Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Vatten i bommen

  • Vatten i bommen

    Publicerad av junksurf på 30 juni, 2006 vid 20:26

    Tjena,

    Jag har fått vatten i bommen (Local spirit kolfiber). De har kommit in men verkar inte komma ut. Har tagit isär den men de rinner inte ut.
    Skakar men den så skvalpar den glatt. Känner att jag surfar lika bra utan
    vattnet.

    Nån som har skyssta mekar tips.
    1. Hur man får ut vattnet? Har funderat på tryckluft för att pressa ut de.
    2. Hur man ser till att de inte kommer in vatten igen?

    Föresten är de ett genomgående rör som går runt i mast fästet fram till? Eller är de två rör som slutar i fästet?

    fluff svarade 17 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • Oregistrerad

    Gäst
    1 juli, 2006 vid 11:59

    Du kan alltid borra ett hål i bommen, fungerar som dränage. Ett annat bra alternativ är att skära av bommen och sedan laga det igen med ett inner-rör.

  • hifly

    Medlem
    1 juli, 2006 vid 17:06

    kan du inte skruva isär bommen fram vid beslaget bara??

  • jester

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 00:22

    Om det ‘är en G3 du har så är det inte genomgående rör i frambeslaget, utan rören är limmade till framstycket (och det är orsaken till att det inte går att skruva av). Ny pro carbon är i ett enda stycke, sk monocoque (med reservation för stavningen). Tycker inte du skall borra i bommen, utan ta försiktigt av bakstycket, och ställ bommen upp och låt vattnet droppa ur. Har dock ingen bright idé hur du kan förhindra att det händer igen… 🙁

  • Knatte

    Gäst
    2 juli, 2006 vid 09:52

    Om det inte är mycket vatten, så kan du väl ställe bommen i solen eller i bastu med låg temp. Då lär ju vattnet avdunsta efter ett tag.
    Hur du förhindrar att nytt vatten kommer in vet jag inte:blush:

    Är det en ny bom , så prata med SP eller var du köpte den och berätta om problemet De kanske har bra tips eller garanti åtgärder på detta.

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 juli, 2006 vid 09:56

    är du säker på att bommen inte har någon spricka i sig..jag fick vatten i min..upptäckte sen att det var två små sprickor i den.. ska ju inte komma in vatten egentligen..

    Junksurf wrote:
    Tjena,

    Jag har fått vatten i bommen (Local spirit kolfiber). De har kommit in men verkar inte komma ut. Har tagit isär den men de rinner inte ut.
    Skakar men den så skvalpar den glatt. Känner att jag surfar lika bra utan
    vattnet.

    Nån som har skyssta mekar tips.
    1. Hur man får ut vattnet? Har funderat på tryckluft för att pressa ut de.
    2. Hur man ser till att de inte kommer in vatten igen?

    Föresten är de ett genomgående rör som går runt i mast fästet fram till? Eller är de två rör som slutar i fästet?

  • tiki

    Medlem
    2 juli, 2006 vid 11:56

    Själv vet jag knappt en bom jag ägt som det inte skvalpat inuti. Det kanske inte är så lyckat i alubommar pga oxidationsrisken. Nu kör jag sedan ett par år tillbaka Neilpryde kolbom och det är vatten i den med. Min HpL “kolis” har ännu inte vattenfyllts men det är i alla fall inget ovanlig grej. När jag vinterförvarar brukar jag spraya på Sonax på cleats och i alubommen (när jag hade en) eftersom det annars brukar oxidera.

    /Jonas

  • blabussen

    Medlem
    3 juli, 2006 vid 13:52

    alla SPs localspirit bommar suger in vatten efter ett tag.. jag köpte en ny G3 bom o de var vatten i den inom 2 månader.. ringde till SP.. “så blir det när man blir spolad”.. men jag hade surfat i mälaren o där blir man inte spolad, men de skiter SP i, ingeting som går på någon garanti osv.. Har sett en jävla massa localspirit bommar på surfgymnasiet i varberg o de är banne mig vatten i varenda en av dem.

    Bästa sättet att hantera vatten i bommen är att inte bry sig.. de spelar fan ingen roll om du har 100-200 gram vatten i bommen, du kan lika gärna skippa osten på mackan så har du tjänat in de grammen..

  • supergleiter

    Medlem
    5 juli, 2006 vid 17:52
    blåbussen wrote:
    alla SPs localspirit bommar suger in vatten efter ett tag.. jag köpte en ny G3 bom o de var vatten i den inom 2 månader.. ringde till SP.. “så blir det när man blir spolad”.. men jag hade surfat i mälaren o där blir man inte spolad, men de skiter SP i, ingeting som går på någon garanti osv.. Har sett en jävla massa localspirit bommar på surfgymnasiet i varberg o de är banne mig vatten i varenda en av dem.

    Bästa sättet att hantera vatten i bommen är att inte bry sig.. de spelar fan ingen roll om du har 100-200 gram vatten i bommen, du kan lika gärna skippa osten på mackan så har du tjänat in de grammen..

    Hehe skönt o höra att man inte är ensam låter som jag får leva me lite skvalp.

  • fluff

    Medlem
    6 juli, 2006 vid 12:47

    En idé – spruta fogskum i bommen med långt sugrör. Det bör ju fylla ut hålor med lätt material?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Gör det själv. Vatten i bommen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.