Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart skall jag åka på surfresa? Bestäm ni!

  • Vart skall jag åka på surfresa? Bestäm ni!

    Publicerad av jonnta på 3 januari, 2013 vid 11:55

    Hej.
    Jag kan inte sluta vela. Jag vill åka och (vind)surfa vågor någonstans där det är varmt, fint vatten och fin natur.
    Har länge velat åka till WA och åka runt med bil och besöka alla fina surfspots.
    Sen har vi ju naturligtvis Mauii också. Åker ensam med min tjej och ingen erfarenhet av surfresor annat än till Danmark. Skulle vilja åka dit med någon som vart där förr och vet vad som är vad.
    Har hittat en del guider. Tycker dock priserna är lite väl höga:(

    Vad finns det mer för kandidater?

    Perioden det är frågan om är mitten av april till mitten juni. Så ungefär två månaders surfsemester skall brännas av!

    Virrig och ganska oprecis fråga kanske, men vill bara ha riktigt bra vågsurf:)

    jonnta svarade 11 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • jonnta

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 03:18

    Nu lät det nästan som att jag raggade resesällskap. Det gör jag alltså inte.
    Frågan vara egentligen vad det finns för ställen att åka till om man vill ha bra surf runtomkring maj månad?

  • oscar

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 06:12

    WA är inte som bäst då. Ska du åka dit är det okt -mars som gäller. Visst kan du få segla men vinden är inte alls lika konsistent.

  • creative

    Medlem
    4 januari, 2013 vid 17:11

    WA är helt klart läckert. Men som sagt fel tid på året. Det kan bli mycket bil åka oxå. Sträckorna mellan olika spots är lååååånga. Vi brände 550 mil sist. Sen är det ganska så dyrt att hyra. Ta med grejer kan oxå bli en dyr affär. Men Magret River när det pumpar på eller Esperance det är livet. Annars så i september så funkar Gnarloo. Det är ett äventyr det med. Långa åk blir det. Lycka till…

  • jonnta

    Medlem
    12 januari, 2013 vid 10:57

    @creative 705220 wrote:

    WA är helt klart läckert. Men som sagt fel tid på året. Det kan bli mycket bil åka oxå. Sträckorna mellan olika spots är lååååånga.

    Shit! Det är ganska många mil! Skulle och andra sidan inte haft några problem med det om jag kunde tagit ledigt lite tidigare så man var där rätt tid på året.

    Just nu lutar det åt Mauii. Har ni några tips på boende? Fungerar det lika bra att hitta det när man väl är där? Om man bokar nått för några dagar först.

    Skulle vara kul att få in några fler alternativ också:) Måste ju finnas bra vågor och vind någon annan stans med.

    Nej, nu skall jag cykla till jobbet. Det är 23minus utomhus. Så, det är inte konstigt man längtar efter varma vågor;)

  • pgvirtual

    Medlem
    13 januari, 2013 vid 18:15

    Om du inte varit längre än till Danmark så tycker jag Teneriffa eller norra Fuerteventura låter som en bra ide. Teneriffa har hög vindprocent och hyggliga vågor i Cabezo, och Fuerteventura bjuder garanterat på vågor och på vårsidan / tidig sommar finns det vind också.

    Om man ser till variationen på land så vinner Teneriffa alla gånger, mycket mer att göra under två månader. Och billigare än Maui.

    Men Maui är ju häftigt förstås…

  • dr-masse

    Medlem
    14 januari, 2013 vid 08:51

    Om du kan åka till Maui så tycker jag du skall göra det.

    Jag har haft ett par fina tillfällen och gjorde andra val, borde ha åkt. När möjligheten finns, ta den.

  • calle

    Medlem
    14 januari, 2013 vid 09:20

    Håller med Masse.
    Åk till Maui om du kan, jag väntade länge innan jag “vågade” mig iväg och det var fel.

    / Calle S

  • svenne

    Medlem
    14 januari, 2013 vid 09:28

    @PGVirtual 705523 wrote:

    Om du inte varit längre än till Danmark så tycker jag Teneriffa eller norra Fuerteventura låter som en bra ide. Teneriffa har hög vindprocent och hyggliga vågor i Cabezo, och Fuerteventura bjuder garanterat på vågor och på vårsidan / tidig sommar finns det vind också.

    Om man ser till variationen på land så vinner Teneriffa alla gånger, mycket mer att göra under två månader. Och billigare än Maui.

    Men Maui är ju häftigt förstås…

    Om man dessutom skippar segel så finns det massor med surf på Teneriffa, inte bara Cabezo. 🙂
    2 månader, Teneriffa vs Maui, har du råd gör som Masse säger och åk till Maui. Det är dyrare på alla sätt men också en vääääääldigt mycket bättre ö att hänga på. Har du inte budgeten, så skulle jag inte banga två månader på Teneriffa.

    Det går att hitta bostäder att hyra i radhusområdena i El Médano. Då kan du gå till vindsurfet och det är faktiskt rätt lugnt bland husen även när vinden nukar. Hyreslägenheter hittar du precis bredvid Cabezo men då får du leva med det blåser pung var du än sätter dig.

    Men Maui är Maui…

  • surfan

    Medlem
    14 januari, 2013 vid 21:27

    @Jonnta 705166 wrote:

    Hej.
    Jag kan inte sluta vela. Jag vill åka och (vind)surfa vågor någonstans där det är varmt, fint vatten och fin natur.
    Har länge velat åka till WA och åka runt med bil och besöka alla fina surfspots.
    Sen har vi ju naturligtvis Mauii också. Åker ensam med min tjej och ingen erfarenhet av surfresor annat än till Danmark. Skulle vilja åka dit med någon som vart där förr och vet vad som är vad.
    Har hittat en del guider. Tycker dock priserna är lite väl höga:(

    Vad finns det mer för kandidater?

    Perioden det är frågan om är mitten av april till mitten juni. Så ungefär två månaders surfsemester skall brännas av!

    Virrig och ganska oprecis fråga kanske, men vill bara ha riktigt bra vågsurf:)

    ja har seglat på många ställen i värden men karpathos är nog det trevligaste och blåsigast stället under den perioden !! samt billigt:)

  • jonnta

    Medlem
    13 mars, 2013 vid 23:24

    Nu är det bokat!!
    Efter goda råd om allt från Grekland till blåsiga Atlantöar så blev det tillslut drömmålet Maui som vägde tyngst. Både Karpathos och de olika Kanarieöarna är inte strukna från listan, bara nedflyttade för tillfället;)

    Tack för visat stöd och goda ord:)

    Jag lovar att posta minst en bild. Om än inte i klass med Olas, så i varje fall en med gott humör och god stämning:)

    Maui 6veckor here i come!!!

  • svenne

    Medlem
    14 mars, 2013 vid 09:01

    @Jonnta 708067 wrote:

    Nu är det bokat!!
    Efter goda råd om allt från Grekland till blåsiga Atlantöar så blev det tillslut drömmålet Maui …

    Ja, skulle det vara så förbannat svårt eller? 😉

  • jonnta

    Medlem
    15 mars, 2013 vid 11:45

    Haha! Nej det borde vart gjort för flera år sedan. 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vart skall jag åka på surfresa? Bestäm ni!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.