• Våtdräkt

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 november, 2001 vid 15:53

    Tjenare jag har en liten fråga angående vilken typ av våtdräkt man borde skaffa sig nu i höst/vinter/vår. Det är ju så djäkla kallt, i vattnet och eftersom jag är typ nybörjare på en sinker kommer det nog bli en väldig massa simmande tills jag har lärt mig jippa..
    Hoppas någon har något förslag, skall det var en våtdräkt eller torrdräkt? Skall den ha ett eller två “skal” har sätt några som är 2mm och senan en 3mm utanpå den.
    Tack för besväret

    /en hängiven surfnybörjare

    borje svarade 22 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 november, 2001 vid 11:55

    Finns det värkligen ingen som har något förslag eller kommentar ens!?!

    /den hängivna surfnybörjaren

  • watertouch

    Medlem
    14 november, 2001 vid 12:54

    Ska du ha det riktigt mysigt på vinterhalvåret är det nog torris som gäller. Ett billigare alternativ kan vara en steamer med nån typ av underställ, t.ex ett par långfillingar och en tshirt. Det minskar cirkulationen av kallt vatten radikalt.

    Sen är det ju problemet händer, fötter och huvud. Fötterna är relativt enkla att hålla varma med ett par bra skor med sockar i, samma princip som understället.
    Huvud och händer är knepigare, framför allt händerna. För tjockt material i ett par handskar gör att du snabbare blir trött i armarna. Diskhandskar är tunna, men håller ingen värme. Dom skyddar mest mot vind på våta händer, vilket är bra. Se bara till att dom sitter tajt och inte korvar sej och glider. Det finns även neoprenvantar med öppen handflata som funkar bra så länge du håller i bommen, simmar du runt blir det kallt.
    Huvudet kan du skydda med en neoprenhuva, men det sägs påverka balanssinnet negativt så att du (kanske) trillar i oftare (blir kall) och då kan man ju fundera på om den gör nån nytta… Det finns västar med inbyggd huva som du kan ha under dräkten oxå.
    Annars värmer en yllemössa skallen gott, även om den blir våt, men då är fortfarande ansiktet exponerat.

    Alternativ till allt ovanstående är att:
    1. Invänta våren
    2. Åka utomlands

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 november, 2001 vid 19:30

    Det finns massor skrivet om detta i tidigare inlagg har pa Konfen.

    Du kan ga in under sok-funktionen och titta vad som finns i Steffos galleri.

    ///Hasse

  • borje

    Medlem
    15 november, 2001 vid 07:55

    Där finns det även många andra knep man kan ta till för att hålla sig varm t ex en lång diskussion om att pinka i dräkten!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.