Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vart skall man åka?

  • milkman

    Medlem
    9 december, 2006 vid 19:11

    Vidda är det nog inge fel på. Men Kittelfjäll har gott om snö. Åk dit. Snacka med Robban på http://www.kittelguiderna.se

  • gurra_g

    Medlem
    10 december, 2006 vid 18:23

    Inte sälen i alla fall 🙁

    Förvänta dig inte sjukt mycket vind på vidda… Gryma spots men vinden kan vara lite kass där…

    Borgafjäll har 90 cm snö nu…

  • celestial

    Medlem
    11 december, 2006 vid 15:51

    Ja skulle säga kittelfjäll eller hemavan.

    Min morbror bor typ 5 mil från kittel. Dom har i alla fall riktig vinter.
    Man kan ta sig till kittelfjäll med buss. Och buss/flyg till hemavan.

  • johanneslarsson

    Medlem
    11 december, 2006 vid 18:47

    lillehammer verkar sjyst, jag ska åka dit över nyår,

  • gurra_g

    Medlem
    11 december, 2006 vid 20:36

    @celestial 353991 wrote:

    Ja skulle säga kittelfjäll eller hemavan.

    Min morbror bor typ 5 mil från kittel. Dom har i alla fall riktig vinter.
    Man kan ta sig till kittelfjäll med buss. Och buss/flyg till hemavan.

    Finns det bra spots i Hemavan?

  • milkman

    Medlem
    11 december, 2006 vid 21:36

    Hemavan är jättefint i rätt vindar. Men det finns många alternativ utöver topparna också. Sen är det typ 2 mil till tärnaby som också är kanon!

  • metallifredd

    Medlem
    23 december, 2006 vid 21:38

    @Gurra_g 353828 wrote:

    Inte sälen i alla fall 🙁

    Förvänta dig inte sjukt mycket vind på vidda… Gryma spots men vinden kan vara lite kass där…

    Borgafjäll har 90 cm snö nu…

    ok tack för tips.
    ser ut at bli dåligt med vind på vidda så får se om man drar eller ej.
    nic vad tror du ? det kan la blåsa trots att det inte borde typ va? lokala fenomen o shit.
    kan ju hoppas iaf.

  • mav

    Medlem
    23 december, 2006 vid 21:59

    Om det är kallt hittar du nästan alltid fallvind från vidda och ner i dalen…

    trist att sälen inte fått snö än… annars är vindstatusen bättre för sälen jmfrt med vidda

  • gurra_g

    Medlem
    23 december, 2006 vid 22:11

    Om det är mycket kallt på natten kan du få fallvind. Kall luft är ju tyngre än varm o faller då ner för berget o kan blåsa bra nere i en dal fast att det är vindstilla på toppen… Körde i riktigt konstig fallvind vid ett par tillfällen när jag var i geilo. Då var det vindstilla på toppen men nere i dalen var det 8 ms nere vid marken o 10-15 meter up var det helt vindstilla… svårt o hoppa o vända…

    Geilo e nice bara det blåser! Jag hade kanske utur med vinden när jag var där.
    Var där 1 månad tror det var januari eller Februari o då var det lite lite med vind…

  • gurra_g

    Medlem
    23 december, 2006 vid 22:13

    @Mav 355725 wrote:

    Om det är kallt hittar du nästan alltid fallvind från vidda och ner i dalen…

    trist att sälen inte fått snö än… annars är vindstatusen bättre för sälen jmfrt med vidda

    haha fan va snabb du va din jäkel! 😉

  • gurra_g

    Medlem
    23 december, 2006 vid 22:14

    Är du i sälen nu Erik?

  • mav

    Medlem
    23 december, 2006 vid 22:40

    var i sälen för tio dagar sen, efter det drog vi med hela KSA gänget till vidda och hängde där ett par dagar. Nu åker jag upp till sälen den 26 dec för att stanna.

    Hur blir det med dig? du har väl fortfarande samma jobb?

    förresten ser det ruggigt bra ut ang det vi pratade om…

  • nic

    Medlem
    24 december, 2006 vid 05:05

    @metallifredd 355724 wrote:

    ok tack för tips.
    ser ut at bli dåligt med vind på vidda så får se om man drar eller ej.
    nic vad tror du ? det kan la blåsa trots att det inte borde typ va? lokala fenomen o shit.
    kan ju hoppas iaf.

    Nu med “vegverkets” länkar kan man lätt jämföra windgurus prognoser med verkligheten. Just nu säger vindguru 5m/s, i verkligheten blåser det kuling vid Dyranut (gula huset) å nästan lika mkt på andra sidan vidda.
    Mycket lokala fenomen är det, bara åka längst Rv7 tills det är bra. Står man still kan man hamna i stiltje fastän det blåser massor någon km bort.

    Ser sämre ut med vind för mellandagarna… kanske bättre vänta så åker vi upp samtidigt senare.

    nic

  • gurra_g

    Medlem
    25 december, 2006 vid 10:40

    @Mav 355730 wrote:

    var i sälen för tio dagar sen, efter det drog vi med hela KSA gänget till vidda och hängde där ett par dagar. Nu åker jag upp till sälen den 26 dec för att stanna.

    Hur blir det med dig? du har väl fortfarande samma jobb?

    förresten ser det ruggigt bra ut ang det vi pratade om…

    Fan va nice att det ser bra ut med det vi pratade om, lyckat!

    Jag har kommit in på skolan i Halmstad o börjar där den 15 januari så det blir ingen säsong för mig… 🙁 Men om det kommer lite dump så kommer jag upp o våldsgästar lite innan skolan börjar;-)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Snökite Vart skall man åka?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.