Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i bräda

  • lars_k

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 20:13

    Hur mkt rör det sej om? Jag fick nyligen ut ca 8 dl av 1 liter som letat sej in genom en osynlig spricka runt en fenbox. Men det tog en jäkla tid….
    Mitt tips är att se det som en process i två faser. Först är det så mkt vatten att det rinner ut, efter det handlar det om fukt i kärnan som snarare måste torkas ut. Ha en digitalvåg till hands så du kan kolla om vikten sjunker medan du håller på. Vakuum är bra, helst bör du ha en vakuum-pump. Jag har inte det så jag tog en gammal dammsugare. Värmefläkt eller bastu är bra när du ska torka ut kärnan.
    Börja med att borra ett 5mm hål rätt in i nosen. Jag kapade av toppen på en PET-flaska och tejpade på den tätt runt nosen, sen tejpade jag fast dammsugarslangen.
    OBS skruva ur brädans luftskruv!!!
    Börja med att ha nosen nedåt, kör med dammsugaren tills det slutar droppa i PET:en, detta kan ta flera timmar!
    Kör sen på med nosen uppåt, på med mkt värmefläkt etc.
    Jag höll på i 3 månader, några timmar varje dag… Plastade sen ihop plankan så jag kan köra på den. 2dl kvar som sagt, det torkar jag ur till vintern. Vatten brädan är ett helvette! 😉

  • pripps

    Medlem
    4 augusti, 2011 vid 20:50

    Halogenlampa , bättre än värmefläkt tyckte jag !

  • lars_k

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 06:51

    All värme är bra. Jag jobbade i en liten klädkammare, bara dammsugaren värmde gött, och med värmefläkt kom jag upp i 40-50 grader. Men allra helst som sagt, bastu uppåt 90 grader och en riktig vakuumpump så man får ett bra varmluftsflöde genom kärnan, då torkar man ur mkt snabbare. Mkt över 90 grader tål nog inte plastmaterialen i brädan…

  • axelin

    Medlem
    5 augusti, 2011 vid 19:08

    Tackar för svaren. Tänker prova att borra i nosen och använda
    bastun

  • bananen

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 12:56
    Lars_K;664398 wrote:
    Mkt över 90 grader tål nog inte plastmaterialen i brädan…

    Rille, är du säker på att så hög temperatur är att rekomendera? Jag har själv torkat brädor i bastun, men aldrig riktigt vågat pressa upp temperaturerna över 60. Har du snackat med någon om max-temp? Jag är nyfiken på hur varmt man kan köra…

    // J

  • lars_k

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 14:30

    Svenne påstod att han kört bastu och vakuum i 90 grader. Sen om plankan blev skev och vind efter det berättade han inte. Men hela 3 liter fick han ut iaf! 😉

  • bananen

    Medlem
    6 augusti, 2011 vid 18:39

    Svennes ord är lag. Om jag får vatten i plankan skall jag ta en bastu med den nästa gång.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vatten i bräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.