Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Värmepåsar i dräkten för kalla vinterdagar

  • Värmepåsar i dräkten för kalla vinterdagar

    Publicerad av blizzy på 11 november, 2010 vid 18:52

    Halloj,

    Jag var ute o körde idag o det var 6 grader i vattnet vilket gjorde att jag frös ganska ordentligt efter ett par timmar.
    Tänkte att man kanske kan köra med nån form av värmepåse under våtdräkten, typ vars en på armarna för att värma blodet till händerna och kanske en på magen eller ryggen för att få upp core temp.

    Någon som har testat att köra med det?
    Med värmepåsar menar jag typ: http://www.coolstuff.se/Varmepasar
    Finns ju sånna som går att återanvända också, men tror bara de håller i typ 40min eller nåt.
    Alla tips uppskattas!

    regfellow svarade 13 år, 6 månader sedan 20 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • kiteoli

    Medlem
    11 november, 2010 vid 19:23

    Ta med dig varmvatten i en dunk o fyll våtdräkten innan du börjar kita. Fyll på igen efter 10 min kiting och värm händerna med varmvatten sedan kan du köra i 60 min utan problem mitt i vintern.
    Ta alltid av ringar!

    Ska ut i morgon med detta recept!

    Kiteoli.

  • acemattias

    Medlem
    11 november, 2010 vid 19:26

    Man kan ha med varmvatten i termos och halla innanfor drakten da och da, men vet inte hur effektivt det ar i forhallande til sanadaringa pasar.

  • pripps

    Medlem
    11 november, 2010 vid 20:50

    Såg ju jättebra ut 🙂 måste testas

  • regfellow

    Medlem
    11 november, 2010 vid 21:04

    Verkar ju miljövändligt med engångspåsar med järn i med plastöverdrag! ; )

  • blizzy

    Medlem
    11 november, 2010 vid 21:50

    Varmvatten är helt klart en lösning. Men hade varit bättre med något som faktiskt genererar värme över tid. Men det är ju så klart smidigt att ha för att värma upp händerna och återställa till normal temperatur.
    Idag blev det till o sitta i bilen i 15min med värmen på, orkade sticka ut ytterligare 2h efter det utan större problem.

    Har nån koll på var man kan köpa såna värmepåsar som går att återanvända? Det verkar som att de bara värmer i 40min max men är ju bättre att kunna återställa dom än att bara köra slit o släng..

  • davids

    Medlem
    11 november, 2010 vid 23:45

    Glöm värmepåsar.. De funkar för att värma fingrar och tår efter sessionen.. Men under.. Fyll dräkten och handskar, skor med varmt (snackar kokt blandat med havsvatten vid behov) vatten innan session.. fyll på under om du behöver men har du en bra dräkt och bra skor behöver du inte.. Var själv ute idag och körde.. inga problems utan handskar fortfarande..

    PS. Det var 8 grader i hbg på Pålsjös kallbad så knappast 6 i grunda Lund.. Harden the **** up!!

  • luuddee

    Medlem
    12 november, 2010 vid 06:49

    köp ordentlig dräkt och sluta klydda

  • rydstrom

    Medlem
    12 november, 2010 vid 07:05

    Jag hade sånna påsar i skorna 1998 i Japan, det funkar finfint, tillochmed lite för varmt, men jag tror inte de funkar så bra i en våtis.

    vet att bl.a rip curl har våtdräkt med värmegrejs i. eller köp tjockare/fler lager

  • hydrolift

    Medlem
    12 november, 2010 vid 07:13

    Claes Ohlson har värmepåsar som man kan återanvända. Nackdelen är att dom bara håller värmen en 30-40 minuter. Och hur ska man få dom att sitta på plats?

  • ghiller

    Medlem
    12 november, 2010 vid 07:41

    Tiki har just det ni pratar om i prodigy dräkten. Det följer med två värmekuddar som man stoppar in små flikar inuti dräkten. Jag har dock inte provat använda dem eftersom den är så varm ändå. Har för mig att jag läst på forumet om någon annan som provat den med värmekuddarna.

  • blizzy

    Medlem
    12 november, 2010 vid 08:11
    Davids;639197 wrote:
    Var själv ute idag och körde.. inga problems utan handskar fortfarande..
    PS. Det var 8 grader i hbg på Pålsjös kallbad så knappast 6 i grunda Lund.. Harden the **** up!!

    Prognosen sa 6 grader och det var ruskigt kallt. Vi var bara 4 pers som pallade ta oss ut igår och ALLA frös. Efter halva sessionen stack alla in och satte sig i sina bilar o värme sig. Trots att jag satt en kvart i bilen fick jag köldsprickor på fingrarna och jag känner av kylan nu i efterhand i fötterna, samma symtom som jag hade när jag jobbade utomhus en vinter i -25, så det är inte bara jag som tycker “ooh det är nog lite kallt för mina fina fröken fingrar”, det är kallt och är faktiskt allvarligt! :ooo:
    Dock lite lustigt att du klarar av att köra utan handskar, hur länge körde du?

    Davids;639197 wrote:
    Glöm värmepåsar.. De funkar för att värma fingrar och tår efter sessionen.. Men under.. Fyll dräkten och handskar, skor med varmt (snackar kokt blandat med havsvatten vid behov) vatten innan session.. fyll på under om du behöver men har du en bra dräkt och bra skor behöver du inte..

    Jag fick precis mejl av coolstuff.se som sade att värmepåsarna tydligen inte klarar sig i vatten så får nog strunta i dom. Varmvatten verkar ju som sagt som ett alternativ men det låter mer som en snabb och kortvarig lösning än något som håller i ett par timmar, om man inte kör in o fyller på ofta vilket låter opraktiskt.

    Luuddee;639203 wrote:
    köp ordentlig dräkt och sluta klydda

    Jag kör en NPX Assassin 5/3 med en Prolimit hooded vest under och Mystic Dry glove, förstår inte varför det inte klassas som “ordentlig”?
    Som sagt, alla som var ute igår satt i sina bilar och huttrade så det kanske är mer än bara min dräkt som är orsaken?

  • pjoter

    Medlem
    12 november, 2010 vid 09:45

    det enda sättet är att inse att på vintern kan man inte köra en heldag och tycka det är gött hela tiden. Du bor på fel plats i världen för det.

    Du kan ju skaffa en torrdräkt och massa kläder under. problemet är att du kommer likförbaskat börja frysa om händer/fötter/ansikte till slut i vilket fall.

  • blizzy

    Medlem
    12 november, 2010 vid 12:11
    pjoter;639227 wrote:
    det enda sättet är att inse att på vintern kan man inte köra en heldag och tycka det är gött hela tiden. Du bor på fel plats i världen för det.

    Du kan ju skaffa en torrdräkt och massa kläder under. problemet är att du kommer likförbaskat börja frysa om händer/fötter/ansikte till slut i vilket fall.

    Ja det är ju exakt det jag har insett, det funkar inte att köra länge på vintern. Och det ju exakt därför jag vill göra nåt åt det för att förbättra läget lite. Att köpa en ny våtdräkt eller till o med en torrdräkt för sådär 5000 kr är inget alternativ. :crazy:

    Vitsen med värmepåsarna var att hitta ett budgetalternativ för att förlänga säsongen lite i alla fall. Vitsen var inte att få hör en massa kommentarer om att “hallå, det är vinter, har du inte fattat att det är kallt?”. :frown:

  • pepa

    Medlem
    12 november, 2010 vid 13:08

    Lägg av det klart det är lugnt att köra på vintern. 5 grader i luft och plurr sist här i umeå och is längs stranden. Körde NPX 5/3 med 1mm Neilpryde brottarlinne under och huva från NP. 2mm skor i wakebindningar och 2 mm fingervantar. Det ENDA jag frös om var händer men det hade löst sig med lite stadigare handskar. Annars var det hur lugnt som helst och jag trickade på och plaskade runt som vanligt. Ska tilläggas att jag inte har nåt sälspäck att fuska med heller.

  • blizzy

    Medlem
    12 november, 2010 vid 13:14
    Pepä;639246 wrote:
    Lägg av det klart det är lugnt att köra på vintern. 5 grader i luft och plurr sist här i umeå och is längs stranden. Körde NPX 5/3 med 1mm Neilpryde brottarlinne under och huva från NP. 2mm skor i wakebindningar och 2 mm fingervantar. Det ENDA jag frös om var händer men det hade löst sig med lite stadigare handskar. Annars var det hur lugnt som helst och jag trickade på och plaskade runt som vanligt. Ska tilläggas att jag inte har nåt sälspäck att fuska med heller.

    Jaaaa, jag tycker också det är ok att köra i kalla temperaturer men det handlar ju bara om hur länge man pallar. Som sagt så var detta inte tänkt som en tråd för att få folk att mentalt motivera mig till att gå ut i kylan, genom att folk skulle skriva “lägg av det är klart det är lugnt att köra på vintern”.

    Vitsen var att jag ville hitta ett sätt att hålla mig varm så man kan köra längre!
    Men jag har nog kommit fram till att sånna handvärmare som går att återanvända är det bästa alternativet, även om de bara håller i 40min. Det är ju bara o köpa fler och använda dom i omgångar…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Värmepåsar i dräkten för kalla vinterdagar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.