Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtslipad botten

  • Våtslipad botten

    Publicerad av robin på 21 september, 1999 vid 08:13

    Hur stor skillnad gör det att våtslipa botten på brädan? Var är skillnaden: tidigare planing, snabbare eller lite allt möjligt? Vad för slippapper ska man använda?

    Robin

    anonym-anvandare svarade 24 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 1999 vid 10:50

    segla istället för att vela med sånt så blir du nog snabbare än om du våtslipar för 0.000001% mindre friktion

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 1999 vid 11:26

    Om du inte har nåt svar kan du väl hålla käften.

  • petter

    Medlem
    21 september, 1999 vid 13:31

    Tror det enbart är psykiskt….
    Känns det bättre så våtslipa men orkar du inte går det nog lika bra utan…

  • robin

    Medlem
    21 september, 1999 vid 14:30

    I sådana fall så orkar jag nog inte:-) Jag snackade med en kille förra året som tyckte att det gjorde stor skillnad, så jag blev lite nyfiken…

    /Robin

  • pete

    Medlem
    21 september, 1999 vid 14:47

    Jag brukar köra med Yacht Polish och Yacht Wax. Fasen vet om det hjälper, men den ingår liksom i vårpysslet. Lägre friktion lär det dock bli.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 1999 vid 16:12

    Varför är alla nya brädor matta i botten om det är bättre med blank yta?

  • johan

    Medlem
    21 september, 1999 vid 18:34

    Vad jag har fattat, så är det inte bättre med en blank yta.

  • daniel

    Medlem
    21 september, 1999 vid 19:12

    Vad jag har hört så när skall botten inte vara helt sveenablank, det är bra att lipa den med fint sandpapper typ 600 eller mer. Funktionen blir den att de små porer och repor som bildas binder vatten, i och med det så bilr det vatten som glider mot vatten istället för bräda mot vatten, detta skall ge mindre friktion.
    Riktig HiTech vetenskap detta…. eller bara inbillning… det kan man ju fråga sej, detta är iaf. vad jag har hört.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 1999 vid 19:28

    Läste en artikel om detta för länge sedan. Ytan skulle inte vara blank och den skulle inte vara vaxad. Meningen är att det ska bildas
    en tunn hinna av vatten närmast botten som sas fungerar som smörjmedel. Kommer ej ihåg vilken grovlek man använde till slipningen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 september, 1999 vid 21:23

    Precis, jag vaxade hela botten en ggn och det resulterade i att skiten sög sig fast så att det var lögn i helvete
    att få brädan att plana….lite överdrivet kanske men det var skillnad mot innan. Så skit i att polera och vaxa och så…
    hellre då ha den lite lätt matt, eller i alla fall inte blank under.

  • pladask

    Medlem
    22 september, 1999 vid 05:53

    Humm….?
    “en tunn hinna av vatten närmast botten”??
    Var surfar du egentligen???

  • robin

    Medlem
    22 september, 1999 vid 08:58

    Det är det som är själva tanken, att matta av ytan så att det bildas en vattenhinna i de små ojämnheterna. Vattenhinnan har sedan en väldigt liten friktion mot vattenytan.

    /Robin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 september, 1999 vid 16:21

    Svar.
    Tunn hinna med vatten mellan bräda och stillastående vatten på grund av att vatten har en mycket liten friktion mot vatten.
    (När du åker skridskor åker du inte på isen utan på den lilla hinna vatten som bildas under skenan).
    Is är i sig strävt men det trycket som det blir mot isen när du ställer en skridsko på isen smälter isen under skenan vilket gör att det bildas en liten vattenhinna.
    Samma sak gäller på vattnet dvs en tunn vattenhinna har mycket liten friktion.
    Det har gjorts försök med teflonlack på båtar men det har man gått ifrån och har återgått till att slipa bottnarna igen.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 1999 vid 14:05

    slipad yta gör så att ett väldigt tunnt lager vatten sitter/sugs kvar på brädytan, på det viset har du två ytor av samma molekyl uppyggnad vilket gör friktionen (motståndet) mindre, med andra ord vatten mot vatten glider bäst. ett 600 vatten slips papper gör susen bäst, MVH Nes

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 1999 vid 14:26

    Använd våtslippapper grovlek 400

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtslipad botten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.