Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

  • v-thun

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 16:26

    Varför fortsätter folk att köpa np dräkter? Själv har jag aldrig använt np och efter all skit man hört om dem så kommer jag förmodligen inte köpa nån heller!

  • broderisak

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 20:33

    Jag köpte till slut en Ascan Polar som jag tycker var kanon i pass formen samt för dom pengar som jag fick ge för den samt att jag fick tag i underställ med luva samt skor och handskar för en mycket bra pris… Skall till Varberg nu i en vecka så får vi se om den funkar lika bra också.

  • hollister

    Medlem
    29 oktober, 2008 vid 20:01

    Jag köpte en NP 3000 Semidry i våras som jag är helnöjd med.

    Förstår inte varför NP skulle vara så kass……….:rolleyes:

  • argulander

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 05:28

    @hollister 512777 wrote:

    Jag köpte en NP 3000 Semidry i våras som jag är helnöjd med.

    Förstår inte varför NP skulle vara så kass……….:rolleyes:

    Problemet har inte som jag förstår varit att NP dräkterna varit dåliga från början (tvärtom varma och smidiga). Däremot har hållbarheten varit väl kort.
    Man får väl se hur länge din dräkt håller den är ju nu bara ett halvår.

    Klas

  • kvabbso

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 06:50

    kör en rip curle 5/3 som sitter tajt som fan stora probblem när man ska pissa och snabbt vill ur dräkten. MEN så varm den är (utan piss då). Körde i förra veckan och det var tvunget att lägga sig i vattnet och zippa in lite vatten i halsen.

  • bjornen

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 07:20

    @argulander 512844 wrote:

    Problemet har inte som jag förstår varit att NP dräkterna varit dåliga från början (tvärtom varma och smidiga). Däremot har hållbarheten varit väl kort.
    Man får väl se hur länge din dräkt håller den är ju nu bara ett halvår.

    Klas

    Håller med, har seglat mycket med min 3000 sedan hösten 2006 men nu spelar den på sista versen i alla fall när det blivit riktigt kallt i vattnet. Känns rätt bra att byta med tanke på hur ofräch den känns trots att jag tvättar den i maskin :tongue:

    //Björn

  • maglu

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 07:47

    Köpte en NP Semidry i våras, använd kanske 15-20 gånger i vår och nu i höst.
    Är riktigt nöjd med smidigheten och värmen.

    Men…är lite orolig för sömmar osv. De små tyglapparna (som är limmade över alla sömmars hörn på insidan) har lossnat på många av ställena.
    Jag verkar också ha rivit upp ett hörn, där “halskragen” sitter fast. Det är nog jag som varit lite våldsam när jag dragit på/av dräkten, men önskar det var förstärkt bättre vid just en sådan punkt.

  • dude

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 08:49
    BroderIsak;502242 wrote:
    Hur tajt skall dräkten vara? Skall den sitta åt helt perfekt så att nästa känns liten eller ta en dräkt som känns mer rörlig men då glappar den mot kroppen på ett par ställen. Då är den ju inte lika varm heller om jag har förstått detta rätt? Men om jag tar ett underställ till också kanske det blir bättre med den större. Svårt….

    En O’Neill Psycho II kan sitta så att den känns lite tajt eftersom den är så smidig och töjbar. Det gör min och den känns helt underbart skön när jag väl är ute och surfar.

  • drx

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 12:53

    Köpte en NP3000 torris förra hösten, har väl använt den 20 ggr ca, mycket varm och smidig men har redan börjat läcka som fasen i grenen! Kan tillägga att jag kör midjesele så vet inte varför det gått hål där riktigt, håller dock på och limmar lite här och var och hoppas det blir tätt snart igen. Det är pyttesmå sprickor i sömmarna som man inte ser riktigt, men ändå irriterande, och lite kasst på så pass ny dräkt.

  • bicless

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 15:42

    En torris skall inte läcka efter ett år… trist.
    Vänd dig till butiken om du har kvittot kvar.

    Bicless

  • hollister

    Medlem
    30 oktober, 2008 vid 20:13

    De kanske inte är fel att byta dräkt ofta med tanke på vad den utsätts för……….höll på och skita på mig i dräkten en dag för inte så längesen……..:smirk:

  • bjornen

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 08:16

    @stefanlindmark 502661 wrote:

    Sådärja. Slog till på en Pro Limit Assault Series ZF Steamer 5/3 på Surfbutiken idag. Den fanns hemma i olika storlekar på både bredd och längd. Kunde prova mig igenom de tre storlekar som var närmast tänkbara så då blev det lättare att välja.

    Hoppas det blir svinkallt på lördag 😀

    Jag beställde en Prolimit assault stl L52 och jag måste säga att den känns nästan för tight trots att jag är ganska smal (181cm 80kg). Längden på ben och armar är bra. Är Prolimit små i storlekarna ?

    //Björn

  • p-malmkvist

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 08:58
    Bjornen;513090 wrote:
    Jag beställde en Prolimit assault stl L52 och jag måste säga att den känns nästan för tight trots att jag är ganska smal (181cm 80kg). Längden på ben och armar är bra. Är Prolimit små i storlekarna ?

    //Björn

    Vill inte måla faaen på väggen,:wink: men har en prolimit från 2007 och den släpper lite här och där… Men när jag är väldigt försiktig och rullar på och av dräkten samt sköljer den med färskvatten så verkar den hålla lite längre.. Grymt skön men inte den hållbaraste.. Dräkter med limmade sömmar och mera rörligt neopren brukar i regel inte hålla så länge som våtdräkter med sydda sömmar men är skönare och varmare tills det börjar släppa..

  • klint

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 09:35

    @Bjornen 513090 wrote:

    Jag beställde en Prolimit assault stl L52 och jag måste säga att den känns nästan för tight trots att jag är ganska smal (181cm 80kg). Längden på ben och armar är bra. Är Prolimit små i storlekarna ?

    //Björn

    Håller med om att Prolimit Assault är små i storlekarna. Jag är 1,90 och väger in på 92 kg och hamnade tillslut på en XLT efter en del provande, och då känns den fortfarande lite thight över axlarna.

    Provkörde Assaulten i helgen och kan skriva under på att den är varm och hyggligt smidig. Passformen är ok men inte lika exakt som mina gamla NP dräkter.

  • mag

    Medlem
    31 oktober, 2008 vid 10:25

    Jag är grymt nöjd med min nya Onéill Mutant 5/4 våtdräkt med integrerad men utbytbar huva alt krage. Riktigt seriöst tätade sömmar och supersmidgt dubbelneopren. Den känns nästan inte på kroppen när jag surfar! Komplettera med neoprenshorts under och en tröja så går det hela säsongen. Fast å land blir man kall efter en stund men det gäller ju nästan alla dräkter.

    Min gamla F2 torrdräkt 6/5/3 höll i 9 år !! innan dragkedjan gick sönder i oktober. Förutom att det var bra kvalitet så behandlade jag de försiktigt i alla lägen. Och hade väl lagat den med neoprenlim sådär 50 gånger, fast mest smålagningar eftre fenan eller i sömmarna.

    Tvätta INTE dräkter med tvättmedel i maskin eftersom det torkar ut neoprengummit och gör att det sedsan spricker lättare. Lite tvål i duschen räcker bra och skölj ur den regelbundet.

Sida 5 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varmaste våt(torr?)dräkten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.