Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Värmepåsar i dräkten för kalla vinterdagar

  • blizzy

    Medlem
    15 november, 2010 vid 19:50

    Recension

    Inledning:
    Jag köpte värmepåsar/handvärmare från Jula, 29kr paret. Jag o en kompis köpte 2 par var.
    Vi satte dom på insidan av armarna nästan över handlederna. Värmepåsarna från Jula är tunna och avlånga och får plats längs med armen utan problem. Jag testade att en värmepåse hemma för o kolla hur länge de varade o liggandes helt öppet i rumstemperatur höll de ungefär 20min.

    Resultat:
    Första omgången värmepåsar aktiverade jag direkt när jag hoppade i vattnet – riktigt varmt och mysigt!
    Jag körde med dom i ungefär 1,5 h och när jag tog ur dom var de fortfarande lite varma.
    Andra paret använde jag efter att ha pausat på stranden, jag var lite frusen först men efter att ha aktiverat värmepåsarna blev det riktigt varmt o gött på bara nån minut.

    Slutsats:
    Värmepåsarna funkade riktigt bra och de funkar perfekt för att ge en värmeboost för att komma tillbaka till normaltemperatur om man har börjat frysa eller för att bara upprätthålla temperaturen.
    De är små, smidiga, billiga och går att återanvända hundratals gånger.
    De funkar att sätta nästan var som helst så länge man kan fästa dom. Jag hade mina på handlederna medan min polare satte en i en bröstficka på våtdräkten. Oavsett var så värmer de riktigt nice!

    29kr well spent!

  • viktor77

    Gäst
    15 november, 2010 vid 21:43

    Det tar kroppen runt 3 veckor att anpassa sig till en viss temperatur. Att utsätta sig för att frysa skyndar på processen. Själv brukar jag cykla till jobbet utan handskar en tid innan jag ska ge mig iväg till något kallt ställe.

    Att tillsätta extra värme där du fryser, exempelvis använda varmare handskar, är i många fall otillräckligt. När kroppens kärntemperatur går ner stängs värmen av till “onödiga” delar såsom armar och fötter. Det är därför en extra tröja kan ge bättre effekt, då den värmer bröst och rygg.

    Vatten kyler många gånger mer än luft och vind kombinerat med vatten kyler ännu mer. Att skydda sig mot vind, exempelvis genom att använda en våtdräkt med gummi på utsidan, ger därför bra resultat. En vindjacka likaså.

    Kroppen förbrukar enormt mycket energi för att hållas varm. För att hjälpa till kan du äta snabba kolhydrater och där är socker en bra väg att gå. Själv brukar jag dricka 1-2 liter te med väldigt mycket socker i. Det värmer också de inre organen och håller uppe kroppens kärntemperatur.

  • hydrolift

    Medlem
    16 november, 2010 vid 07:02
    viktor77;639680 wrote:
    Själv brukar jag dricka 1-2 liter te med väldigt mycket socker i. Det värmer också de inre organen och håller uppe kroppens kärntemperatur.

    Kissnödig?

  • hydrolift

    Medlem
    16 november, 2010 vid 07:03
    viktor77;639680 wrote:
    Det tar kroppen runt 3 veckor att anpassa sig till en viss temperatur. Att utsätta sig för att frysa skyndar på processen. Själv brukar jag cykla till jobbet utan handskar en tid innan jag ska ge mig iväg till något kallt ställe.

    Reumatism?

  • blizzy

    Medlem
    16 november, 2010 vid 07:09
    viktor77;639680 wrote:
    Det tar kroppen runt 3 veckor att anpassa sig till en viss temperatur. Att utsätta sig för att frysa skyndar på processen. Själv brukar jag cykla till jobbet utan handskar en tid innan jag ska ge mig iväg till något kallt ställe.

    Det stämmer säkert att det tar 3 veckor att anpassa sig. Men man kan knappast påstå att mitt mönster av att sitta inomhus 6 dagar och vara ute i kylan med kite 1 dag är att “ge mig iväg till något kallt ställe”. Det passar nog bra in på om man ska ut på fjällexpedition och ska bo i tält mm :tongue:

    viktor77;639680 wrote:
    Att tillsätta extra värme där du fryser, exempelvis använda varmare handskar, är i många fall otillräckligt. När kroppens kärntemperatur går ner stängs värmen av till “onödiga” delar såsom armar och fötter. Det är därför en extra tröja kan ge bättre effekt, då den värmer bröst och rygg.

    Jag fryser inte om övriga kroppsdelar. Mage/rygg är inga problem, jag har en Prolimit hooded vest som värmer riktigt bra! Fötterna frös jag om tidigare men löste detta med ett extra kardborreband runt varje ankel för att täta skons öppning.

    viktor77;639680 wrote:
    Själv brukar jag dricka 1-2 liter te med väldigt mycket socker i. Det värmer också de inre organen och håller uppe kroppens kärntemperatur.

    Jag kan knapp dricka en klunk vatten innan jag drar på mig våtdräkten utan att bli kissnödig 2h senare, o då måste man gå upp på stranden, landa, ta av sig mm. så 1-2L vatten hade kissat ner min våtdräkt totalt. Och jag kissar inte i våtdräkten :santa:

  • mjersen

    Medlem
    16 november, 2010 vid 10:23

    kör utan handskar och drick rom/wiskey mellan dina sessions tills du förfryst händerna. Sen fryser du inte längre. Man har ju ändå ingen feeling nöär man har hanskar på.

  • rydstrom

    Medlem
    16 november, 2010 vid 10:41

    Eller så kör du lite hårdare så du får upp pulsen så slipper du allt extra…

  • acemattias

    Medlem
    16 november, 2010 vid 18:47
    Blizzy;639697 wrote:
    Jag fryser inte om övriga kroppsdelar. Mage/rygg är inga problem, jag har en Prolimit hooded vest som värmer riktigt bra! Fötterna frös jag om tidigare men löste detta med ett extra kardborreband runt varje ankel för att täta skons öppning.

    Altsa, man fryser oftast inte om magen eftersom kroppen prioriterar den, med annu battre varme pa mage/rygg behover inte kroppen bortprioritera tex handerna, men du kan saklart bli kall om handerna i alla fall.

    Och sluta vara en fjolla, var som folk och urinera i drakten!
    Det ger en harlig flashback till blojdagarna.

  • blizzy

    Medlem
    16 november, 2010 vid 20:18
    acemattias;639774 wrote:
    var som folk och urinera i drakten!
    Det ger en harlig flashback till blojdagarna.

    :santa:

  • regfellow

    Medlem
    16 november, 2010 vid 20:37

    Åka omkring pissnödig fryser man av. Det kostar stor energi att värma upp vattnet i blåsan och kroppen prioriterar ner de onödiga delarna som tidigare nämnts… den som kommer med en lösning som gör att man kan pissa med dräkt på(inte i) kommer bli rik. Jag hade kunnat lägga 500 spånn extra på en sån!

  • pjoter

    Medlem
    16 november, 2010 vid 21:35

    till torrdräkter kan man få en extra dragkedja ditsydd. Borde funka för våtdräkter också.

    Var det inte mjersen som hittade en fet Nettodräkt med gylf?

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Värmepåsar i dräkten för kalla vinterdagar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.