Senaste nytt Forums vart fan ska mastfoten sitta!!!

  • vart fan ska mastfoten sitta!!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 september, 2003 vid 17:18

    jag är lite nybörjare på det här och vete fan om den ska sitta långt fram eller långt bak, det beror väl antagligen på seglets storlek.

    Om någon skulle kunna förklara det kort och förstårligt.

    P.S. lärde mig surfa utomlands så jag undrar bara vad gippa betyder confused.gif

    brutus svarade 20 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • naish

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:21

    mastfoten brukar jag ha långt fram för att brädan ska plana snabbare! //Philip

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:23

    aaa. helt enkelt att svänga

  • naish

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:24

    japp //Philip

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:26

    men det kan till och med jag, collt

  • naish

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:31

    Asså att gippa är när man vänder på hela stecken! Asså man svänger 360 grader! Om du kan det och surfat 1 gång då är du nog född med en windsurfing bräda i handen wink.gif//Hang loose

  • clemens

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:11

    180 grader och steken wink.gif

  • holle

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:11

    enkelt sagt, Stort segel långt fram litet segel långt bak.

  • wisco

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:13

    grin.gif

  • oscar

    Medlem
    21 september, 2003 vid 19:27

    Nja inte dä va? Litet segel i mkt vind och mastfoten långt bak gör att brädan vill flyga.
    Mastfoten långt fram = bättre kontroll i hårdvind,
    mastfoten bakåt = brädan släpper vattnet bättre och känns livligare i lättvind.

    Plana snabbt = bommen högt och mastfoten längre bak.

    Sätt mastfoten i mitten och stick ut och segla istället för att fundera. Är du toköverriggad och inte har mindre segel, flytta fram mastfoten nån/några cm.

  • surfen