Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värmekänsla: heldräkt vs shorty

  • Värmekänsla: heldräkt vs shorty

    Publicerad av planing på 1 juli, 2013 vid 16:08

    Tja!

    E i Porta Pollo och vindsurfar. Tyvärr har själva vindsurfingsdelen blivit lite begränsad pga en förkylning som jag måste ha fått under flygresan. Innan första surfdagen hade jag i varje fall lite ont i halsen… Halsontet gick över efter första dagen, men jag har fortfarande slem i övre luftvägarna. Körde med shorty några dagar, men så tänkte jag försöka göra nåt åt förkylningen genom att surfa i nåt varmare. Vill inte dra på sig nåt rejält, typ halsfluss, med alla resistenta bakterier som säkert finns här nere.

    Jag köpte därför en 3/2 heldräkt, men när jag testade så upplevde jag ingen större skillnad mot min shorty. Jag försökte hitta en heldräkt i enkelnylon, men det fanns bara med dubbelnylon. Min shorty hade små plättar med enkelnylon på bröst och rygg, men minst halva shortyn är i dubbelnylon.

    Är det verkligen så lite skillnad mellan en heldräkt och en shorty? Jag frågar, eftersom det är lite svårt att veta skillnaden. Jag menar, det har ju en hel del att göra med hur frusen jag är just den dagen jag testar etc…

    Båda dräkterna sitter som en smäck, så det är inte så att det läcker in onödigt mycket vatten i någon av dem.

    planing svarade 10 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 07:47

    Jag tycker nog att det är stor skillnad mellan shorty och långa ben.
    Shoryn använder jag enbart när det är solsken och badvänlig teamperatur, i mitt fall över 20-21 grader. Sommardräken med långa ben är jag bekväm i ner till ca 16 grader typ. Därunder får Ascan Polar ta över 🙂

  • planing

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 08:35

    Min känsla i heldräkten var att vinden kylde väldigt mycket pga dubbelnylonet. Kan det vara så att 2mm dubbelnylon tom är kallare än bara ben och armar?

    Dräkten är ju solklart varmare om man ligger i vattnet, och den är ju designad för att vara en vågsurfdräkt, men kan den t.o.m. vara kallare än en shorty? Kanske inte. Möjligt att jag hade en frusen dag bara…

    Har inte surfat nåt på flera dar nu. Suger…

  • robin

    Medlem
    2 juli, 2013 vid 11:50

    Jag gissar att du har flatlock-sömmar i heldräkten, dvs vattnet strömmar in i dräkten. Köp en med täta sömmar så kommer vattnet bara in genom dragkedjan. Lägg på ytterligare lite pengar så får du bra tätning i nacken också.

  • jester

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 08:01

    Jag kör dräkter med dubbelnylon och står man på land så är dom helt klart inte lika varma som en i enkelnylon. Men väl ute i vattnet märker jag ingen skillnad alls (utöver att mina nya dräkter är smidigare och håller bättre). Råkade av misstag få på mig vinterdräkten i lördags (det regnade ymnigt när jag bytte om), och en fördel är att man inte blir *för* varm när solen tittar fram. Jag kör Simmer-dräkter som har täta sömmar.

  • planing

    Medlem
    3 juli, 2013 vid 08:34

    @Robin 712436 wrote:

    Jag gissar att du har flatlock-sömmar i heldräkten, dvs vattnet strömmar in i dräkten.

    Kollade upp detta nu, och du har rätt. Det fanns inte nåt urval av heldräkter här, och jag ville ha en dräkt på stört. Jaja, alltid lär man sig nåt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Värmekänsla: heldräkt vs shorty

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.