Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varma torr/våtskor

• Varma torr/våtskor

Publicerad av johnk på 15 februari, 2008 vid 15:15

Någon som har tips på sjukt varma torrskor, våtskor eller boots att ha nu på vintern? Gärna torrskor eftersom jag kommer köra (Pyro) torrdräkt.

Kan inte vara för varma tror jag för jag fryser jämt (även inomhus :-p).

Kommer göra ett försök med mina rumpbilliga Jobe våtskor i helgen, men tror inte det tar lång tid innan jag tappar känseln i dem.

sourra svarade 17 år, 2 månader sedan 16 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • gh0st

Medlem
    15 februari, 2008 vid 15:31

Mystics våtskor, deras torrskor är alldeles för varma tycker jag. Våtskorna är perfekta.

• tim-eriksson

Medlem
    15 februari, 2008 vid 15:40
    gh0st;444927 wrote:
    Mystics våtskor, deras torrskor är alldeles för varma tycker jag. Våtskorna är perfekta.

Har deras Mystic Blade, tycker att de är sköna och varma. Ta dock en storlek mindre än vad du brukar ha…

Lite offtopic, hur brukar ni ställa in fotstropparna när ni seglar med neoprenskor? Riktigt stora överallt så att det är lätt att få in dem eller brukar ni köra med höga smala så att ni får verkligen trycka in dem?

Tycker man förlorar alla känsla med neoprenskor och lyckats inte få till en bra fotstropps storlek som jag gillar.

• farbrorfraz

Medlem
    15 februari, 2008 vid 15:42

släng på ett par riktiga skidstrumpor så håller värmen bättre. inga raggsockar då blir det för stor och mjukt. tunna fina skidstrumpor =) dom värmer även när de är våta.

• thorn

Medlem
    15 februari, 2008 vid 15:50

Jag kör på mystic blade och dom är grymt varma. dock så är jag besviken på mystic dry glove. trodde att dom skulle vara varma men dom var inte ett dugg bättre än mina 3mm npx våthandskar. dock kostade mystic dry glove 600 kr så jag hadde förväntat mig mer där :confused2: . nästa gång får det bli dakine cold water mittens har hört att dom ska vara sjukt bra.

• johnk

Medlem
    15 februari, 2008 vid 15:54

@FarbrorFräz 444935 wrote:

släng på ett par riktiga skidstrumpor så håller värmen bättre. inga raggsockar då blir det för stor och mjukt. tunna fina skidstrumpor =) dom värmer även när de är våta.

De jag har nu fylls med vatten från våtdräkten (oftast genom att det sprutar in upp vid vristen tror jag). När jag kommer in får jag lägga mig på rygg och tömma dem. Ändå sitter de trångt i tårna när jag tar på dem. Kasst! Skulle gissa att jag har 3-5 dl i varje sko efter.

• sourra

Medlem
    15 februari, 2008 vid 16:07

@Thörn 444937 wrote:

Jag kör på mystic blade och dom är grymt varma. dock så är jag besviken på mystic dry glove. trodde att dom skulle vara varma men dom var inte ett dugg bättre än mina 3mm npx våthandskar. dock kostade mystic dry glove 600 kr så jag hadde förväntat mig mer där :confused2: . nästa gång får det bli dakine cold water mittens har hört att dom ska vara sjukt bra.

Skippa Dakine och gå på Prolimits handske. Dakinevanten har en handflata som gör att de passar vindsurfing bra men vi har inte krampproblemet så då väljer man PL’s som är varmare i handflatan. Falle har båda så jag har nog övervägt vilken jag ska köra med själv.

@johnk 444939 wrote:

De jag har nu fylls med vatten från våtdräkten (oftast genom att det sprutar in upp vid vristen tror jag). När jag kommer in får jag lägga mig på rygg och tömma dem. Ändå sitter de trångt i tårna när jag tar på dem. Kasst! Skulle gissa att jag har 3-5 dl i varje sko efter.

Komplettera med Biltemas gaffatejp eller sätt kardborreband runt skarven. Tänk bara på att spänna vaden och smalbenets framsida en smula när du tejpar, annars kommer du få en otrevlig överraskning när du ger dig ut för att åka (börjar på K, slutar på RAMP).

• pjoter

Medlem
    16 februari, 2008 vid 08:45

@Tim.Eriksson 444934 wrote:

Har deras Mystic Blade, tycker att de är sköna och varma. Ta dock en storlek mindre än vad du brukar ha…

en storlek mindre? shit, jag har fått beställa hem stl 47-48 av dom där för att dom andra inte passar. å jag har runt 45 i skor vanligtvis. Ett bra tips med allt du ska ha på kroppen, dräkt, skor, handskar sele mm är att åka å testa de ordentligt! helt olika hur man är byggd och hur de passar.

• johanw

Medlem
    16 februari, 2008 vid 08:58

@gh0st 444927 wrote:

ja jag har aldrig frusit i dom heller o vi kör fan året runt..

• johnk

Medlem
    16 februari, 2008 vid 09:16

Finns det nånstans man kan prova eller skicka tillbaka ifall man får fel storlek. Mina storlekar varierar 39-42, så det är inte helt uppenbart vad som är en storlek mindre än normalt 🙂 Jobe-skorna är strlk 42

• johanw

Medlem
    16 februari, 2008 vid 09:36

ring till http://www.ontopsports.com/catalog_2/ brukar kunna testa hos kent..

• johnk

Medlem
    16 februari, 2008 vid 11:45

@JohanW 445042 wrote:

Var gör man detta? Nånstans i Skåne?

• gurra_g

Medlem
    16 februari, 2008 vid 11:57

@JohanW 445042 wrote:

se till att ha gott om tid, kommar aldrig där ifrån 😉

• eagletech19

Medlem
    16 februari, 2008 vid 12:52

@johnk 444925 wrote:

Någon som har tips på sjukt varma torrskor, våtskor eller boots att ha nu på vintern? Gärna torrskor eftersom jag kommer köra (Pyro) torrdräkt.

Kan inte vara för varma tror jag för jag fryser jämt (även inomhus :-p).

Kommer göra ett försök med mina rumpbilliga Jobe våtskor i helgen, men tror inte det tar lång tid innan jag tappar känseln i dem.

Tjenare

Jag kan varmt rekommendera ATAN skor ,jag har kört med Neil Pryde i många år men denna sko är klart varmare och skön samt håller mycket bra.

Våtsko i Neopren 3,5mm Plush alu titanium.
    Tunn latex sula som ger barfota känsla. Band runt fotleden.

Finns på Surfers Paradise

Ha det bra
    /Mvh/Roger

• gogga

Medlem
    16 februari, 2008 vid 12:54

@Gurra_g 445065 wrote:

se till att ha gott om tid, kommar aldrig där ifrån 😉

Haha, ja gott om tid gäller! Jag stannade där en gång när jag var på väg till släktmiddag hos frugan… INTE poppis!

• johanw

Medlem
    16 februari, 2008 vid 14:06

@johnk 445062 wrote:

Var gör man detta? Nånstans i Skåne?

javist fan du bodde i GBG.. ja de e i malmö..

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varma torr/våtskor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.