Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt för svensk sommar + kanarieö på vintern?

  • Våtdräkt för svensk sommar + kanarieö på vintern?

    Publicerad av oscarlj på 16 januari, 2013 vid 20:09

    Jag ska iväg till Fuerteventura i början på februari och funderar lite på att skaffa mig en våtdräkt som jag även kan ha i Sverige när det är varmt i vattnet.

    Hittade en O’neil Epic2 3/2 till ett bra pris.

    Har tidigare använt en 5/3 hela sommaren och har egentligen aldrig varit för varm, men tänker kanske att en 3/2:a är lite smidigare?

    Hur gör ni? Är det många som har flera dräkter?

    Sen en extra fråga, ska bo precis vid Flag Beach i Fuerteventura men det verkar vara rätt stora vågor där när det blåser, hur funkar det för en vågnybörjare, är det “snälla vågor” eller kommer det bli tufft?

    poppo svarade 11 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • nachoman

    Medlem
    16 januari, 2013 vid 21:06

    Nu har jag bara varit där en vecka för flera år sen så räkna inte med att det är som jag säger. Under denna vecka var det inte stora vågor hela tiden. Oftast var de lagom stora att börja med vågsurf i. Någon dag när jag stack ut blev det logosize och jag fick kämpa mig in. Som tur var hamnade jag inte i nåt riktigt bryt. Närmare Corralejo en bit norr om Flag beach såg det bra mycket värre ut med otäcka lavarev.

    En 3/2 bör räcka. Finns att hyra vid Flag beach men de är rätt äckliga.

  • _frippe_

    Medlem
    16 januari, 2013 vid 23:12

    Jag har varit två veckor på Fuerte varav några dagar på Flag Beach och baserat på det kändes inte vågorna stora eller svåra där. Det kan bli mycket större vågor utmed norra kusten. Jag tror inte du behöver vara orolig.

    En kortärmad 3/2 eller 2/2 funkar bra på Kanarieöarna året om. På sommaren går det bra att köra utan dräkt.

  • simme

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 06:19

    Är det övermodigt att köra utan vårdräkt på Fuerte (Sotavento) i april och maj?

  • oscarlj

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 09:17

    Tack för svaren.

    Då låter det som om det inte behöver bli alldeles för svårt i Fuerte. Skulle det vara för stora vågor borde jag kunna SUP:a lite.

  • lars_k

    Medlem
    17 januari, 2013 vid 09:32

    Jag var på Teneriffa förra veckan och hade shorty när jag SUPade vilket var lagom. Vågsurfarna hade heldräkter, men de ligger ju mer i vattnet och badar. Jag hade tur med sol och värme men blir det mulet och kallare kan nog en heldräkt vara att föredra även när man SUPar…

  • mag

    Medlem
    18 januari, 2013 vid 11:28

    Epic 3/2 är en sjukt smidig dräkt. Känns knappt att man har den. Kanske bättre till Surf eftersom vinden kyler men den funkar säkert om du inte är alltför frusen eller står på land länge med blöt dräkt. Har mest kört Sup med min dräkt här hemma. Supernöjd.

  • poppo

    Medlem
    18 januari, 2013 vid 13:21

    Skaffade mig en 3/2:a (Rip Curl från Skidsport Bromma) till en GC-resa i april förra året. Sinnessjukt smidig och skön!
    Dessutom varmare än man tror, körde med den hela sommaren och tidig höst hemma i Sverige, går bra att komplettera med neoprene-väst/förstärkningsplagg om det blir kyligt.

    Kostar inte mkt pengar heller – Rekommenderar verkligen denna typ av dräkt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt för svensk sommar + kanarieö på vintern?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.