Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtslipad botten

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 1999 vid 18:50

    Du ska inte våt slipa. Vatten molekyler har svårare att slita isär varandra än en blank yta under har att glida mot vattnet.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 september, 1999 vid 15:38

    skall du bara segla runt i sverige och ha kul så kvittar det vad för botten du har. Den skillnad som en slipad eller en vaxad yta gör kommer du aldrig att känna mer än om du seglade i World cup nivå. Men en vaxad yta håller bättre rent mot skit och oljor och annat smuts…….MVH, Nes

  • robin

    Medlem
    26 september, 1999 vid 09:04

    Har du märkt om det gör någon skillnad?

    /Robin

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 1999 vid 11:42

    har inte märkt någon skillnad förutom att med slipad botten blir brädan snabbare skitig. och skulle det vara någon skillnad så är det nog bara inbildning
    i allafall på den nivån jag seglar på ( med andra ord inte i world cup). är det fart som du är efter så är det bättre att prova olika fenstorlekar och position av mastfoten. MVH Nes

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 1999 vid 14:22

    Tjena! Ok skidor är inte exakt samma sak men….. Principen är den samma som nämnts tidigare. Där struktureras belaget med borstar i olika omgångar för att få små längsgående repor. Detta gör att det blir vatten mot vatten som glider mot varann för minskad friktion.
    Våtslipa för sjutton gubbar!
    Mvh Strömstad-jonte

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 1999 vid 18:17

    Du kan väl prova med en bandslip och slippapper 80. Kör av ordentligt med material, annars känner du ingen skillnad. Jag slipade själv min RRD Goldstripe 301 med min Black´n Decker i förra veckan och det gör verkligen en enorm skillnad! Nu planar jag aldrig mer med den brädan! Den som vågar vinner…inte jämnt!

  • seafreak

    Medlem
    28 september, 1999 vid 21:10

    har läst era inlägg under denna rubrik, och undra nu om inte “rainex” som används på bilrutor borde funka bra??ngn som vet?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 1999 vid 21:53

    det fungerade jätte bra när jag tog min före detta tjej och satte i min volvo och körde ner henne i en insjö, hon såg allt på vägen ner på 10 meters djup tack vare rainex!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 september, 1999 vid 21:55

    Anledningen att fabriksbrädor är våtslipade i botten är att man döljer alla brister i lackningen. Det är mycket svårare att lacka perfekt, än att snabbt slipa av botten efter lackning. Döljer allt från dammkorn till stora felshapade partier;) Rent teoretiskt är en våtslipad botten snabbare, men det märks mest på farkoster som inte planar. Du märker mer skillnad på en liten miss i shapen (vilket man för övrigt har dolt med slipningen) än en nyslipad botten. Kolla hellre om din bräda har fått en svacka framför fenboxen. Händer garanterat med ALLA slalombrädor. Det gör stor skillnad, och går inte att reparera utan tonvis med spackel eller helt ny botten.

    S-17

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Våtslipad botten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.