Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

  • nlc

    Medlem
    12 november, 2007 vid 08:47

    Om man jämför w-surf med andra aktiviteter som MTB, skid-/brädåkning (på snö), ridning, biljard, bowling etc så tror jag att en stor skillnad ligger i hur lätt/svårt det är att kunna ta nästa steg i sitt lärande.

    Tar man skidor som exempel så är det nästan alltid lätt att prova en svårare/brantare backe när man känner att man vill prova på något nytt och höja ribban lite. När man är ute å surfar är det ofta svårt att göra motsvarande förändring av svårighetsgrad och därmed blir det lite svårare att lära sig. Man är mer styrd av de vind- & våg-förhållanden som råder just den dagen på just den platsen.

  • jonhand

    Medlem
    12 november, 2007 vid 09:22
    surfslusken;427904 wrote:
    Förstår att du tycker vi kommit i från ämnet eftersom du inte får nåra konkreta råd o tips om hur du, inte vi, ska få fler att börja vindsurfa så att du kan få iväg Kona brädor. Men att inte du kan komma med ett vettigt svar på vad de skulle vara för positivt för oss som surfat i evigheter med att fler börjar surfa??? För oss som håller på bara för att vi tycker de e så jävla kul o inte för o tjäna en hacka finns de inget positivt me att fler börjar. Räcker mer än väl som de är. Och om så vindsurfingen skulle “dö ut” pga av att inte de fylls på me nya förmågor så är väl inte de heller nåt som påverkar vårt surfande på nåt sätt???

    Utrustning blir billigare, utbudet av butiker och produkter ökar?

  • fluff

    Medlem
    12 november, 2007 vid 10:01

    Om du “Joachim (Konanordic)” nu anv. trådar som reklamplats, för att du inte får plats i de slottar som finns för reklam på siten, så undrar jag nu ifall du oxå betalar för den platsen?

  • surfslusken

    Medlem
    12 november, 2007 vid 10:05

    @jonhand 428077 wrote:

    Utrustning blir billigare, utbudet av butiker och produkter ökar?

    Om du tar dej tid o läsa hela tråden så är de argumenetet redan både diskuterat o avfärdat.

    Men ja kan dra en kort sammanfattning om du inte orkar plöja helat tråden.
    Många som börjar= stormarknad=mkt pengar= stortutbud av prylar till den stora massan, INTE för dom som redan idag kör hi end prylar tex custom brädor, svindyra kolbommar etc. Och tror du verkligen det skulle bli ett lyft för ens nybörjaren om Clas Olsson, Rusta och Biltema har en “komplett vindsurfing utrustning” 1995:- i sina butiker? Typ som både Obs o OK macken hade under den senaste boomen.

  • joachim_larsson

    Medlem
    12 november, 2007 vid 10:55

    Allt är ju inte Svart eller vitt! Extrema sporter kan också vara breddidrotter se kolla in skidåkning, där har du den stora massan (som ej köper sitt på ICA eller stormarknader) där fungerar det! varför fungerar det inte i windsurfing!

    Windsurfing och brädsegling kommer att växa så det knakar de närmsta åren och då får vi försöka skapa ett system som fungerar för alla inte bara extrimisterna….

    I min värld är alla välkommna i denna underbara sport! och så skulle jag vilja säga något om att tjäna pegar…..troligtvis så ska man då göra något annat vilket jag har gjort i 15 år vilket gör det möjligt att investera tid och pengar i detta! tro inte att man bli rik! jag har precis samma mål som Er att ha friheten att brädsegla när förhållandena råder samt skapa möjligheter för nästa generation windsurfare och brädseglare annars så kommer denna sport ingå i pensionärsföreningar snart!

    Ha det alla gubbar! nu slutar jag denna tråd!

    Vi syns på vattnet! Joachim http://www.konanordic.com

  • oaxen

    Medlem
    12 november, 2007 vid 11:10

    En svår aktivitet som vindsurfing har den stora fördelen att man kan utvecklas hela livet.
    Oftast slutar man med en aktivitet för att man inte utvecklas mera utan står och stampar.

  • jonhand

    Medlem
    12 november, 2007 vid 12:34
    surfslusken;428091 wrote:
    Om du tar dej tid o läsa hela tråden så är de argumenetet redan både diskuterat o avfärdat.

    Men ja kan dra en kort sammanfattning om du inte orkar plöja helat tråden.
    Många som börjar= stormarknad=mkt pengar= stortutbud av prylar till den stora massan, INTE för dom som redan idag kör hi end prylar tex custom brädor, svindyra kolbommar etc. Och tror du verkligen det skulle bli ett lyft för ens nybörjaren om Clas Olsson, Rusta och Biltema har en “komplett vindsurfing utrustning” 1995:- i sina butiker? Typ som både Obs o OK macken hade under den senaste boomen.

    Man behöver inte överdriva det….
    Tycker Herr Surfslusk att det bästa vore om du är den enda vindsurfaren i sverige?
    Detta forum hade definitivt inte funnits, Möjligheten att köpa utrustning i sverige hade också varit obefintlig!

    Bara för att fler folk börjar vindsurfa innebär det inte att de vill köpa sin utrustning på Rusta?
    Man kan jamföra med skidor t.ex., Det finns miljoner med skidåkare och det finns ett otroligt stort urval av skidor/skidbutiker men jag känner mig inte det minsta störd av de som köper sina 2000kr skidpaket på Stadium. De är aldrig och kör skidor på samma ställen som mig ändå!
    Skulle det mot förmodan hamna en kille med “för billig” utrustning på en offpisttur med mig i Alaska så skulle jag beklaga det för hans skull men tycker han/hon det är tillräckligt bra utrustning så är han såklart välkommen ändå ( så länge mitt åk inte sinkas förstås :-))

    Jag tycker det är det som är tjusningen med sporten som skiljer sig från fotboll, badminton, hockey m.fl. är att alla kan åka i sin egen nivå och lära sig i sin egen takt.
    Man behöver inte ha “hi end prylar tex custom brädor, svindyra kolbommar etc.” för att tycka det är kul. Ma utvecklas så länge man lever ändå, Vill man köpa dyr utrustning så gör man det. Tycker man inte att man behöver så slipper man men man borde kunna samsas på vattnet ändå?

    Det vore förstås inte speciellt kul om vi är tusentals vindsurfare som slåss om en plats i vattnet varje gång det blåser, men jag tror ärligt talat inte det är någon risk.
    Sporter som vindsurfing brukar vara självsanerande…! (Liksom andra “extrema” sporter som offpiståkning, klättring, dykning, skärmflygning m.fl, Det brukar vara en viss typ av människor som finns i en begränsad omfattning som fastnar för dessa sporter.)

    Tycker att Konasurf-killen fått oförtjänt mycket kritik!! Han ställde en enkel fråga som jag tycker man kan svara schysst på trots att han driver ett surfföretag, Finns inte de företagen har vi ingenstans att köpa våra brädor.
    Jag tycker inte han har försökt göra reklam för sina brädor här (mer än sin signatur men det är det många som har reklam i sina signaturer)

  • fredrik-ygge

    Medlem
    12 november, 2007 vid 12:44

    @surfslusken 427870 wrote:

    Men jag har fortfarande inte sett ett enda argument i diskussionen som förklarar för mej varför de skulle va så bra om man fick halva svenska folket till o vindsurfa??

    Håller med om att det inte är självklart.

    Dock olika mellan olika discipliner. Tror t.ex. att få om någon vågseglare vill ha fler surfare i Apelviken. Sedan jag lagt ner vågsegling helt får några år sedan och bara kör slalom / speed är dock inte alls samma aspekt. Seglar för det mesta i Fiskebäck. Under de senaste tre åren har det kanske varit för trångt på riggdäck 4-5 dagar. Det har aldrig varit för mycket folk på vattnet. Snarare tvärtom. Något av det roligaste jag vet är att ligga och race mot en eller flera kompisar över fjärden. Nu blir det alldeles för lite race. Fler surfare skulle onekligen göra det roligare. Dessutom är det nog minst 10 gånger under denna period jag varit helt själv ute. Det är inte bara tråkigt utan väldigt begränsande då man får vara väldigt försiktig, speciellt när det är vinter. Skulle säkert bli fler roliga slalomtävlingar med fler surfare också.

    Summa summarum tror jag det skulle vara mycket roligare för mig med fler surfare, men det är klart att de inte kan komma med prylar från OK eller OBS. Då får jag inga race-kompisar.

    Tror inte att Kona är vägen till frälsning samtidigt som jag inte kan låta bli att imponeras stort av 104 deltagare i svensk cup, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53744. Det är väl lika mycket som i alla andra tävlingar i alla discipliner tillsammans. Tycker att Joachim verkar vara en härlig drivkraft. Nu med VM till Sverige och allt. Imponerad men skeptisk får jag sammanfatta.

  • getwet

    Medlem
    12 november, 2007 vid 13:54

    Världen skulle se mycket bättre ut om alla windsurfade.

    Själv har jag bara ett mycket fåtal vänner runt mig som inte windsurfar eller kitear. På något sätt så tycks surfare leva ett mer “behagligt” liv och se en aning annorlunda på saker och ting. Undrar om det beror på ett “inre lugn” som surfingen för med sig (förutom bleke perioder)?

    I vilket fall som helst, gärna mer windsurfare. Då kan vi bilda regering i ett gemensamt parti, typ surfliberalerna/demokraterna med bara surf i programmet, och jag får en massa nya goa behagliga kompisar!:wink:

  • simpa

    Medlem
    12 november, 2007 vid 15:26

    @Rydstrom 427925 wrote:

    Eftersom det är så mycket snack om dom däringa kona brädorna… vad kan dom som inte min 125 liters Tabou Rocket 69a kan.. och varför skulle jag har roligare och få fler dagar på en sån bjässe? kan man ens hoppa med dom där grejerna?

    Ni får ursäkta mina frågor som kanske finns besvarade i en annan tråd, men jag tror inte jag är tillräckligt intresserad av Kona för att leta upp en sån tråd.

    // Petter

    Word up.
    Kona är bara ett onödigt försök till att komma på nya, “smarta” lösningar för att utveckla vindsurfingen. Den enda anledningen till att Kona existerar är att einstein-killarna som kom på denna grunka ska tjäna pengar. Har även jag som största bräda en 125 liters Tabou Rocket 69 och jag ställer samma fråga som du, vad klarar en Kona av som inte min bräda klarar av? Vad ska man med en sån bjässe till… inte så konstigt att nykomlingarna lägger ned vindsurfingen. Good luck med “Kona meetingpoint”, vill se en sån container i Falun!
    Ursäkta påhoppet.. nu vet du hur jag känner

  • joachim_larsson

    Medlem
    12 november, 2007 vid 15:57

    @simpa 428145 wrote:

    Word up.
    Kona är bara ett onödigt försök till att komma på nya, “smarta” lösningar för att utveckla vindsurfingen. Den enda anledningen till att Kona existerar är att einstein-killarna som kom på denna grunka ska tjäna pengar. Har även jag som största bräda en 125 liters Tabou Rocket 69 och jag ställer samma fråga som du, vad klarar en Kona av som inte min bräda klarar av? Vad ska man med en sån bjässe till… inte så konstigt att nykomlingarna lägger ned vindsurfingen. Good luck med “Kona meetingpoint”, vill se en sån container i Falun!
    Ursäkta påhoppet.. nu vet du hur jag känner

    Hade fatiskt slutat i denna chatt, men jag skulle vilja understryka tror du inte Tabau vill tjäna pengar? Och att dom gör detta?
    Nu när du är inne på Kona så skulle jag vilja fråga dig? har du testat Kona ONE? Vill gärna ha svar!
    Och har du inte detta så lovar jag dig att jag kommer upp till Falun själv eller skickar någon så alla ni i klubben får testa en Kona ONE! kanske vi ska ha ett litet race, kan komma upp med 10 st brädor!

    Joachim http://www.konanordic.com

  • rillestark

    Medlem
    12 november, 2007 vid 16:01

    @simpa 428145 wrote:

    Ursäkta påhoppet.. nu vet du hur jag känner

    Va inte rädd för dina känslor… 😉
    De försvinner första gången du blivit frånseglad av en dylik tingest. 🙂

    Frid,

    /Richard

  • surfslusken

    Medlem
    12 november, 2007 vid 16:10

    @Joachim_Larsson 428152 wrote:

    Hade fatiskt slutat i denna chatt, men jag skulle vilja understryka tror du inte Tabau vill tjäna pengar? Och att dom gör detta?
    Nu när du är inne på Kona så skulle jag vilja fråga dig? har du testat Kona ONE? Vill gärna ha svar!
    Och har du inte detta så lovar jag dig att jag kommer upp till Falun själv eller skickar någon så alla ni i klubben får testa en Kona ONE! kanske vi ska ha ett litet race, kan komma upp med 10 st brädor!

    Joachim http://www.konanordic.com

    Vad ser du dej själv som? En simpel profitör i falska frälsarkläder eller en ärlig Konafrälsare i gummidräkt?

  • joachim_larsson

    Medlem
    12 november, 2007 vid 16:11

    @fredrik.ygge 428117 wrote:

    Håller med om att det inte är självklart.

    Dock olika mellan olika discipliner. Tror t.ex. att få om någon vågseglare vill ha fler surfare i Apelviken. Sedan jag lagt ner vågsegling helt får några år sedan och bara kör slalom / speed är dock inte alls samma aspekt. Seglar för det mesta i Fiskbäck. Under de senaste tre åren har det kanske varit för trångt på riggdäck 4-5 dagar. Det har aldrig varit för mycket folk på vattnet. Snarare tvärtom. Något av det roligaste jag vet är att ligga och race mot en eller flera kompisar över fjärden. Nu blir det alldeles för lite race. Fler surfare skulle onekligen göra det roligare. Dessutom är det nog minst 10 gånger under denna period jag varit helt själv ute. Det är inte bara tråkigt utan väldigt begränsande då man får vara väldigt försiktig, speciellt när det är vinter. Skulle säkert bli fler roliga slalomtävlingar med fler surfare också.

    Summa summarum tror jag det skulle vara mycket roligare för mig med fler surfare, men det är klart att de inte kan komma med prylar från OK eller OBS. Då får jag inga race-kompisar.

    Tror inte att Kona är vägen till frälsning samtidigt som jag inte kan låta bli att imponeras stort av 104 deltagare i svensk cup, http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=53744. Det är väl lika mycket som i alla andra tävlingar i alla discipliner tillsammans. Tycker att Joachim verkar vara en härlig drivkraft. Nu med VM till Sverige och allt. Imponerad men skeptisk får jag sammanfatta.

    På tal om slalom så skissar vi faktiskt att starta lättvidsslalom med Kona one, där om man är duktig gör fullfartsgippar men en 3:50 bräda.
    Vore kul och ha med dig, annars så kan jag komma ner till Er vid tillfälle och köra en plojtävling mned de som finns på orten, detta gör att vi blir flera. Själv har jag sommarhus i Grebbestad där jag i sommar kommer att vara mycket!…Och tack för lite stöd….
    Joachim Larsson http://www.konanordic.com 30 knop på en stor pråm Kona ONE

  • joachim_larsson

    Medlem
    12 november, 2007 vid 16:14

    @surfslusken 428157 wrote:

    Vad ser du dej själv som? En simpel profitör i falska frälsarkläder eller en ärlig Konafrälsare i gummidräkt?

    Jag röstar för det senare! Konafrälsare i gummidräkt?

    Slusken skitkul faktiskt, detta är ett nöje!
    Har du förresten testat en Kona ONE eller någon av de andra?

    Joachim Larsson http://www.konanordic.com

Sida 3 av 25

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför tror folk att windsurfa är svårt?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.