Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vart åker man och snökitear i 3-4 dagar?

  • Vart åker man och snökitear i 3-4 dagar?

    Publicerad av brange på 10 februari, 2012 vid 13:28

    Själv bor man i Lund och här har det ju inte kommit någon snö direkt (ligger väll någon cm på gräsmattorna).
    Är väldigt sugen på att åka iväg över en helg (tors-sön typ) och snö kitea någonstans.
    Men vart åker man då?
    Har hört att det är bra i Åre, men det är också 120 mil dit, så känns lite långt för bara några dagar. Finns det något ställe som är bra som ligger lite närmre?

    Några tips?

    brange svarade 12 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jaca

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 15:50

    Har du kollat isarna på sjöarna i Skåne (Ringsjön kanske)? Tjocklek och om det ligger snö på? Alternativt kör du med skridskor om inte stålkanterna på skidorna/snowboarden biter ordentligt. Vi i östra Blekinge åker inne i vikarna i skärgården. Fungerar finfint!

    Annars kan man åka till Sälenfjällen, “Högis” eller det finns säkert andra bra platser längre söderut…

    Ha en trevlig kajthelg!

  • karl-petter

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 22:42

    Haugastol i Norge är bland de bäst snökitespotsen i världen, ca 7h dit från Göteborg. Haukeli i södra delen av Hardangervidda är också riktigt poppis. Annars nattåg till Åre är grymt smidigt, eller varför inte vidare till Enafors och sedan upp till Storulvån? Vill du ta bil men orkar inte hela vägen till Åre så finns tex Ramundberget där du lätt kommer upp på kalfjället, eller kör upp på det med bilen vid Flatruet! Sälen var ju redan föreslagit.

  • isis

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 10:56

    Jag är också Lunda-bo och sugen på några dagar snökite. Jag har tillgång till bil, så om vi blir några stycken så skulle vi kunna köra norrut och kitea några dagar. Å andra sidan så snöar det som attan nu, men jag vågar inte hoppas.

  • mannfalk

    Medlem
    21 februari, 2012 vid 09:06

    Även jag bor i lund och skulle kunna tänka mig att åka iväg några dagar. Har också tillgång till bil.

  • surferboy_criss

    Medlem
    23 februari, 2012 vid 09:54

    Helt ärligt nu är det nog kört i södra Sverige. Snart blir det kitesurf på vatten 🙂
    Ska man up o snowkita så får man nog dra sig uppåt norge/sälen/åre?
    Några tips eller någon som varit där nyligen?

  • karl-petter

    Medlem
    23 februari, 2012 vid 10:10

    I Åre har vi tokmycket snö! Tyvärr vart tokmycket vind senaste veckan:( Jag och Patrik var uppe vid Ullådalsliftens top igår och försökte köra lite men det var för byigt för att kännas tryggt, istället tog vi och njöt ett par fina puderåk i skogen.

    Just nu ser det ut att blås rätt lagom på Åresjön och ser ut att gå rätt bra för de Patrik håller nybörjarkurs för. Tyvärr lite plusgrader idag och snön kommer som regn här nere i byn:(

  • andersr

    Medlem
    27 februari, 2012 vid 10:15

    På Högis i Sälen är det fint. Just nu snöar det rätt mycket så det borde bli bra med puder på fjället.

  • smaskens

    Medlem
    29 februari, 2012 vid 09:52

    Om du kan tänka dig att köra upp till Norge så dra till nordeuropas mest spektakulära snökitearena Hardangervidda.
    Haugastöl turisthytte http://www.rallarvegen.com
    Ett mecka för snökitare i Norge. Ang föhållanden ring dem eller kolla deras hemsida eller Kite.no.
    Vid dålig vind så ligger Geilo inom kort avstånd för lite piståkning.

    Sälen och Högis är fint också.

  • brange

    Medlem
    5 mars, 2012 vid 20:09

    Just nu lutar det mot Norge under påskhelgen 🙂

    Haugastöl turisthytte låter inte helt fel, och väldigt bra med pist i närheten om det inte skulle blåsa:)
    Polaren kände till något bra ställe också norge. Blir nog något av dom två.

    Bara se till att hitta ledigt boende nånstans med.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vart åker man och snökitear i 3-4 dagar?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.