Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varning för bajschock i Rågelund…

  • erikponti

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 10:55

    XShaolin, har du ringt än eller?

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 11:19
    XShaolin;673561 wrote:
    Ja du som bor vid den redan döda Östersjön är väl van…

    jag anar en viss fientlighet i ditt inlägg här….gör ngt åt saken istället för att gnälla på den enda sthlmarn i tråden…..

    lantisvarning på dig..

  • xshaolin

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 12:48
    ErikPonti;673564 wrote:
    XShaolin, har du ringt än eller?

    Jag är i konversation med kommunen ja…avvaktar svar..

  • xshaolin

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 13:03
    sailortrash;673566 wrote:
    jag anar en viss fientlighet i ditt inlägg här….gör ngt åt saken istället för att gnälla på den enda sthlmarn i tråden…..

    lantisvarning på dig..

    Är du Stockholmare? Ja där ser man jag trodde du var från Åkersberga trakten… 😉

  • sailortrash

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 18:03

    helt rätt. jag förväntar mig inte att folk på västkusten känner till åkersberga dock….vad har du för anknytning till åkersberga?

  • acemattias

    Medlem
    20 oktober, 2011 vid 20:13

    åkersberga?
    Hur kan en aker ocksa vara ett berg???

  • sailortrash

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 07:02

    åkern ligger på sidan av berget så klart…med start från toppen.

  • xshaolin

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 07:27

    OK . Då har jag varit i Rågis i morse och kört en no-winder….
    Det har varit lågvatten och ingen nederbörd så allt bajs har försvunnit.
    Jag gick iland på en av de små sandplättarna vid åmynningen och där luktade det fortfarande lite gödsel men det gick fint att köra ute i vattnet utan äckel…

    Så då får man väl friskförklara Rågelund för denna gång….åtminstånde till nästa skyfall antar jag…
    Avvaktar fortfarande kommunens kommentar i ärendet.

  • alohasurfer

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 08:36

    Gott! Tänkte köra där i morgon förmiddag, verkar va det vettigaste stället vindmässigt för oss Göteborgare!

  • xshaolin

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 14:43
    Alohasurfer;673647 wrote:
    Gott! Tänkte köra där i morgon förmiddag, verkar va det vettigaste stället vindmässigt för oss Göteborgare!

    Jag drar ockå dit i morgon förmiddag…vi ses…

  • xshaolin

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 14:44

    Jag citerar Kungsbacka kommuns svar för den som är intresserad:

    Kungsbacka kommun:
    “Det är helt riktigt att övergödning (utsläpp av kväve och fosfor) är ett av de stora miljöproblemen i havet. Att länka det fenomen som du upplevde i söndags till någon akut övergödning är jag inte lika säker på att det är möjligt. Det har funnits en tendens under sensommaren och hösten att vattnet i havet har varit brunare än vanligt och det tror vi beror på att det har varit höga flöden i våra vattendrag och att det därmed dragits med en större mängd partiklar än vanligt.

    Vi har ingen förklaring till varför det skulle ha sett ut som du beskriver det. Det skulle kunna vara en olycklig kombination av naturliga orsaker. Det är första gången vi har fått Landabukten beskriven som en “gödselpöl” så särskilt vanligt förekommande tror vi inte att det är.”

  • r1k

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 14:51
    XShaolin;673696 wrote:
    Jag citerar Kungsbacka kommuns svar för den som är intresserad:

    Kungsbacka kommun:

    beskriven som en “gödselpöl” så särskilt vanligt förekommande tror vi inte att det är.”

    Lamt svar!

  • sailortrash

    Medlem
    21 oktober, 2011 vid 18:58

    det där svaret betyder – “jag skiter väl i det” på kommuniska…

    kommunen är sista ledet för implementering av alla natur/miljölagar och förordningar…det ska hända saker lokalt. länsstyrelser och naturvårdsverket har en kontrollerande funktion och är ju statens arm egentligen…skulle inte förvåna mig om länsstyrelsen har en annan uppfattning. de är också länsstyrelsen som håller i bondens tillstånd m.m.

    men man kan ju börja med att be kommunekologen uttala sig…om det inte var kommunekologen som precis gjorde det..

    ja nåt annat svar hade man inte fått från min hemkommun (österåker)….här klubbas det bygglov och strandskyddsdispens utan detaljplan eller remisser på löpande band…

  • acemattias

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 02:26

    Tror de flesta kommuner skiter i det mesta for att hamna hogt pa foretagarnas vanlig lista.
    I kommunen dar min syster var miljoinspektor var hennes possition narmast symbolisk, ledningen brydde sig inte ett smack om miljon i de fall det missgynnade naringslivet.

  • sailortrash

    Medlem
    23 oktober, 2011 vid 14:11

    en tråkig sanning…

    det faller på länsstyrelsen faktiskt. det är deras ansvar att följa upp lagstiftningen och kolla att den implementeras…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Varning för bajschock i Rågelund…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.