Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varning utfärdad:DYR brädfrakt med UA/LH !!!

  • Varning utfärdad:DYR brädfrakt med UA/LH !!!

    Publicerad av frippe75 på 10 december, 2008 vid 19:23

    Skulle checka in brädan förra veckan på väg mot Maui.
    Första anhalt ARN-LAX:

    Som vanligt försökte jag checka in via self-service och sedan smyga bort till odd-size bagage incheckningen på Arlanda. TVÄRNIT!

    “Får jag se kvittot på att bagaget är betalt?”

    -Ehh??

    Bara att lomma till Lufthansas/SAS disken och betala.

    Över 2.2 meter = 400$ ENKEL Resa!!!

    Väl framme i LAX och dags för incheckning mellan LAX och Maui..

    160$ Enkel….

    Enligt LH/SAS så har man kört med dessa priser senaste året och blivit tuffare då marginalerna sjunkit.

    Summering att ta med vindsurfing utrustning till Maui

    400+400+160+160 = 1120 * 8.4 = 9408

    Vilket är dyrare än en vuxenbiljett… Då sitter vi ändå i tryckutjämnat område. Äter varm mat dricker fri sprit och får kolla på film…

    HELT SJUKT!!!

    Nu slapp jag ju å andra sidan betala enligt ovan… 250$ på arlanda efter att ha övertygat att detta är en surfbräda och inte vindsurfing… samt 80$ på LAX. Men ialla fall….

    Håller på att att kolla på att köra med UPS Freight eller liknande alternativ på vägen hem…

    Någon som testat????

    carrera svarade 15 år, 5 månader sedan 20 Medlemmar · 33 Svar
  • 33 Svar
  • surfslusken

    Medlem
    10 december, 2008 vid 19:41

    Fan Frippe! Trodde du insett att du INTE skulle släpa me dej din gamla bräda dit igen! Du lovade ju nästan att inte göra de! Va e de för fel på dej??
    Lär du dej aldrig nåt av dina misstag??

    Ja e ganska övertygad om att du inte kommer billigare undan me cargoflyg. Bara pappers jobbet kommer kosta bra många $. Sen kan du räkna me tull förutom terminal avgifter + att du måste hämta prylarana på Arlanda alt pröjsa nån som kör hem dom. Ja skickade ju hem grejer från Fuerte en gång, va både dyrt o struligt som fan. När ja kollade va de skulle kosta att skicka grejer till SA för ett år sen va ca 5800 (enkel) de bästa pris ja fick. och till de kommer ju 4 extra resor till flygplatsen, 2 hemma o 2 där nere. Näe, glöm de.

  • svenne

    Medlem
    10 december, 2008 vid 19:43

    Det måste ju gå. Jag skickar ju för f*n kompletta cyklar mellan USA och Sverige för 2000 spänn.

  • surfslusken

    Medlem
    10 december, 2008 vid 19:45

    @Svenne 520497 wrote:

    Det måste ju gå. Jag skickar ju för f*n kompletta cyklar mellan USA och Sverige för 2000 spänn.

    Klart de går, men orsaken till att de vart så dyrt när ja kolla SA sist är längden på “paketet” efter 2meter drar de tydligen iväg.

  • rrd

    Medlem
    10 december, 2008 vid 20:03

    Jag hade nästan förträngt det extremt jobbiga surfprylsfraktproblemet!
    Och att det är så godtyckligt hur det sluta o vad man får betala. Kommer i håg när vi flög hem från Maui 2003 o vår granne åkte på värsta frakten när han skulle hem trots att han spelade ut hela sitt skådespelarregister. Inte så känd då men idag kanske lite mer bekant, Ben Proffit.

    Ett bra tips är väl att köpa grejer där o bara ta en enkel frakt hem. Eller så klart hyra vid kortare surfsem.

    O risken för skador i frakten, körde m mycket bubbelplast utanpå o i bagarna, klarade allt utan skador.

    Fast kanske är det angenäma problem egentligen…

  • tim-eriksson

    Medlem
    10 december, 2008 vid 20:18

    Snart kommer superfreak ta över… Måste vara väldans smidigt att vika ihop alla segel och ta med sig bara en boardbag med bräda+bom…

  • surfslusken

    Medlem
    10 december, 2008 vid 20:28

    @Tim.Eriksson 520507 wrote:

    Snart kommer superfreak ta över… Måste vara väldans smidigt att vika ihop alla segel och ta med sig bara en boardbag med bräda+bom…

    Bara lösning på en del av problemet, vikten. Men tyvärr är de längden som dom vill ha betalt för nu mera. Den delbara masten gjorde de möjligt att få me grejerna överhuvudtaget, nu är en del/vik/ eller kanske uppblåsbar bräda som vi behöver! Blir kärvare hela tiden o få me grejerna:(

  • oaxen

    Medlem
    10 december, 2008 vid 20:40

    @Tim.Eriksson 520507 wrote:

    Snart kommer superfreak ta över… Måste vara väldans smidigt att vika ihop alla segel och ta med sig bara en boardbag med bräda+bom…

    Min plan… he he. Seglen i resväskan, lattor och master som “fiskespön” samt eventuellt en “vågsurfingbräda”.

    Undrar när mr Pope kommer med en Bi-sect-modell för vindsurfing.

  • mag

    Medlem
    10 december, 2008 vid 21:16

    Tror inte frakt hem blir billigare. Från USA ja, men från StillaHavet/Hawaii nej! Sista biten är den dyra biten.

    300USD får man normalt räkna med enkel resa, budgetera alltid för detta.
    /Magnus

  • svenne

    Medlem
    10 december, 2008 vid 22:52

    Fast det spelar liksom ingen roll om man får vänta en månad på frakten hem, det är ju värre dit.
    Jag tycker helt klart att du ska kolla upp fraktalternativet, och jaga tag i någon som har ett kundavtal (UPS/DHL), det är mycket billigare!

  • davo

    Medlem
    11 december, 2008 vid 00:10

    Tack för varningen o researchen Frippe. Jag tar inte med mig ett smack, hoppas på att få tag i lite segel därnere o hyr nog bräda. Surt att det blivit så dyrt att ta med grejer…”surfboards, yep!” Att dom inte kan fatta att en vågbräda numera är liten som en skateboard.
    Ses till helgen kanske, landar på fredagkväll. Bor i Paia.

  • frippe75

    Medlem
    11 december, 2008 vid 05:46

    @Davo 520549 wrote:

    Tack för varningen o researchen Frippe. Jag tar inte med mig ett smack, hoppas på att få tag i lite segel därnere o hyr nog bräda. Surt att det blivit så dyrt att ta med grejer…”surfboards, yep!” Att dom inte kan fatta att en vågbräda numera är liten som en skateboard.
    Ses till helgen kanske, landar på fredagkväll. Bor i Paia.

    Grejor finns ju att köpa på plats som slusken nämnde…

    En rätt sjysst dropsbräda på 80liter på Simmer butiken i Paia för 350dollars. Ser riktigt nice ut… Dock single fin.

    Annars är det lätt prutat. Köpte min 09:a Mistral Twinzer 84liters i princip oanvänd som beggad för 8400 pix. Höll på att ramla baklänges, dessutom skönaste brädan jag kört , punkt!

    Vart bor du i Paia??? En kompis kommer i Jan och letar ställe.. Är det Rainbow?? Hittar inte fram till dom för att kolla pris och om dom har plats… Har du något nummer???

    Vi hörs!

  • apelbapel

    Medlem
    11 december, 2008 vid 07:39

    Ang; UPS/DHL
    Som nämndes ovan, använd ngns kund/rabatt avtal, enda möjligheten eftersom deras ordinarie prislista är verklighetsfrånvänd.
    Företag som har avtal kan ligga på 70/80% rabatt på ord. pris. OBS att det måste skickas till/från företagets egen address, annars blir det 3e part sändning, och sådant avtal har ingen.
    (Köper frakter själv).

  • dr-masse

    Medlem
    11 december, 2008 vid 08:22

    Det jag inte fattar är varför så många verkar vilja ta med sig egna grejor till Maui. Nu känner jag mig sådär småskönt dryg när jag skriver det här, men det är i min värld en hel del av att ta med sig is till Nordpolen över det hela.

    Det är inte någon nyhet att det är struligt att flyga med surfprylar, och ju längre desto värre. Varje stopp, byte av bolag och obegripliga bokningsregler gör ju inte saken bättre. Antingen så blir det apdyrt, eller så försvinner grejorna på vägen eller kommer fram trasiga.

    Det finns ju grejor på Maui, kan man ju lugnt säga. Grejor som, dessutom, är hyggligt anpassade till förhållandena där. Och det är inte dyrt. Vare sig att köpa eller hyra.

    Om jag åker till Maui (uj, vad jag skulle vilja skriva när jag åker till Maui) så kommer jag att packa shorts och hängsele. Klart.

    Mitt andra alternativ, som själv kört med framgång till framförallt Portugal, är att enbart ta med sig segel. Det får man hyggligt lätt med sig till samma pris som en golfbag eller två.

    Superfreak-packningen låter fin den med, det här med två meter gör ju dessutom att de här tre-delade masterna som dykt upp plötsligt blir mer intressanta.

  • ola-h

    Medlem
    11 december, 2008 vid 09:11

    Ja, man kan ju undra. Fast den kan ju vara så att man har en speciell bräda man vill köra. För min del är det ofta vissa brädor jag vill testa även på Maui.

    Men i de allra flesta fall är det GIVET att det är bättre att köpa på plats.

  • sourra

    Medlem
    11 december, 2008 vid 09:20

    Ett annat alternativ är ju att dra på sig kallingarna utanpå jeansen och börja checka in kitesmurfing-prylar i golfbagar istället. Det är kanske inte högst upp på önskelistan men…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Varning utfärdad:DYR brädfrakt med UA/LH !!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.