• Våtdräkt

    Publicerad av Polarn Per på 2 maj, 2006 vid 08:49

    Tja, jag tänkte köpa mig en våtdräkt för sommar-senhöst-tidigvår bruk och funderar ¨på en 5-3:a, funkar det, eller behöver man tjockare?

    stickan svarade 18 år sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • lars_k

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 08:55

    En 5/3 kan man nog säga är standard för Sverige. Funkar året runt (med lite extra gummilager under på vintern iofs).

  • slor4ever

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 09:13

    Det är inte bara tjockleken som avgör hur varm en dräck upplevs.
    Lösningen för att ta sig i och ur dräkten (dragkedja/flärpar etc) är också viktigt för att få en varm dräckt. Varmast är normalt en s.k torrdragskedja. Men den kan upplevas som styv samt att det är svårt att ta på sig dräkten själv.

    Själv tycker jag det behövs två dräckter för att täcka perioden “sommar-senhöst-tidigvår”
    En långärmat 5/3 med torrdragkedja och en kortärmad 3/2 dräckt.
    En 5/3:a i Juli blir te.x varmt !

  • mangans

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 13:44

    Kör 5/3, tycker det funkar bra… Fryser bara om händerna och fötterna… Så skor och ett par sönderklippta vantar är ett måste!

  • Knatte

    Gäst
    2 maj, 2006 vid 16:07

    En liten våtdräktsfråga :blush:
    Jag har ju en prolimit ZF 5/3 steamer som jag köpte ny i höstas, som jag inte har använt ännu. Jag har visserligen provmanikängat dräkten några ggr.
    Dräkten har kort dragtkejda och en extra innerudd, som skall täta mot vatten.
    Funkar säkert jättebra, men min fråga är :ooo:

    Är det bara jag, som har svårt att få av mig dräkten ? Jag har svåra problem att komma ur dräkten, då man inte kan vränga av sig dräkten som vanligt.
    (pga dragkedjan öppnar mindre än vanligt) Det ser ju ut som Gösta Ekman sketch när jag skall försöka komma ur dräkten:tongue:

  • hzon

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 16:29

    Mitt tips är NP 3000 dräkten, den är smidig och relativt varm.
    Jag har bara använt den sen höst och har nu kompleterat med PL shorty, vantar, huva och skor för att klara av våren.

    Annars ska prolimit ha en varm och skön 5/3 dräkt med waterblock system i nacken.
    Jag har aldrig testat den själv men den ser skön ut. Har hört att den kan vara svår att ta av, men vad gör det om den håller kroppen varm.

    Lycka till!

    MVH/Andreas

  • styret

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 16:41

    nya 3000 dräkten är jävligt bra tycker jag. senaste dräkten är otroligt mycket dräkt för dom pengarna. får se hur länge den håller bara…

    men som tidigare sagt i tråden. en 5.3a funkar men lär bli sjuuukt varm på sommarn.

  • ola_p

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 17:34
    Knatte wrote:
    En liten våtdräktsfråga :blush:
    Jag har ju en prolimit ZF 5/3 steamer som jag köpte ny i höstas, som jag inte har använt ännu. Jag har visserligen provmanikängat dräkten några ggr.
    Dräkten har kort dragtkejda och en extra innerudd, som skall täta mot vatten.
    Funkar säkert jättebra, men min fråga är :ooo:

    Är det bara jag, som har svårt att få av mig dräkten ? Jag har svåra problem att komma ur dräkten, då man inte kan vränga av sig dräkten som vanligt.
    (pga dragkedjan öppnar mindre än vanligt) Det ser ju ut som Gösta Ekman sketch när jag skall försöka komma ur dräkten:tongue:

    Hahaha… Dom kräver lite smidighet, ja… Kan trösta dig med att man ser ännu roligare ut när man skall ha tag på motsvarande flärp i de dräkter där flärpen sedan träs över huvudet… :laugh: exempelvis PL assault series.

    Skämt åsido så är det delvis en teknikfråga, man får in tekniken efter ett tag.

  • jps

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 17:40

    Flärp över huvudet grejen ja…

    1 Svår att få tag på

    2. Ännu svårare att få tag på om man har väst ovanpå…

    3. Extremt kallt om man tar ett dopp och har glömt att dra flärpen över huvudet innan man drar iväg…

    Det positiva är att den är rätt lätt att ta av igen 😉

  • bill

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 18:09
    Knatte wrote:
    En liten våtdräktsfråga :blush:
    Jag har ju en prolimit ZF 5/3 steamer som jag köpte ny i höstas, som jag inte har använt ännu. Jag har visserligen provmanikängat dräkten några ggr.
    Dräkten har kort dragtkejda och en extra innerudd, som skall täta mot vatten.
    Funkar säkert jättebra, men min fråga är :ooo:

    Är det bara jag, som har svårt att få av mig dräkten ? Jag har svåra problem att komma ur dräkten, då man inte kan vränga av sig dräkten som vanligt.
    (pga dragkedjan öppnar mindre än vanligt) Det ser ju ut som Gösta Ekman sketch när jag skall försöka komma ur dräkten:tongue:
    Har också bara kört surf framför spegeln med min och det var lite trickigt att komma ur den :tongue:
    Det knepigaste var dock att komma ur “Chill vest hooded” när man var svettig som en gris efter catwalken.
    Försökte att dra av den genom att vränga den över huvudet men den fastnade hela tiden halvvägs upp på ryggen (inte magen).
    Det var nära att det blev after work i neopren…
    Kom på att om man bryter av sin arm på tre ställen kan man få in ena armen i västen och ta av västen “på sidan”.

  • Knatte

    Gäst
    2 maj, 2006 vid 20:04

    Då var ju ju inte ensam, om att ha problemet i alla fall:smile:
    Min gamla F2:dräkt är ju ett under av smidighet, när det gäller avklädningsbiten..

  • hellgren

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 20:53

    Jag sæger då bara, GUL Zipperless Steamer. Fy f-n va svår den var att komma i och ur.

    Så om ni någon gång ser en kille som ligger på mage, i en våtdrækt och ser ut som att han ønskar att han hade vart en mask. Vinka vet ja, før då ær det nog jag.

    /Hellgren

  • stickan

    Medlem
    2 maj, 2006 vid 22:22

    testa att sätta på dig västen åt fel håll med hålet bakåt…
    Kan lova att paniken ganske snabbt kommer krypande när näsa och mun fylls med neopren när du försöker andas. Tänk sedan att du dragit ner västen halvvägs över magen i bara farten.

    Jag testade i helgen…det kan man kalla spänning…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.