Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt för vågsurf vs. vindsurf

  • Våtdräkt för vågsurf vs. vindsurf

    Publicerad av danielr på 15 augusti, 2006 vid 07:06

    Hej!

    Funderar på att köpa en våtdräkt och funderar lite på om det är någon skillnad på våtdräkter för vågsurf vs. vindsurf? Läste någonstans på detta forum att vågsurfdräkter har tajtare armar? Är det någon annan skillnad? Någon som har koll eller erfarenhet av detta? :confused2:

    Mvh
    Daniel

    danielr svarade 17 år, 9 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • oscar

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 07:25

    Vågsurfdräkter är i dubbelneopren dvs lycra på båda sidor. Suger åt sig vatten på ytan men detta gör inget då man ändå ligger i vattnet. Vindsurfdräkter är oftast i enkelneopren dvs bara lycra på insidan och gummiyta utåt. Suger inte åt sig vatten och vindkyleffekten blir däför betydligt mindre. Dubbelneopren är mer slitstarkt än enkelneopren. Vågsurfdräkter brukar vara mer rörliga i axelpartiet då man ju måste paddla ut.

  • danielr

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 08:20

    Okej, så att köra med vågsurfdräkt är inte att rekommendera till windsurfing eller spelar det ingen större roll?

  • oscar

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 08:41

    Beror på när du kör, går temperaturen ner mot 10-15 grader så kyler ju vinden ganska mkt. Men sommaren är ju inga problem.

  • ola-h

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 11:09

    Perosnligen tycker jag vågsurfsdräkters annorlunda skärning över axlar och armar stör mer. Omvänt kan det vara rätt jobbigt att paddla i en del vindsurfdräkter som ibland är lite stela över axlarna.

  • danielf

    Medlem
    15 augusti, 2006 vid 14:44

    Det var jag som var säljaren till Daniel av våtdräkt. Kan nämna, att det inte finns någon windsurf dräkt som inte är jobbig att paddla i, och visst stämer det med vågsurfdräkten är skyddad mot “windchill” endast på bröst och rygg.

    Daniel: fick ditt meddelande precis, jag har fortfarande en 5-6 år gammal F2 som är till salu, den är åtminstone 4mm tjock och är enkelneopren i hela dräkten, helt omöjlig att paddla i, men varm som få och som sagt gjord för Windsurfing.

  • danielr

    Medlem
    16 augusti, 2006 vid 06:54

    Jag ska kika på en våtdräkt idag, men passar den inte hör jag av mig!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtdräkt för vågsurf vs. vindsurf

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.