Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vårt ansvar, politikerna & klimatet

Taggad: , , ,

  • styret

    Medlem
    9 december, 2012 vid 23:46

    Oj, har dagen när sagotanten Ayn Rand nämns på konfen. Spännande!

    “kan du ge ett bra exempel på när ‘mer politisk styrning’ varit av godo?”
    Ett land som hade mått bra av lite mer politisk styrning är tex Somalia. Eller är det en bra kreativ ekonomi enligt dig?
    Dom löste iofs sitt miljöproblem själva utan politiskt styre och öppnade upp en blomstrande affärsverksamhet samtidigt… Är det ett positivt exempel enligt dig Mikaels?

    Antagligen har du, Mikaels, och jag otroligt olika syn på vad som är av godo och vad som är av ondo. Det beror på vilka glasögon man har på sig.
    Jag tror att Venezuelas starkare styrning under Chavez var bra tillexempel. Visst, många saker var dåliga men att sänka fattigdomen i landet med sisådär20 procent, att inför fri sjukvård mm tror jag att många Venezuelianer uppskattade.

    PS hundra likes till JB. DS

  • svennebanan

    Medlem
    9 december, 2012 vid 23:58

    @Mården 704489 wrote:

    ?…..

    Ja var tog “Bär hjälm!” vägen?

    Vad det gäller statlig styrning kontra inte någon styrning alls så vill jag dra mig till minnes en viss avreglering av den amerikanska finansindustrin under 80 talet, som verkar ha fått lite negativa konsekvenser på det ena och det andra nuförtiden.

    Om man är lite nyfiken på vad som hände pga det kan jag rekommendera den Oscarsbelönade dokumentären Inside Job. Upplagd nästan som en thriller och läskigare än första Alien filmen.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Inside_Job_%28film%29

  • jesper-b

    Medlem
    10 december, 2012 vid 14:15

    Sorry….

    Bär hjälm!

    /JB

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    11 december, 2012 vid 08:46

    Och hur påverkas ett surspot som Hawaii?
    Läs mer:
    http://www.fws.gov/pacific/Climatechange/changepi.html#Effects

    Effects of Climate Change on Sea Level
    Melting of grounded ice and thermal expansion of the oceans are expected to continue for many hundreds of years with a predicted rise of two to three feet this century (IPCC, 2007). Low-lying coastal areas will be periodically or permanently inundated by seawater, and salt water intrusion will permanently alter low coastal wetlands and low-lying freshwater resources (Fetcher, 2009). Sea level rise also is directly implicated in increasing frequency and severity of high wave inundation and accelerate beach erosion (Fetcher, 2009), which will impact coastal habitats (e.g., nesting areas), ports, and coastal infrastructure (e.g., roads, sewers, communities)

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    11 december, 2012 vid 13:13

    Mikaels, här har du en snabbguide som du kan lära dig lite av, det tar 18minuter
    och är mycket pedagogiskt framfört:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=fWInyaMWBY8

    @mikaels 704424 wrote:

    Och mina svar är:
    kanske
    troligen inte
    kanske
    troligen inte

    vad gör jag då med mina levands- (och fest-) vanor?

    Nejdå, jag hann bara inte kolla upp den noggrannare, och ville inte lita bara på dig och Aftonbladet, no offence.
    Jag fick fö inte intrycket att du ville diskutera den, utan snarare trycka ned den i halsen på mig, men efter att ha läst vidare, bl a här: http://en.wikipedia.org/wiki/Current_sea_level_rise inser jag att vatten utvidgar sig mer än jag trodde, och att utvidgningen inte är försumbar. Då har jag lärt mig något nytt, när gjorde du det senast?

    Visst utvecklades jordbruket från 70-talet och till nu, men det var ingen revolution, utan en evolution. Det var dessutom inte det enda som minska svälten, bevattning, medicin, mekanisering, automatisering, you name it, mänsklig uppfinningsrikedom löste problemen, igen.
    Vad sade alla domedagsprofeterna om jordbruksutvecklingen på 70-talet? Samma som du säger nu; det kommer aldrig att gå, vi kommer alla att dö, ni som inte gör som jag vill hatar oss alla och vill döda världen, typ.
    Samtidigt fortsatte de som inte trodde på domedagen att utveckla saker och ting, och därav dagens resulat. Tror du det är annolunda nu?

    Det var en ganska intressant fråga i trådstarten, men som vanlgt verkar den inte gå att diskutera, eftersom premissen är att man accepterar att 1) Jorden blir allt varmare och 2) det beror på människan, iställt för att se 1) om Jorden verkligen blir varmare och 2) vad det i så fall beror på.
    Lite som att diskutera religion med bokstavstroende, vaför ska vi kolla om solen kan ha påverkan när vi vet att det är människan som är orsaken…

    Jag tror jag sagt vad jag tycker nu, lycka till.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    13 december, 2012 vid 14:27

    Hur ligger de olika surfutrustningsleverantörerna till med CRS och miljötänk?
    Vi har ju ett anta generalagenter/importörer och försäljare som hänger på konfen.
    Kanske de vill upplysa oss? Så att om man har svårt att välja mellan leverantör x & y , så kan man välja x eftersom de hat tagit tag i detta med LCA bättre än y.
    Det kan ju vara en början -eller?

  • tsss

    Medlem
    14 december, 2012 vid 18:36

    Tack Jesper B för en fantastisk illustration till oss kluvna konsumtionsmänniskor. Vår rationalitet har förvandlats av reklam- och statussamhällets snedvridande effekter. Ett samhälle som vi själva skapat.

    men så fort vi alla fått varsin sån här båt så lovar vi att sluta konsumera, och i stället slå oss till ro under korkeken för att lukta på blommorna
    (båten är ett supportfartyg som man kan ha för att få med alla leksakerna som inte riktigt får plats på min stora nöjesyacht)

  • tomasn

    Medlem
    14 december, 2012 vid 22:29

    JAg är en stor natur och miljövän, men det här med klimat/tempförändringar tycker jag tar för stor plats i miljödebatten. Temperaturer och klimat har ändrat sig hela tiden över tid och att tro att vi ska kunna ändra hur klimatet blir är alltför långsökt. Kan vi påverka det så rör det sig om så stora tidsrymder så det blir svårt att greppa och svårt att nå fram till gemene man därmed. Tycker faktiskt det blivit lite löjligt med det eviga klimattjatet hit och dit, klimatsmart o allt vad man kan komma på för fyndigt. Det har blivit ett politiskt slagträ, sätt att plocka poäng, att prata lite om klimatet och även ett försäljningsknep, det motiveras till mer konsumtion med “klimatsmarta” varor. Det har trummats in i folk att det där med klimat är bra.

    Missförstå mig inte, människans förstörelse av miljön gör mig bekymrad. Men jag är bekymrad över förorenade vatten, nedskräpning, utfiskning, övergödning,Istället för att prata om det diffusa klimatpratet borde man prata mer om konkreta saker, rent vatten, ren luft. Tex satsa på att strypa utsläppen i haven, sätt krav på jordbruk och se till så att det byggs reningsverk i länderna runt östersjön. Detta är ju något vi skulle se resultat på bara ett par år och stor skillnad inom ett decenium. Att tro att vi kan ändra klimatet är inte särskilt rimligt och risken är stor att vad vi än gör kommer jordens klimat att ändra sig som det alltid gjort. Fö är det största allmänna miljöproblemet överbefolkningen.

  • tomasn

    Medlem
    14 december, 2012 vid 22:39

    Håller med i den skepsis ang klimatförändringar och att vi kan styra det särskilt mkt. Däremot anser jag att människan har skövlat, förstört och förfulat mkt här på jorden. Ett bekymmer är att naturen och naturtillgångar utarmas och det är definitivt inte bra att befolkningen ökar. Det leder till en sönderexploaterad värld.

  • ola-h

    Medlem
    15 december, 2012 vid 00:36

    Visst kan man diskutera konsekvenserna eller vad vi kan göra eller om det kanske finns andra saker som är ännu värre (läskig gegga i havet, hormoner, den teknologiska singulariteten etc etc etc), men för mig ter det sig tämligen solklart att fenomenet (människoinducerat global uppvärmning) är ett faktum. För en diskussion, se:

    http://www.slate.com/blogs/bad_astronomy/2012/12/11/climate_change_denial_why_don_t_they_publish_scientific_papers.html?wpisrc=most_viral

    Att det ändå ibland i media kan framstå som att detta är en fråga beror (som det också beskrivs i länken) på att de intressen som vill spela ner risken är några av de resursstarkaste som finns. De håller sig så att säga med egna “forskare” som dock inte verkar publicera i vetenskapliga tidskrifter, vilket i praktiken betyder att man kan se deras resultat som rent tyckande, inte forskning. Några perfekta exempel på hur industrin ser på det hela finns i dagens SvD:

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/klimatfragan-klyver-naringslivet_7753196.svd

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    15 december, 2012 vid 09:14

    Giivetvis handlar det om mer än climatechange – det ör miljön i allmänhet och hur vi påverkar den.
    Att gå i bräschen idag är lättare ( när jag och några andra aktivt försökte stoppa en utbyggnad av Mörrums bruk för drygt 20 år sedan med hjälp av insiders, ålfiskare journalister , forskaren Christopher Rappe -då världsledande inom samband mellan massablekeri-utsläpp-påverkan på miljö var först att visa sambanden på ett vetenskapligt vis mfl), så slutade det med att jag blev tvungen att flytta för att inte bli ihjälslagen när jag gick på krogen.
    Vi reagerar all olika när vi känner vår livsstil eller försörjning hotad – det lärde jag mig då.

    Förresten Ola – har du koll på “din” fabrikörs LCA?
    Det vore bra om branschen utmanade sig själv här tror jag. Ett problem är ju också vad vi skall göra med uttjänta surfprylar.
    Jag tror att vi som konsumenter kan ställa krav och påverka våra leverantörer i positiv riktning. Precis som att Det en gång blev svårt att sölja knallvit massa och papper pga en snabbt svängande miljöopinion runt utsläpp.
    Ytterliugare lite info för den somär skeptisk beträffande climatechange:
    http://www.guardian.co.uk/environment/2012/dec/14/global-warming-sun-leaked-ipcc-report

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    15 december, 2012 vid 10:13

    Skickade ett PM til PWA och frågade om miljöfrågor och fick följande svar:
    “Dear Mark, thanks for your message. As a matter of fact we at the PWA are setting up a environmental guidelines for all our riders and local organizers. We believe in that we have to protect the waters where we work and play so we are in the same path. One of the ideas was to have some of the PWA riders supporting the project so I will send you a copy or a link when we have something done for sure.
    Best regards
    Orlando Lavandera”

  • svennebanan

    Medlem
    15 december, 2012 vid 12:09

    @TomasN 704635 wrote:

    Temperaturer och klimat har ändrat sig hela tiden över tid och att tro att vi ska kunna ändra hur klimatet blir är alltför långsökt. Kan vi påverka det så rör det sig om så stora tidsrymder så det blir svårt att greppa och svårt att nå fram till gemene man därmed.

    Återigen (för gemene man), risken att vi är inne i en snabb klimatförändring är hög. Sannolikheten för att den är påskyndad av människan producerade växthusgaser är hög. Att den kommer att leda till extremväder blir väl mer och mer uppenbart även om mediatäckningen av dubbeltyfonen Bhopas över Filippinerna (900 döda, 600 saknade, en halvmiljon hemlösa) är minimal jämfört med mediatäckningen av Orkanen Sandy i Karibien och USA (253 döda).

    Filippinernas representants vädjan till världen på senaste klimatmötet (bara 2min 8sek):
    http://www.youtube.com/watch?v=3OjAv4aBiqY

    Rapid Climate Change sammanställning av American Institute of Physics (det kursiva räcker om man inte har gott om tid):
    http://www.aip.org/history/climate/rapid.htm

  • ola-h

    Medlem
    15 december, 2012 vid 16:18

    @Markforce f.d. Markram 704642 wrote:

    Förresten Ola – har du koll på “din” fabrikörs LCA?
    Det vore bra om branschen utmanade sig själv här tror jag. Ett problem är ju också vad vi skall göra med uttjänta surfprylar.

    Nej, inte alls. Jag tror att ett problem med en branch som windsurfing är att den är tillräckligt industriell för att vara farlig, men allt för resurssvag för att svara på miljökrav på ett bra sätt. Dessutom är det totalt sätt väldigt många olika processer inblandade. Det är alltså i princip de omvända om man jämför med exemplet pappersbranchen. Så antingen får vi förlita oss på enskilda hemmapulare kommer på miljösmartare lösningar eller kanske på en det mångdubbelt större och resursstarkare surf-branchen känner sig manade att göra något. I båda fallen finns några lovande försök.

    Mellan tummen och pekfingret lär nog den största boven i en vindsurfingprodukts livscykel vara transporter till och från vattnet.

  • markforce-f-d-markram

    Medlem
    16 december, 2012 vid 22:49

    Helt klart så är våra transporter inge vidare för miljön. Räknade fram att det bränsle snålasete takräcket Thule wingbar på nuvarande levererade volym sparar minst 10.000 kubikmetersoppa/år med visa antaganden på körsträckor.
    Men jag tror ändå att vi kan påverka producenterna, sitter i div lättviktsprojekt där jag pressar fordonsindustrins kolfiberförespråkare (är själv aluförespråkare i fordon så länge det är lättare att återvinna) hårt på LCA-biten och de medger att det är major Issue. STENA tittar på det, de tjänar ju massor på återvinningf av alu, metall o dyl.
    Kanske gamla uttjänta brädor blir hårdvaluta?

    Det handlar om att VI som konsumenter tar steget och vågar pressa på,

    Också en fråga/utmaning. Bästa ide´n på surffilm som väcker tankarna på klimatchange .
    Tänkte på det när jag såg Guy Cribb´s prostata-surf-rakfilm.
    Har själv ingen bra idé, men kanske man kan väcka kreativiteten hos någon?

    Och om ingen svensk vill göra det så har han visat sig intresserad av att titta på det FOC.
    Men det finns många fantastiska surfare, filmare och editfolk i Sverige så det borde kunna göras av svear

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vårt ansvar, politikerna & klimatet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.