Senaste nytt Forums vart fan ska mastfoten sitta!!!

  • vart fan ska mastfoten sitta!!!

    Publicerad av anonym-anvandare på 21 september, 2003 vid 17:18

    jag är lite nybörjare på det här och vete fan om den ska sitta långt fram eller långt bak, det beror väl antagligen på seglets storlek.

    Om någon skulle kunna förklara det kort och förstårligt.

    P.S. lärde mig surfa utomlands så jag undrar bara vad gippa betyder confused.gif

    brutus svarade 20 år, 10 månader sedan 13 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • naish

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:21

    mastfoten brukar jag ha långt fram för att brädan ska plana snabbare! //Philip

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:23

    aaa. helt enkelt att svänga

  • naish

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:24

    japp //Philip

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:26

    men det kan till och med jag, collt

  • naish

    Medlem
    21 september, 2003 vid 17:31

    Asså att gippa är när man vänder på hela stecken! Asså man svänger 360 grader! Om du kan det och surfat 1 gång då är du nog född med en windsurfing bräda i handen wink.gif//Hang loose

  • clemens

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:11

    180 grader och steken wink.gif

  • holle

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:11

    enkelt sagt, Stort segel långt fram litet segel långt bak.

  • wisco

    Medlem
    21 september, 2003 vid 18:13

    grin.gif

  • oscar

    Medlem
    21 september, 2003 vid 19:27

    Nja inte dä va? Litet segel i mkt vind och mastfoten långt bak gör att brädan vill flyga.
    Mastfoten långt fram = bättre kontroll i hårdvind,
    mastfoten bakåt = brädan släpper vattnet bättre och känns livligare i lättvind.

    Plana snabbt = bommen högt och mastfoten längre bak.

    Sätt mastfoten i mitten och stick ut och segla istället för att fundera. Är du toköverriggad och inte har mindre segel, flytta fram mastfoten nån/några cm.

  • surfen

    Medlem
    21 september, 2003 vid 20:14

    voine voine….

  • surfmore

    Medlem
    21 september, 2003 vid 20:39

    Hmm, jag har fått för mig att det är tvärtom.
    I dålig vind och då man vill plana tidigt ska man ha mastfoten långt fram. Detta för att brädan är då mer i vattnet och planare då lättare.
    I hårdare vind flyttar man tillbaka den lite för att få mer kontrol och lite mer lättsvängd bräda. Segelstorleken avgör ju också, ju större segel ju längre fram på brädan generellt sett.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 2003 vid 21:04

    Njae! Skilj på att jippa och slå. Jippa är lättare med småbrädor eftersom du faller av och svänger/trycker runt seglet framför dig dvs. vänder med vinden. När du slår går du framför masten och vänder genom vinden. Det vanligaste är nog att man gippar när man vindsurfar på lite mindre brädor. Då behöver du inte flytta dig lika mycket. Det är även lättare att behålla farten med en jipp.
    Per-Arne

  • holle

    Medlem
    22 september, 2003 vid 05:59

    Precis! Men bommen hade han rätt med. Högt för att minska trycket på mastfoten=lättare att plana. Sänk för att öka trycket och på så sätt få mer kontroll.

  • surfmore

    Medlem
    22 september, 2003 vid 07:16

    Sätter man bommen högt så ökar ju trycket på brädan och sätter man den lågt så minskar trycket, annars var det rätt smile.gif

  • oscar

    Medlem
    22 september, 2003 vid 07:26

    Nej du har missuppfattat det totalt här. Bommen högt mindre tryck på brädan, bommen lågt, mer tryck på brädan.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums vart fan ska mastfoten sitta!!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.