Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

  • Varmaste våt(torr?)dräkten

    Publicerad av suecocabron på 12 september, 2008 vid 21:36

    Efter att ha fått så många hål i min 5-3 NP dräkt att det snart kvittar om man drar på sig eländet, har jag börjat fundera på något nytt för hösten och vintern.

    Denna gången tänkte jag satsa lite högre och köpa nåt som håller mer än 2-3 år som min gamla, och som är riktigt varmt, så man kan vara ute länge, helst året om nere i Skåne.

    Ska man satsa på torr eller våtdräkt? Hur smidiga är torrisarna egentligen? Är det stor skillnad? Vilken är den schysstaste varmaste våtdräkten annars?

    oscar svarade 15 år, 2 månader sedan 46 Medlemmar · 86 Svar
  • 86 Svar
  • bicless

    Medlem
    12 september, 2008 vid 21:48

    Ascan Polar är jätte varm och skön och håller. Min är inne på 3:e säsongen och ser i stort sätt ut som ny. Jag kör med denna full säsong men underställ kallaste dagarna. Vill du veta mer kolla in http://www.surfspot.se
    Ascan har även en torris som heter icehawk. Den är ännu varmare men också lite stelare.

    Mvh

    Bicless

  • philip

    Medlem
    13 september, 2008 vid 09:45

    xcels 6 5 4 med huva är en super varm och skön dräkt.

  • rasmus_w

    Medlem
    13 september, 2008 vid 10:48

    Största problemet med torris är att det är svårt att öppna/stänga dragkedjan på egen hand, eftersomden dels är ömtålig, dels kräver att man tar i som f*n (bra kombination av egenskaper där), men det går om man måste och om det finns en vettig stropp att dra i på dragskon.

  • doc

    Medlem
    13 september, 2008 vid 11:14

    @Rasmus_W 499455 wrote:

    Största problemet med torris är att det är svårt att öppna/stänga dragkedjan på egen hand, eftersomden dels är ömtålig, dels kräver att man tar i som f*n (bra kombination av egenskaper där), men det går om man måste och om det finns en vettig stropp att dra i på dragskon.

    Om man har takräcke kan man sätta en ögla med en krok runt det och sedan kroken i dragkedjans lilla ögla. Sen är det skitenkelt att dra på sig dräkten. Samma trix runt en stolpe eller ett träd funkar lika bra.
    Lite paraffin på torrdragkedjan räcker för att den ska glida lite bättre, eller vanligt stearinljus.

    Min Ion 5/4 våtdräkt förstärkt med en NP 1.5mm överdel med huva pallar det mesta och har ett bredare användningsområde än en dräkt med torrdragkedja tycker jag.

  • billie

    Medlem
    13 september, 2008 vid 14:53

    Nisse prydes Torrdräkt som jag köpte på rean i Sp butiken var väldigt varm och skön i höstas och inget vatten kom in. Drog på mig den idag när jag skulle ut på vattnet för att den vanliga våtdräkten var blöt sedan igår .Konstigt nog blev jag blöt på vissa ställen och det var inte svett. Kollade nu när jag kom hem och det verkar som vissa sömmar inte håller tätt längre. Så Kolla kvaliten på den dräkt du tänker köpa. Dra i sömmar och kolla efter sprickor.

  • argulander

    Medlem
    13 september, 2008 vid 18:26

    @Billie 499485 wrote:

    Nisse prydes Torrdräkt som jag köpte på rean i Sp butiken var väldigt varm och skön i höstas och inget vatten kom in. Drog på mig den idag när jag skulle ut på vattnet för att den vanliga våtdräkten var blöt sedan igår .Konstigt nog blev jag blöt på vissa ställen och det var inte svett. Kollade nu när jag kom hem och det verkar som vissa sömmar inte håller tätt längre. Så Kolla kvaliten på den dräkt du tänker köpa. Dra i sömmar och kolla efter sprickor.

    Tyvärr har jag liknande erfarenheter av NP dräkter. Tycker annars att NP håller relativt bra kvalite på det mesta annat men dräkterna är knappast bättre än övriga märken, snarare snäppet sämre.

    Klas

  • luuddee

    Medlem
    14 september, 2008 vid 07:25

    kör en vågsurf dräkt. xcel 654mm, billabong solution gold 654mm, eller ripcurls 654mm . alla med inbygda huvor. alla mycket mycket varma dräkter och håller sjukt bra, kör själv med xcelen och den är grymm

  • spray

    Medlem
    14 september, 2008 vid 07:35

    oneil psycho2 6-5-4 med luva skulle jag ha köpte iallefall

  • jocke-g

    Medlem
    14 september, 2008 vid 08:24

    En sak att tänka på om man väljer en dräkt som är till vågsurfing är att dom oftast är lite tightare i armarna också vilket kan medföra att man blir trött i underarmarna snabbare. Jag kör min kortärmade dräkt så länge jag bara kan då jag hatar att vara instängd på armarna, mycet smidigare utan. Tyvärr kan jag inte rekomendera någon speciell dräkt då jag själc är på jakt efter dräkt till i vinter. För min del lutar det mot Prolimits Assult men har inte bestämt mig än.

  • pataba

    Medlem
    14 september, 2008 vid 13:37

    Spridda skurar på svaren. Kan inte någon gå in och dominera genom att bara klämma till med “Ni andra pratar riktig oxdynga. X-dräkten är den som gäller. Är smidigast, varmast och håller längts”? Nä, skämt åsido så verkar man inte kunna få allt samtidigt. Förrutom att NP verkar ha sköna dräkter men att de tyvärr går sönder snabbt så verkar det finnas få sanningar.
    Jag läste om någon våtdräkt som hade ett dubbelt system med ett starkt men kallare ytskikt kombinerat med ett vekare men varmt innerskikt. Det är säkert någon som vet vilken jag menar. Någon som använder? Duger den för kalla höstadagar/vintrar?

  • v-thun

    Medlem
    14 september, 2008 vid 15:26

    Hade ju vart så skönt att bara köra med en fet dunjacka, termobyxor å raggsockor i ett par feta stövlar! rutin om inte annat…

  • rrd

    Medlem
    14 september, 2008 vid 16:02

    Den varmaste dräkten är den som passar din kroppsform bäst, prova noga! Torrdräkt är varmast beroende på halskonstruktionen som ser till att vattengenomströmningen är liten. Det brukar även eng surftidn komma fram till.

    Håller med om Docs tips om tamp att dra igen torrdräktens blixtlås med. Dessutom måste du skölja o gnida in det med stearin varje gång. Förvara igendraget för att det inte ska brytas sönder.

    Nackdelen med torrisen är lite stelhet men lite bättre flytkraft som plus.

  • argulander

    Medlem
    14 september, 2008 vid 16:52

    I vintras körde jag med Prolimits 5/3 våtdräkt + en Ascan 2 mm Shorty under + NP 1 mm väst med integrerad huva (med skärm) + Atan polar skor(extremt varma) + Dakine cold water mittens (tumvantar). Detta funkade klockrent, surfade som kallast i 2 minusgrader. Har nu använt 5/3 dräkten mycket under vår och sommar och en viss misstanke insmyger sig att den inte längre är riktigt tät, dock ännu ingen större fara, verkar i alla fall hålla bättre än mina tidigare NP dräkter som som sagt iofs var sköna innan de började läcka.

    Klas

  • bjornen

    Medlem
    14 september, 2008 vid 17:08

    @argulander 499688 wrote:

    I vintras körde jag med Prolimits 5/3 våtdräkt + en Ascan 2 mm Shorty under + NP 1 mm väst med integrerad huva (med skärm) + Atan polar skor(extremt varma) + Dakine cold water mittens (tumvantar). Detta funkade klockrent, surfade som kallast i 2 minusgrader. Har nu använt 5/3 dräkten mycket under vår och sommar och en viss misstanke insmyger sig att den inte längre är riktigt tät, dock ännu ingen större fara, verkar i alla fall hålla bättre än mina tidigare NP dräkter som som sagt iofs var sköna innan de började läcka.

    Klas

    Jag har nästan samma uppsättning som dig men så huserade vi ofta på samma ställen i vintras 🙂 Hoppas på en lika förhållandevis mild vinter i år.

    Mitt kitt: NP 3000 + shorty + prolimit integrerad väst/huva + atan polar 7mm + Dakine cold water mittens = VARMT

    Köpte min NP3000 ny hösten 2006 och den har används mycket flitigt och tvättats i maskin men nu börjar den visa spår på skador i grenen, halsen och axlarna så jag ska köpa en ny prolimit för det känns inte riktit safe att vintersegla med den andra.

    //Björn

  • doffe

    Medlem
    14 september, 2008 vid 19:07

    @suecocabron 499374 wrote:

    Efter att ha fått så många hål i min 5-3 NP dräkt att det snart kvittar om man drar på sig eländet, har jag börjat fundera på något nytt för hösten och vintern.

    Denna gången tänkte jag satsa lite högre och köpa nåt som håller mer än 2-3 år som min gamla, och som är riktigt varmt, så man kan vara ute länge, helst året om nere i Skåne.

    Ska man satsa på torr eller våtdräkt? Hur smidiga är torrisarna egentligen? Är det stor skillnad? Vilken är den schysstaste varmaste våtdräkten annars?

    Rekomenderas!
    😀
    “Neil Pryde 5000 Semidry 5/3 E3
    Bästa vindsurfing våtdräkten för våra kalla förhållanden. Denna dräkt är tillverkad i Apex neopren med vattentäta sömmar och med Yamamoto SCS paneler för maximal komfort och bästa rörelse. E3 kragsystem för bästa skydd mot vattenintrång. Detta är dräkten för dig som vill vara varm och smidig även när det går ner mot 6-7 grader i luft och vatten.
    Pris: 2.999:-” /Surfers.se

    Köp till en väst med huva i storlek som du kan ha utanpå våtdräkten och det funkar bättre än torrdräkterna men är mycket smidigare.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.