Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing värt att köpa 13 fuel?

  • värt att köpa 13 fuel?

    Publicerad av r1k på 15 april, 2011 vid 13:01

    Har haft det innan och vill minnas att den fick lite liggsår. Använder ni eran mycket?

    Läste någonstans att den var så tung i materialet att det nästan var idiotiskt att införskaffa en?

    Vilken windrange börjar ni med den och när byter ni till mindre size?

    Funderar att uppgradera med en drake till. (Har 9 och 6)

    Väger 77

    r1k svarade 13 år sedan 13 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • anders-2

    Medlem
    15 april, 2011 vid 13:59

    Jag köpte en 2011 13 fuel för att tag sedan, har kört Best Waroo 13m2 sedan innan!

    Jag har bara kört en gång än så länge (förra lördagen i JP), blåste på bra säkert 9-10 m/s så det känns som den klarar mycket vind, kände mig inte överriggad med mina 75kg iaf.

    Lightwind vet jag inte ännu, den är vell som en 12 bow kan jag tänka mig!

    Jag kompleterar just nu med en 9 och 7 för vågor (bow),

    /mvh anders

  • lima-ko

    Medlem
    15 april, 2011 vid 15:06

    Beror väl lite på hur stor möjlighet du har att komma ifrån jobb och annat när det blåser samt hur lång du har till spoten. Åker du bara på säkra rejäla prognoser som gör att du får köra 9 blir den kanske överflödig.
    13-9 och ev. 7 är dock ett rätt vanligt koger på Västkusten, jag kör RPM 14-10 och en gammal EH 7.

  • johanw

    Medlem
    15 april, 2011 vid 15:59

    vi kör mycket typ 12 or och 13

  • gadget

    Medlem
    15 april, 2011 vid 17:31
    r1k;652595 wrote:
    Har haft det innan och vill minnas att den fick lite liggsår. Använder ni eran mycket?

    Läste någonstans att den var så tung i materialet att det nästan var idiotiskt att införskaffa en?

    Vilken windrange börjar ni med den och när byter ni till mindre size?

    Funderar att uppgradera med en drake till. (Har 9 och 6)

    Väger 77

    Jag väger strax under 80 och kör min 13 fuel 95% av dagarna på sommaren.
    Jag kan köra när det blåser tillräckligt så den flyger bra (5-6 m/s?).
    Den är fömodligen tyngre än flysurfmegaspacematerialsuperduperdyrfoil men den är nog inte tyngre än någon annan motsvarande.

  • laina

    Medlem
    15 april, 2011 vid 17:33

    Jag gillar min 13 oerhört mycket och det funkar bra tom för lilla mig att komplettera med 9a som nästa storlek. Så ja, det är värt!

  • wakenils

    Medlem
    15 april, 2011 vid 17:49

    nä skippa det, jag vill vara ensam ute med min c4, 15m…

  • pjoter

    Medlem
    15 april, 2011 vid 18:52

    Självklart värt! 13 är ju en grym storlek och fuel en grym kite. Visst går det att kräma ur massa kraft ur en 9a men det blir så mkt roligare med ordentligt drag istället för att behöva jobba för det.
    Den stora skillnaden kommer inte ligga i när du kan börja köra utan när du kan börja ha kul.

  • gadget

    Medlem
    15 april, 2011 vid 19:14
    pjoter;652634 wrote:
    Den stora skillnaden kommer inte ligga i när du kan börja köra utan när du kan börja ha kul.

    word…

  • aka_kalle

    Medlem
    16 april, 2011 vid 07:48

    vet inte hur de äldre är men 2011 känns verkligen inte tung, kommer igång riktigt tidigt med den. Förra året körde jag som Gadget 95% med 13 så hade aldrig valt bort den, iaf inte så länge jag bor i skåne

  • gadget

    Medlem
    16 april, 2011 vid 16:45
    AKA_KALLE;652669 wrote:
    vet inte hur de äldre är men 2011 känns verkligen inte tung, kommer igång riktigt tidigt med den. Förra året körde jag som Gadget 95% med 13 så hade aldrig valt bort den, iaf inte så länge jag bor i skåne

    -09,-10 och -11 är ungefär samma kite med lite små ändringar på kite och bom.
    Jag har inte kört -08 och äldre men jag vet att de är annorlunda i designen.
    Svepta tippar är det från -09 och framåt.
    -09 har swiveln i chickenloopen och inget riktigt bra ställe för suicide och -10 har swiveln längre upp och fäste för suicide.
    Jag har inte sett så mycket av 2011 men jag tror den är ungefär som 2010, Kalle?

  • above_the_law

    Medlem
    16 april, 2011 vid 19:48

    Oavsett märke är ju 13 kvm C-kite förmodligen den kite som i a f jag lärt mig flest NYA trick på när det gäller free-/wakestyle!
    Det är ju när det blåser lite mindre som man sätter de nya tricken först och då som det inte är för choppigt för att landa dom rent. Under svensk vår och sommar är det dessutom ovärderligt med en kite som funkar under brisen.
    Sedan vet jag ju inte vad du kör för bräda, men har du en skapligt lättplanande bräda och en C-kite med bra low end och lätt att jobba igång (snabbsvängd), så kommer du ha en massa roligt med en 13 kvm C-kite.
    Jag har även haft en hel del nytta av mina 13 kvm när jag kört mina absolut fetaste vågor utomlands där det varit side off shore vindar (t ex Cabo Verde), men det är väl inte att rek om man är nybörjare så klart.

  • dadil

    Medlem
    17 april, 2011 vid 08:07
  • above_the_law

    Medlem
    17 april, 2011 vid 08:12
  • r1k

    Medlem
    18 april, 2011 vid 07:36
    Lima-ko;652609 wrote:
    Beror väl lite på hur stor möjlighet du har att komma ifrån jobb och annat när det blåser samt hur lång du har till spoten. Åker du bara på säkra rejäla prognoser som gör att du får köra 9 blir den kanske överflödig.
    13-9 och ev. 7 är dock ett rätt vanligt koger på Västkusten, jag kör RPM 14-10 och en gammal EH 7.

    Lite det jag är rädd för. Man glömmer lätt att den låg och skräpa rejält senaste gången man hade den.

    Tack för alla svar!

  • above_the_law

    Medlem
    18 april, 2011 vid 07:43
    r1k;652825 wrote:
    Lite det jag är rädd för. Man glömmer lätt att den låg och skräpa rejält senaste gången man hade den.

    Tack för alla svar!

    I s f är det dags att byta jobb;-)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing värt att köpa 13 fuel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.