Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför varierar inte antalet lattor genom linjen

  • Varför varierar inte antalet lattor genom linjen

    Publicerad av robin på 23 oktober, 2013 vid 08:54

    Hur kommer det sig egentligen att en och samma segellinje alltid har samma antal lattor oavsett storlek? Avståndet mellan lattorna ökar ju med ökande storlek, det borde vara rimligt att vid någon storlek öka antalet lattor för att ge mer stabilitet. Om man tar ett segel som Blacktip som exempel så finns det mellan 3,4 och 5,7 typ, 3.4:an och 5.7:an borde väl kännas mer lika om antalet lattor skulle vara fyra respektive fem i stället?

    woleda svarade 10 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 09:32

    Tror faktiskt det finns segelmodeller som har olika antal lattor i olika storlekar, kommer inte på vilka här och nu. Det brukar vara segel som har lite mer freeridekaraktär i storlekar upp mot och över 6m2 och mer våg/lekkaraktär i mindre storlekar.

    Dock håller jag inte (helt och hållet ) med om din idé att avståndet mellan lattorna ska vara konstant i absoluta mått. Då blir det tätare mellan lattorna relativt andra designparametrar i seglet. Vill man ha samma känsla i genom hela linjen vette 17 om inte alla aspekter av designen ska skalas någorlunda likvärdigt. Nu är det mer komplicerat än så, t ex designar man för olika mastlängder mm så någon perfekt kontinuerlig upp/nerskalning är det inte fråga om. Som segeldesigner kan man börja där, men sedan är det mycket jobb kvar innan varje storlek känns rätt både i sig själv och i förhållande till övriga segel i linjen. Tror faktiskt detta jobb är något som skiljer loft från varandra. Riktiga lågprissegel: Någon eller några storlekar testas, därefter designas resten i datorn lite på vinst och förlust. Mer seriösa loft: Varje storlek seglas och ändras många, många gånger i olika förhållanden av olika sorts seglare innan man är nöjd och släpper seglet.

    En annan sak som talar för FÄRRE lattor i stora segel är vikten. En lätt 5.3 är och känns mycket effektivare än en tung 5.3. En ytterligare sak är måhända vinden, den är lättare när man använder större segel…

    Igår var jag ute med KS3 4.9, dvs det näst största seglet i KS3 linjen (5.2 störst än så länge). Tre lattor. Det mest stablia vågsegel jag någonsin seglat. Slutsats: Stabilitet går att åstadkomma på väldigt olika sätt, lattor är ett av dem. I fallet KS3 är det en väldigt annorlunda/innovativ design i hur buken är insydd och “låst” snarare av själva segeldukens shape, än av lattor (snackade med Jeff i förrgår som berättade att 5.5an nu äntligen är klar efter en massa finlir och testande, 5.8 finns det fortsatta förbättringar på att göra innan det släpps).

    Summa kardemumma: Som vi forskare brukar svara på enkla frågor: Det är inte riktigt så enkelt!

    /JB

  • jester

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 11:02

    Det brukar ganska ofta variera i race-segel. Där dom riktigt stora seglen har en latta till och normalt även en camber till. Men då snackar vi oftast formula-storlekar.

    Vissa loft kör dessutom RDM på mindre storlekar och SDM på större.

  • rrd

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 13:23

    NPs Combat 2013;
    “Helt ny design med fyra lattor i de mindre storlekarna, vilket har resulterat i ett lättare segel med mer respons. Fem lattor används i de större segelstorlekarna för att skapa stabilitet och större vindspann per segelstorlek. ” Ifr Surfers

    En annan intressant fråga är hur man egentligen kommit fram till vilka segelstorlekar man ska ha i en linje. Troligtvis historiskt förankrat. Skillnaden mellan två mindre segel blir ju förhållandevis stor i yta jämfört med två större segel. Men riktigt så enkelt är det ju inte…

  • robin

    Medlem
    23 oktober, 2013 vid 19:45

    KS3 verkar ju riktigt spännande, skulle vara kul att testa någon gång. Kul med något helt nytt! Men tänk vad stabil en KS4 skulle vara:-)

    Men bortsett från det seglet så undrar jag om det kan ligga något i ditt resonemang kring vindstyrka och segelstorlek. Kraften i byarna när man seglar 5,8 är nog mindre än när man seglar 4,2 så det krävs kanske lite mer stabilitet i mindre storlekar. Å andra sidan så är det ju också mindre segelyta som behöver stabiliseras, så tusan vet ändå.

    Tror nog att NP kan vara något på spåren med sin combatlinje.

    Racesegel har jag dålig koll på, men det känns ju rimligt att en 5,5 och en 12,5 skiljer sig en del.

  • sailortrash

    Medlem
    24 oktober, 2013 vid 07:29

    mitt intryck är att de segelinjerna (freeride och race känner jag till) skalas upp likvärdigt på alla parametrar när de görs större och större – i regel. Men det är inte optimalt, uppenbarligen eftersom flera tillverkare skriver extra detaljerat om att vissa storlekar skiljer sig från “linjen” designmässigt, med kanske lite olika vinklar på paneler och så.

    jesters inlägg att större storlekar har fler lattor och kanske en extra camber är också sant.

    st. på segel och antal lattor så har severns 2014 12.0 9 lattor…så många har jag inte sett i ngt annat segel.

  • robin

    Medlem
    24 oktober, 2013 vid 07:50

    @RRD 717860 wrote:

    En annan intressant fråga är hur man egentligen kommit fram till vilka segelstorlekar man ska ha i en linje. Troligtvis historiskt förankrat. Skillnaden mellan två mindre segel blir ju förhållandevis stor i yta jämfört med två större segel. Men riktigt så enkelt är det ju inte…

    Framför allt som segel enligt katalogerna alltid planar tidigare och tål mer vind än föregående års modell. Skulle vara skoj att göra en jämförelse på till exempel Simmer Onshore -94, Simmer Cross Over -04 och Simmer vaddetnuheter -14 på rekommenderade master och se hur utvecklingen har varit under 20 år.

    Vad gäller avstånd mellan segelstorlekar så är det ju annars rätt stor skillnad om man kollar på olika vindstyrkor och användningsområden. För vågor är det ju klassiskt en halvmeter mellan seglen (4,2 – 4,7 – 5,3) medan minst en kvadrat känns helt ok för freeride (6,0 – 7,0 – 8,5 kanske)

  • jester

    Medlem
    24 oktober, 2013 vid 08:07

    @sailortrash 717885 wrote:

    st. på segel och antal lattor så har severns 2014 12.0 9 lattor…så många har jag inte sett i ngt annat segel.

    Maui Sails Race segel har 9 lattor på alla storlekar ner till 5.5 och har haft det i många år… Har för mig att även mindre segel av Severne kommer ha 9 lattor.

    Race-segel behöver ju vara extremt stabila eftersom vi använder större segel än “vanligt” folk. Mötte en snubbe med 4.0 när jag körde 9.5 i sensommras…. 🙂 Hade ju lätt kunnat segla mindre segel, men jag visste att vindökningen som hände bara skulle vara max en timme, så jag kompenserade med att gå ännu lite djupare på slörarna för att orka hålla bitarna.

  • woleda

    Medlem
    25 oktober, 2013 vid 23:36

    **********************************************************************
    Kort försök till förenklad förklaring avseende segellinjernas storlek
    **********************************************************************
    Vi anpassar storleken på seglet efter vindstyrka. Detta gör att vi har
    ungefär lika stor kraft i riggen vid de olika förhållandena. Kraften
    (F) i seglet är trycket (P) ifrån från vinden multiplicerat med
    seglets area (A). Om vindhastigeten (v) dubblat så fyrdubblas trycket
    (P). Låt säga att vi tycker att vi är underriggade och skulle vilja ha
    21 % mer kraft i riggen, dvs en faktor 1.21:


    tryck(P) och vindhastighet(v):
    P = k0*v^2 ,

    (k0 en konstant som beror av luftens densitet och geometri
    hos påverkad kropp [segel].)

    kraft(F), tryck(P) och segelyta(A):
    F=P*A



    1.21*F=(1.44*P)*A=k0*(sqrt(1.21)*v)^2*A=k0*(1.1*v)^2*A
    dvs en vindhastighetsökning med 10% erbjuder detta

    alternativt

    1.21*F=(1.21*A)*P
    dvs en ökning av segelyta med 21%

    Om du vill ha en segellinje med 21% kraftökning i varje steg kan du
    tex välja:
    3.5*[1,1.21,1.21^2,1.21^3,1.21^4,1.21^5]=
    3.5000 4.2350 5.1243 6.2005 7.5026 9.0781 m^2

    ************************************************************************
    Kort om antal lattor
    ************************************************************************
    Det är ett högre tryck per ytenhet i ett litet segel (för samma
    kraft). Kan mycket väl tänka mig att det behövs samma antal lattor för
    att behålla profilen som för större segel. Här utgår jag ifrån att det
    är profilen som ger segellinjen en gemensam ‘feel’ och känner att jag
    spekulerar aningens …

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varför varierar inte antalet lattor genom linjen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.