Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart Går Sommarens Surfresa?

  • Vart Går Sommarens Surfresa?

    Publicerad av sundheden på 26 mars, 2018 vid 17:43

    Är det någon som har planer på att resa på surf-semester i Europa i sommar?
    Dela gärna med er!
    Resmål, uthyrning, datum, reslängd, boende.

    Efter tre år i rad på Naxos och Flisvos Sport Club vill jag prova på nåt nytt.
    Jag har inte bestämt mig ännu men är nyfiken på Lefkas/Vassiliki ett par veckor och hyra på Club Vass (bilden).

    /Stefan

    malteaserr svarade 5 år, 11 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • vigla

    Medlem
    26 mars, 2018 vid 22:54

    Naxos, men då som alltid Mikri Vigla förstås, överlägset bumb n jump med vindgaranti i juli…samt Garda sjön i juni, kolla pierwindsurf.it .

    Två säkra kort sommartid med bra häng vid sidan om surfet. Prasonisi på Rhodos är annars en favorit i juni men inte lika kul när man inte är på vattnet.

  • sundheden

    Medlem
    27 mars, 2018 vid 13:06

    Naxos, men då som alltid Mikri Vigla förstås, överlägset bumb n jump med vindgaranti i juli…samt Garda sjön i juni, kolla pierwindsurf.it .

    Två säkra kort sommartid med bra häng vid sidan om surfet. Prasonisi på Rhodos är annars en favorit i juni men inte lika kul när man inte är på vattnet.

    Skulle du säga att Mikri Vigla är mer vindsäkert än lagunen vid St.George/Naxos?
    Tar du med eget eller hyr du där på Flisvos (Mikri Vigla)?

    Hade glömt av Prasonisi… ska ju va vindsäkert också! Kanske man kan bo närmare stan och hyra bil. Lite möjlighet till socialt liv vill jag ändå ha på resan. =)

  • sailortrash

    Medlem
    27 mars, 2018 vid 16:20

    El Médano eller tarifa?

  • vigla

    Medlem
    27 mars, 2018 vid 16:39

    Meltemin är förstärkt i Mikri Vigla i förhållande till stadsstranden och det blåser många gånger rejält mycket mer där. Fin side-onshore med halvvind rakt ut från strandkanten, det kan bli ganska hög chopp med fina ramper för gubbhopp. Däremot finns det inga lugna delar i viken, om man är flera i en familj med varierande erfarenhet eller tålighet av blåsande sand. Jag brukar hyra av Thalaseasport som funnits där sedan massor av år och nu har byn växt med betydligt fler boendealternativ än när jag kom hit första gången 2006. Ett år tog jag med eget, men den taxifärden med 2/3 av brädan hängande utanför bagageluckan på en 40 min skumpig landsväg genom bergen gör jag inte om.

    Om du har lite krav på after-surfet och det goda i livet utöver tiden på vattnet, vill jag verkligen rekommendera klassiska Gardasjön. Bo i och omkring Riva del Garda eller Torbole med flera surfcenter i toppklass och ha tillgång till en av Europas bästa plattvattenställen, om du nu är efter det. Enkelt med flyg till Verona, Bergamo eller Milano och sedan hyrbil till norra änden av sjön.

    I Prasonisi har jag bott närmast stranden, typ två enkla hotell inget mer…men jag vet att flera bor i närmaste bebyggelse, omkring en 15-20 min bort med bil tror jag. Nästan rak off-shore så det är platt oavsett hur mkt det blåser, har inte testat motsatta sidan av stranden med full on-shore för då måste man ha med egen planka. Flera olika bra center med JP, RRD m fl Jem Hall och Simon Bornhoft kör clinics här.

  • sailortrash

    Medlem
    27 mars, 2018 vid 20:50

    Garda är bog bäst i september. Der är bra fint där, och packat med surfcenter samt andra segellelsaker

    Gott om restauranger och annat att göra

  • mrquality

    Medlem
    4 april, 2018 vid 22:32

    På Garda sjö ska man surfa helst på morgonen på Malcesine och eftermiddag Torbole. I Malcesine blåser från 5 till 20 m/s och Torbole 5 till 10 m/s (Sommar tid). Pratade förra vecka med Andrea Cucchi och han sa till mig den som jag skrev.Jag kommer att köra premiär på Gardaland sjö några dagar på sommar 😀

  • malteaserr

    Medlem
    14 maj, 2018 vid 21:18

    Stämmer bra att det är på morgonen dvs från 6.00-9.00 i Malcesine som det är vindsäkrast i Garda. Vinden kommer från nord och man kan se hur det bygger upp när man kör längst sjön från Torbole. Man får vara ute i god tid för att få parkering som dessutom kostar, se till att ha mynt. Jag har märkt att lapplisorna kommer inte igång förrän runt 8.30-9.00. Spoten ligger norr om Malcesine vid en stor parkeringsplats. Svårt att missa pga alla vindsurfare som är där.
    Det är inte plattvatten i Malcesine, snarare chop med 1-1.5m ramper. Kul att hoppa på.

    På em kommer vinden söderifrån och har inte samma tryck, framförallt inte om morronvinden har varit väldigt stark. Men duger ofta till planing med 5.6 + 100 l och uppåt. De flesta som har egna grejer surfar utanför hotel Paradiso, annars från alla surfcenter som ligger längst stranden i Torbole. Av någon anledning brukar det vara bäst vind längs bergsväggen på Riva del Garda sidan. Se upp för turistbåtjäveln som kommer när man minst anar det. Den har fällt mig ett antal gånger med knasvindarna den bär med sig.

    Sjön är förbaskat djup så när det blåser kraftigt rör det upp kallt vatten från djupet. Skulle rekommendera en hyfsat varm våtdräkt. Dessutom kör man mest på morronen när man är helt yrvaken. På eftermiddagen räcker det med en shorty. Nåt år var det typ 42 grader och då körde jag med boardshorts och bar överkropp på em.

    2015 var ett riktigt bra år i Torbole med varma hårda vindar från syd.
    2016 var ett riktigt bra år i Malcesine. Körde 4.4-4.8 12 dagar av 14.

    Webbkamera Torbole. Klockan 12.00 börjar vinden komma innan dess är det bara ankorna som simmar på vattnet: http://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/trentino-alto-adige/trento/lago-di-garda-torbole.html

    Webbkamera Malcesine. Svårt att se och det är inte riktigt representativt med spoten där det oftast blåser mer.
    http://www.skylinewebcams.com/en/webcam/italia/veneto/verona/lago-di-garda-malcesine.html

    Se till att boka boende med AC, det kan bli olidligt annars. De flesta hotell har storage för vindsurfingprylar eller cykelutrustning.

    Jag är där de första två veckorna i juli. See ya!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart Går Sommarens Surfresa?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.