Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing vattenbarlast

• vattenbarlast

Publicerad av anonym-anvandare på 11 maj, 2005 vid 18:05

Är det någon som har funderat eller provat med en vatten barlast!! Jag har ibland känt mej för lätt och inbillat mej att det skulle gå fortare om jag hadde haft mer tyngd bakom bomen? Jag har tänkt att man skulle kunna ha en ryggsäck med en 10-20liter vatten i så att vikten kommer där den behövs.eller finns det regler mot det i tex formula,slalom. man skulle kunna ha ett blybälte också men man skjunker nog då om man trillar.

anonym-anvandare svarade 20 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • ola_p

Medlem
    11 maj, 2005 vid 18:42

Speedseglarna kör med viktvästar. Dock måste de enligt reglerna flyta (lite lättare än vatten), efter några incidenter när speedseglingen var riktigt stor… tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2005 vid 18:54

ånej nu ser jag framför mej en tung framtid med 50kg på ryggen varje gång jag ska surfa. smile.gif

• rasmus_w

Medlem
    11 maj, 2005 vid 19:17

Läs Peter Harts kommentar om vikt på sista sidan i senaste numret av brittiska windsurf.

Sammanfattning: Det är bra att vara tung, men det är viktigare att tro att man är tung. Utom när man knappt planar, då ska man tro att man är lätt.

• swe-496

Medlem
    12 maj, 2005 vid 06:07

I formula är det inte tillåtet med viktväst eller viktbälte. Du får endast ha med dig 1 liter eller 1,5 liter vatten ut i typ en camelpack. Slalom vet jag inte men jag kan tänka mig att det inte är tillåtet där heller.

• rasmus_w

Medlem
    12 maj, 2005 vid 09:33

Förr var det tillåtet i alla fall.

• swe-496

Medlem
    12 maj, 2005 vid 10:38

Det var längesen det i så fall.
    Har inte varit tillåtet i Formula sen den klassen startades. Var inte tillåtet i Raceboard heller då det begav sig.
    Det har heller inte varit tillåtet i nationella cuper så länge jag kan minnas.
    I PWA har det varit tillåtet.

• rasmus_w

Medlem
    12 maj, 2005 vid 15:03

Det var slalom jag syftade på. Jag vet att utprovning av viktvästar ingick i världscupseglarnas rutiner på 90-talet. Däremot vet jag inte om de var tillåtna i course eller bara i slalom.

• anonym-anvandare

Medlem
    12 maj, 2005 vid 15:39

Men är det ingen av speedgrabbarna här som provat och kan säga om dom seglade fortare med eller utan eller iallafall tänkt att prova.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA