 2007 vid 12:50

    @surfslusken 429439 wrote:

    Nu är ni ju tillbaka på ruta ett igen! Ska ni mala samma visa en gång till nu?? Pastorn börjar påminna om en positivhalare o Miracle hans dansande lilla apa.

    Det är klart du inte ska lyssna på mig, SurfSlusken. Det blir inte lätt att knäcka Pastorn, för hans tro kan försätta berg….men med tanke på din avundsvärda ihärdighet kan jag tipsa om ett exlusivt avhopp (obs! secret information), som kanske kan få Kona Pastorn att börja gunga lite

    http://www.robertoriccidesigns.com/yachting/#home.home

    Och det glädjer mig att ditt liv har berikats med denna mission – att förinta Kona Sekten. Jag menar något mer innerligt djupare, än att “bara” samla på brudar å gitarrer……och jaga surfet.

    (Min lojalitet ligger hos den sekt som delar med sig mest av kollekten)

  • joachim_larsson

    Medlem
    19 november, 2007 vid 14:02

    @SWE 514 429469 wrote:

    Det är klart du inte ska lyssna på mig, SurfSlusken. Det blir inte lätt att knäcka Pastorn, för hans tro kan försätta berg….men med tanke på din avundsvärda ihärdighet kan jag tipsa om ett exlusivt avhopp (obs! secret information), som kanske kan få Kona Pastorn att börja gunga lite

    http://www.robertoriccidesigns.com/yachting/#home.home

    Och det glädjer mig att ditt liv har berikats med denna mission – att förinta Kona Sekten. Jag menar något mer innerligt djupare, än att “bara” samla på brudar å gitarrer……och jaga surfet.

    (Min lojalitet ligger hos den sekt som delar med sig mest av kollekten)

    Det finns bara ett orginal, men det visar också att vi går åt längre brädor igen.

    mvh
    Joachim
    http://www.konanordic.com

  • surfslusken

    Medlem
    19 november, 2007 vid 15:01

    Ja har just sålt av alla mina surfprylar och avbokat flyget till sydafrika. För ja läste just att fotboll är den sporten som har flest utövare i världen. Så nu ska ja gå med i lokala klubben, för fotboll måste ju tydligen va de roligaste man kan hålla på me?

  • rillestark

    Medlem
    19 november, 2007 vid 16:10
    surfslusken;429439 wrote:
    Nu är ni ju tillbaka på ruta ett igen! Ska ni mala samma visa en gång till nu?? Pastorn börjar påminna om en positivhalare o Miracle hans dansande lilla apa.

    Nu var det ju några sidor sedan ja va mé sist.

    Fakta är ju inte något som surfslusken lägger någon större vikt vid, men jag drar det ändå. 😉

    1. Jag har aldrig träffat Joachim Larsson (av surfslusken döpt till “pastorn”).
    2. Jag har aldrig gjort affärer av något slag med Joachim Larsson.
    3. Jag har för första och hittills enda (men inte sista) gången pratat med Joachim Larsson i telefon runt inlägg 100 i denna tråd.

    med det sagt…

    Via den här och andra trådar har jag upptäckt att vi har en del gemmensamma intressen och jag kommer säkert att både göra affärer med och träffa honom under nästa säsong. 🙂

    Frid,

    /Richard

  • swe-496

    Medlem
    19 november, 2007 vid 16:17

    @Miracle 429508 wrote:

    Nu var det ju några sidor sedan ja va mé sist.

    Fakta är ju inte något som surfslusken lägger någon större vikt vid, men jag drar det ändå. 😉

    1. Jag har aldrig träffat Joachim Larsson (av surfslusken döpt till “pastorn”).
    2. Jag har aldrig gjort affärer av något slag med Joachim Larsson.
    3. Jag har för första och hittills enda (men inte sista) gången pratat med Joachim Larsson i telefon runt inlägg 100 i denna tråd.

    med det sagt…

    Via den här och andra trådar har jag upptäckt att vi har en del gemmensamma intressen och jag kommer säkert att både göra affärer med och träffa honom under nästa säsong. 🙂

    Frid,

    /Richard

    Pratade ni om lokal och storlek på kollekt för väckelsemötet i Hälsingland då;)…

  • rillestark

    Medlem
    19 november, 2007 vid 16:31
    SWE 496;429511 wrote:
    Pratade ni om lokal och storlek på kollekt för väckelsemötet i Hälsingland då;)…

    Jag kan lova att det inte blir någon kollekt. 😮
    När det gäller lokal, så finns det som jag nämnt tidigare i denna tråd massor med sjöar och havsvikar i Hälsingland med yta för många surfare. :laugh:

    Frid,

    /Richard

  • swe-514

    Medlem
    19 november, 2007 vid 17:27

    @Joachim_Larsson 429482 wrote:

    Det finns bara ett orginal, men det visar också att vi går åt längre brädor igen.

    mvh
    Joachim
    http://www.konanordic.com

    Sorry!
    SurfSlusken, det verkar som att de glassiga Kona-sektsavhopparna, även om det bl a var den där longboardsåkande tjejen (på bild), inte nedslog Pastorn – utan tvärt om stärkte honom. Oväntat!

    Men för guds skull SurfSlusken, överge inte denna tråd ännu, livet skulle inte vara lika roligt längre, utan Dig – och snart är det över
    10 000…….!!!!!! Det är ju resultatet som räknas …..har man ju fått sig predikat.

    Så var stark nu! “Det är endast i motvind som draken lyfter”

    (Även om fotboll oxå är kul och okomplicerat)

Sida 20 av 25

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.