• Våtdräkt

    Publicerad av robertj på 23 juli, 2020 vid 15:47

    Vad har man får våtdräkt nuförtiden? Min har ca 20 år på nacken. Riktigt bra våtdräkt med blixtlås på fronten ända ned till midjan. Väldigt lätt att ta av och på. Nu finns det chest zip, back zip eller ingen. Testade en cz, var som att trä på sig korvskinn och man behövde betydligt rörligare axlar än mina. Och detta var hemma i vardagsrummet, knappast lättare på beachen. Back zip tror jag inte att jag kommer nå. Kan man ha den bak o fram 🙂 Lutar åt att köra med min så länge det går.

    sajo93 svarade 3 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • robin

    Medlem
    26 juli, 2020 vid 07:54

    Chest zip är tätare än backzip men ett elände att få på och av.
    Back zip är mycket enklare. Du kommer få på den själv, det sitter en lång rem i blixtlåset som man drar i.
    Den front zip du har är nog en dykardräkt, det har inte funnits surfdräkter sedan 80-talet med front zip. Du kommer nog att uppleva ett stort lyft i hur dräkten känns på vattnet!

  • sundheden

    Medlem
    26 juli, 2020 vid 08:28

    Måste dock säga att köper man en splitt ny dräkt idag från ett bra märke så är nyare typer av neopren väldigt töjbar så även front-zip blir lättare att komma i och ur. Materialet gör även att dräkten känns lätt att ha på, otroligt smidig.
    Som Robin skrev, back-zip är lätt att att få av och på.

    Rekommenderar dig att åka till en Surfspot eller Skidsport och prova en dräkt.

    Jag köpte en ny 5/3 dräkt med front-zip från Mystic 2019… får av den under minuten.
    Den använder jag från 8 grader och uppåt fram till försommaren och hela hösten, med förstärkningsplagg kan jag ha den en bit inpå vintern… efter det åker torrdräkten på!

  • sajo93

    Medlem
    26 juli, 2020 vid 21:42

    Bytte min O´Neill från 1998 i år. Det borde jag ha gjort mycket tidigare. Jag kan surfa mycket längre utan kramp i underarmarna när jag har den dräkt som är elastisk. Den gamla dräkten har ingen spänst kvar…
    Dragkedja i ryggen på nya dräkten så klart. Jag är ju en gammal gubbe och det är inte så lätt att lära om. Inga problem att få av eller på den.
    Jag gjorde som rekomenderats i tråden ovan. Jag åkte till en butik och provade några olika till jag hittade en som passade perfekt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.