Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värme i en surfbuss?

  • Värme i en surfbuss?

    Publicerad av mats på 14 januari, 2000 vid 21:11

    Halloj!

    Har precis blivit klar med inredningen i min buss. Det som kvarstår är någonslags typ av värme. Är det nån som har erfarenhet av värmare i en buss? Funkar tex fotogen värmare eller liknande. Låter inte helt fel att kunna värma sig i en varm buss efter ett kyligt höstsurf!
    Kom med förslag!

    Mats

    paddy svarade 24 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • steffo_t

    Medlem
    15 januari, 2000 vid 09:30

    Ebersprecher, bensinvärmare med timer är kanon.

    /Steffo

  • wisco

    Medlem
    15 januari, 2000 vid 11:08

    jag tror det ligger en gammal ebensprächer i mitt garage hemma i jonstorp, vill du jag ska kolla?

  • mats

    Medlem
    15 januari, 2000 vid 11:21

    Kolla gärna!

    Hör av dig om du hittar nån. Funkar den så köper jag den…..
    Var kan man annars köpa nya ebensprächer?

    /Mats

  • windseeker

    Medlem
    16 januari, 2000 vid 12:13

    En polare till mig har nån typ av gasolkamin/värmare i sin buss, han kan få upp värmen nåt djävulskt på kort tid, vet nån var man kan hitta en sån?

  • paddy

    Medlem
    16 januari, 2000 vid 17:23

    Tja Mats

    Jag har oxå en Eberspächer liggande, den kan du få billigt!!
    Vad har du för buss? Egentligen en totalt irellevant fråga men ändå?
    Har själv en knallgul VW -83 i vilken jag har sätt in ett system som går på motorvärmen. Orginal VW. Kan fixa ett likadant till dig om du inte själv hittar ett på skroten. De finns i de flesta glasade VW 83-91, sitter precis framför motorn i bak i skåpet.

    Mvh

    Paddy

    Surfers Workshop Malmö

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 januari, 2000 vid 15:30

    Den ser dessutom ut att vara i bra skick. Den finns nu i jonstorp, men jag kan ta den till lund, om det blir enklare, för jag pluggar där. Jag är kvar i jonstorp till onsdag.
    Vill du fortfarande ha den?

    janbanan@lufysik.fysik.lu.se
    tel: 042 367839 (i jonstorp)
    046 335926 (i lund)

  • krille

    Medlem
    18 januari, 2000 vid 07:40

    Tja Paddy!
    Talar du om ett element, kopplat till ordinarie värme-systemet eller?? Har själv en 86:a Transporter
    Krille

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 januari, 2000 vid 15:34

    För nåra veckor sedan skulle jag stanna och tanka på en mack. Jag lät ebern stå på under tiden. När jag betalat och gick ut från macken ser jag att det är värsta Lutzendimman i bilen och min kompis sitter och hostar därinne. Men här kommer det konstiga: När vi kör ut på vägen märker jag att nåt har hänt med bromssystemet. Bromsen tar mycket högre upp men man får trycka mycket hårdare för att något ska hända. Kan ebern ha bränt hål på en bromsledning eller fått bromsvätskan att koka eller dyl? Sedan märker jag också att motorn dör när den går på tomgång. Båda grejerna började alltså hända precis efter tillbudet med värmaren. Vad har hänt? Någon som vet?

    /Fredde

  • wisco

    Medlem
    20 januari, 2000 vid 17:32

    det där med bromsen låter ju som om servot pajat, man känner ju samma effekt om man släcker tändningen och bromsar. Kanse nåt i elsystemet brändes?

    nån som har en fungerande motor till min vw-buss 74:a?

  • paddy

    Medlem
    20 januari, 2000 vid 18:28

    Hej Krille

    Om du har en 86:a så är det inga problem att fixa värme på det sätt som jag beskrev. Så här funkar det i stora drag. Värmeaggregatet fungerar precis som en bilkylare, dvs. varmt vatten på väg från motorn till kylaren passerar en liten kylare inne i bussen, en liten fläkt blåser ut den varma luften och bussen blir varm, vattnet går vidare ut till den riktiga kylaren och sedan tillbaka tillmotorn. Du behöver alltså göra tre hål i golvet på din buss, ett för inkommande vatten, ett för utg. och ett tredje för elkablaget till fläkten.

    Lycka till…

    Paddy

    Surfers Workshop Malmö

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värme i en surfbuss?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.