Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenhus eller påse?

  • vattenhus eller påse?

    Publicerad av hildingdude på 24 januari, 2008 vid 09:01

    är de någon som gett sig på att göra något av detta själv? vad finns det för sätt att gå tillväga på?
    Om man bygger en påse vad finns det för olika gummityper som håller måttet (D.V.S. tjoc och segt)?

    jonaish svarade 16 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • nic

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 09:45
    hildingdude;440575 wrote:
    är de någon som gett sig på att göra något av detta själv? vad finns det för sätt att gå tillväga på?
    Om man bygger en påse vad finns det för olika gummityper som håller måttet (D.V.S. tjoc och segt)?

    Hittar du något bra är jag med intresserad.

    nic

  • jochen_birch

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 17:47

    Finns ju dessa, jag funderar på att skaffa själv….klarar tydligen ned till 20m!!
    http://www.cyberphoto.se/info.php?article=U-A

  • jezaja

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 17:58

    Har detta, men man får inte ha för stor kamera eller objektiv, tar bort batterihuset på min när jag kör i vattnet. 350D, 400D, 5D fungerar nog fint.

    http://www.aquapac.net/ukstore/erol.html Cameras -> SLR Case

    Köpte direkt från svenska generalagenten http://www.aquapac.se/ för 990:- men UK-butiken verkar billigare nu om man får beställa därifrån.

  • peda

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 18:42

    Hade en påse (EWA-Marine tror jag märket var) förr till min analoga kamera. den funkade bra tills påsen sprack i en söm då jag hade med den på dykning ett par meter under vattnet…..
    Jag fick en ny kamera och påse från allriskförsäkringen, men det kändes inte riktigt pålitligt längre….
    – Jag skulle nog gått på vattenhuset.

    /peter

  • stoffe1980

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 20:43

    men man kan glömma inställningar och zoom eller?

  • jezaja

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 07:36
    stoffe1980;440728 wrote:
    men man kan glömma inställningar och zoom eller?

    Går att trycka igenom påsen på bakknappar men zooma är värre, går nog lite men så exakt. Inte smidigaste lösningen men riktiga vattenhus med knappar osv kostar ju 10k

  • fesen

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 09:53

    @stoffe1980 440728 wrote:

    men man kan glömma inställningar och zoom eller?

    Knappar fungerar ju….men så fort du skall vrida/snurra på något så är det ett helvete. Men vet man vad man vill ha för inställningar från början så är det inget stort problem alls.

  • hbgkitare

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 14:24

    Har denna som jag är supernöjd med! Kolla in reklambilden (kiting)! Finns även andra varianter som tål ner till 10 m djup. Min tål 5 m, tog ganska bra bilder i poolen!
    Slipper man påse och skit! Liten och behändig. Följer med en armbindel med ficka i neopren så att man kan ta med kameran när man kitar och snäppa av några foton när man kör om polarna eller varför inte ta en bild när man hänger 5-10 m upp i luften och sälja som flygfoton dyrt!

    http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_850_sw_18595.htm

  • above_the_law

    Medlem
    25 januari, 2008 vid 16:03

    Jag kör med vattenhus och fördelen med det är ju:
    – Säkert
    – Alla inställningar går att sköta under/i vattnet
    – Går enkelt att skruva fast på hjälmen (infästning för stativ i metall)
    – Skyddar mot hårda stötar

    Nackdelar:
    – Passar vanligen bara en typ av kamera
    – Kostar ganska mycket men kan ju säljas ihop med kameran
    – Dyrt för systemkameror och videokameror men är ju samtidigt skydd mot fukt och sand på land…och det är ju där vi är….
    – Kommer inte på något mer…..

    Kontenta:
    – Har du ca 2500 och en liten digitalkamera så är det klart värt det…
    – Har du en systemkamera…..vet ej…men om du tänker behålla den länge så köp vattenhus med garanti.
    – Har du videokamera och stålarna….köp! Dom är så jävla känsliga även på land. Kolla blocket eller liknande…
    – Vill du kunna skifta mellan olika kameror…..köp en sk vakumpåse på Stadium, gör hål och limma dit ett vattentätt filter, på vilket du kan fästa ett fast vidvinkelobjektiv, och förstärk med silikon i massor….

    Kör hårt!

    hildingdude;440575 wrote:
    är de någon som gett sig på att göra något av detta själv? vad finns det för sätt att gå tillväga på?
    Om man bygger en påse vad finns det för olika gummityper som håller måttet (D.V.S. tjoc och segt)?
  • stebe

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 14:45

    Inga dåliga priser för en plastpåse!

    Hitta ingen vakuumpåse på stadium, någon som vet var det går att köpa?
    Vad skall man göra linsen av, funderar på plexiglas men det repas så lätt. Någon som har nått bättre förslag?

  • kasimir

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 15:03

    Köp en EWA-marine finns på Media Markt kostar ca 3 papp om du skall ha en stor som passar SLR och video

  • tim-eriksson

    Medlem
    26 januari, 2008 vid 16:52
    Hbgkitare;440837 wrote:
    Har denna som jag är supernöjd med! Kolla in reklambilden (kiting)! Finns även andra varianter som tål ner till 10 m djup. Min tål 5 m, tog ganska bra bilder i poolen!
    Slipper man påse och skit! Liten och behändig. Följer med en armbindel med ficka i neopren så att man kan ta med kameran när man kitar och snäppa av några foton när man kör om polarna eller varför inte ta en bild när man hänger 5-10 m upp i luften och sälja som flygfoton dyrt!

    http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_mju_850_sw_18595.htm

    Min kompisar har haft sönder 2 st nu på sin jorden runt resa… Så dem håller inte för allt. Men för det mesta 🙂

  • psychonauten

    Medlem
    27 januari, 2008 vid 10:58

    Jag har precis köpte en EWA bag till systemkamera och 200-300mm objektiv, hoppas den är bra. 🙂 återkommer när jag provat den.

  • hbgkitare

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 08:35

    @Tim.Eriksson 441035 wrote:

    Min kompisar har haft sönder 2 st nu på sin jorden runt resa… Så dem håller inte för allt. Men för det mesta 🙂

    Min har i alla fall hållt i 1 år nu!

  • jonaish

    Medlem
    29 januari, 2008 vid 15:28

    fint hemmabygge

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenhus eller påse?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.