Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vattenkamera! tips?

  • pontusande

    Medlem
    30 april, 2010 vid 13:07

    Så, nu har jag hunnit testa W90 lite mer ingående. Måste erkänna att jag nog var lite väl hård i mitt omdöme när jag skrev att ni ska köpa en annan kamera för några inlägg sedan. Kameran har en riktigt stark svaghet och det är inomhusbilder men annars känns den bra.

    Extra kul funktioner är mikroskopläget samt att det känns rätt häftigt att stoppa ner kameran i vattnet och fota.

    Pentax W90

    +Bra skärpa vid utomhusbilder
    +Robust design
    +Mikroskopläge
    +Ljusa och fina undervattensbilder
    +Snabb att slå på, fotoredo på ca 1 sek
    +Korten blir överlag bra utomhus

    -Mycket, mycket dåliga inomhusbilder
    -En aning stor
    -Försämrad kvalitet vid inzoomning (även optisk inzoomning)
    -Långsam att spara och radera bilder (kan dock bero på att jag använder ett gammalt minneskort)
    -Inget linsskydd

    Sammanfattningsvis kan jag säga att det här är en bra kamera för utomhusbruk. Den tar fina skarpa bilder men då endast utomhus. Tar bra bilder under vattnet och den känns väldigt robust så jag tror inte det är några problem om man tappar den, dyker ner en bit under vattnet med den eller monterar den på brädan.

    Samtliga bilder är oredigerade och tagna idag vid mulet väder…

    Flaska som flöt i vättern
    e1dnkj.jpg

    Mikroskopläge, någon slags mossa
    10o18ir.jpg

    Mikroskopläge, finger
    n6sxau.jpg

    Jönköpings vackra strand med vacker flickvän
    29cuah.jpg

    Mulet väder, men ändå hyffsade bilder
    4uay3r.jpg

    Sportläge
    10yfdwm.jpg

    Dåliga inomhusbidler
    2q80kjs.jpg

  • cabrinharules

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 21:31

    jag kan varmt rekommendera denna: http://www.vio-pov.com/ tål både kyla minus 30 och mer vatten, crasher, ja precis allt och den spelar in på minneskort! Det ingår även en vattentätt fjärrkontroll med korrborrband, för handleden eller var du nu vill placera fjärren. Perfek mao.

  • walle

    Medlem
    1 maj, 2010 vid 22:34
    CabrinhaRules;609510 wrote:
    jag kan varmt rekommendera denna: http://www.vio-pov.com/ tål både kyla minus 30 och mer vatten, crasher, ja precis allt och den spelar in på minneskort! Det ingår även en vattentätt fjärrkontroll med korrborrband, för handleden eller var du nu vill placera fjärren. Perfek mao.

    Dyr som attans…
    sämre videoinspelning än bl.a GoProHD(som kostar mindre än hälften) och så en sladd mellan lins och själva enheten… det minskar ju användningsområdet 🙁

  • cabrinharules

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 09:21
    walle;609517 wrote:
    Dyr som attans…
    sämre videoinspelning än bl.a GoProHD(som kostar mindre än hälften) och så en sladd mellan lins och själva enheten… det minskar ju användningsområdet 🙁

    Varför skulle en POV minska användningsområdet? Eftersom linsen är så liten som den är så kan man i stort placera den varsom och likaså inspelningsenheten. Fästen mm ingår i priset. Det är bättre att ha en liten rund minipryl på hjälmen än en stor ful rektangulär pryl på hjälmen som go pro, som är mycket svårare att placera och är inte lika stryktålig som en POV. =)

  • gurra_g

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 09:52
    pontusande;609320 wrote:
    Så, nu har jag hunnit testa W90 lite mer ingående. Måste erkänna att jag nog var lite väl hård i mitt omdöme när jag skrev att ni ska köpa en annan kamera för några inlägg sedan.

    Gött att den var bättre utomhus! Det är ingen vidvinkel på w90 väll?

    Har kommit fram till att jag vill ha 25-28mm vidvinkel.. blir nog i alla fall en Panasonic FT2

  • pontusande

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 10:11

    Nu har jag bytt minneskort i W90 och den är mycket snabbare.

    Hade en riktigt härlig dag igår med mer eller mindre konstant 10 m/s och solsken på eftermiddagen. Testade att tejpa fast kameran på kiten men jag vinklade den lite fel, så nu har jag i alla fall 200 serietagna bilder på vattnet och omgivningarna. 😀

    a47ep2.jpg

  • pontusande

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 10:23
    Gurra_g;609556 wrote:
    Gött att den var bättre utomhus! Det är ingen vidvinkel på w90 väll?

    Har kommit fram till att jag vill ha 25-28mm vidvinkel.. blir nog i alla fall en Panasonic FT2

    Det står på hemsidan att det är “Optiskt 5X zoomobjektiv med 28 mm vidvinkel” på W90.

    Jag är ingen expert så jag vet inte riktigt hur mycket det är, testade att lägga kameran på marken som om den hade suttit fast på brädan och ställde mig framför med självutlösare och den fick med hela mig.

    Jag testade FT2 på mediamarkt och jag tyckte den tog riktigt dåliga bilder (inomhus) men jag inser att jag skulle ha tyckt samma sak om W90 nu när jag testat den… Utomhusbilderna blir säkert toppen även med FT2!

  • nemo

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 16:23
    Gurra_g;608646 wrote:
    Letar efter en kamera för att sätta på brädan, kite, hjälm osv.. Har kollat på Go Pro men gillar inte alls vidvinkeln på den.

    Vill gärna ha funktionen kontinuerlig bildtagning eller vad det heter (så att kameran tar 1 kort varannan sek, som Go Pro..)

    Just nu lutar det mot en Panasonic Lumix DMC-FT2 någon som testat den? Några andra förslag?

    du måste ha en regäl vidvinkel om du skall ha den monterad på hjälm, brädan etc annars blir det bara skit (vilket det oftast blir i alla fall med kameror som skall sköta sig själva…) gopro hd om du skall ha en kamera som du skall glöma bort, En sony hdr- cx550ve med sporthus om du vill ha en kamera som du skall kunna klippa film av, men enå funkar att rigga på bräda hjälm även om den blir klumpigare (tusen gånger bättre blid) Den kan du och dina polare turas om att sköta och ta bilder från land, ligga i vattnet mm. gopro funkar att plocka klippbilder till men ej att göra vettiga filmer av då krävs att man kompletterar med en kamera på stativ från land.

  • gurra_g

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 16:55
    pontusande;609559 wrote:
    Det står på hemsidan att det är “Optiskt 5X zoomobjektiv med 28 mm vidvinkel” på W90.

    Jag är ingen expert så jag vet inte riktigt hur mycket det är, testade att lägga kameran på marken som om den hade suttit fast på brädan och ställde mig framför med självutlösare och den fick med hela mig.

    Jag testade FT2 på mediamarkt och jag tyckte den tog riktigt dåliga bilder (inomhus) men jag inser att jag skulle ha tyckt samma sak om W90 nu när jag testat den… Utomhusbilderna blir säkert toppen även med FT2!

    ok, missade det! Kvallen ser bra ut i alla fall.

    Vilket är det snabbast intervallet då kameran själv tar bilder? Hur lång tid, tills minnet är fullt?

  • pontusande

    Medlem
    2 maj, 2010 vid 19:10

    Om man tar med burst läge tar den riktigt snabbt, som en kulspruta ungefär, kanske 10 bilder i sekunden.

    Om kameran är inställd på att ta bilder själv utan att man rör den tar den långsamt, som en slangbella ungefär, alltså en bild var 10e sekund. Kändes lite trist när jag körde med kameran fast på kiten (i tron om att den tog kort på mig) när man visste att om jag hoppar är chansen minimal att den tar kort när jag är högst upp i hoppet. Vet inte hur FT2 är där…

    Hoppas nästan att du köper FT2 så vi kan jämföra 😀

  • kalle07

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 06:57

    Har provat POV 1.5 som tål hur mkt skit som helst men lite svårt att fästa, blir skakigt på hjälmen men kan sättas på ryggsäck. 110 grader.
    film: http://www.kiteflix.com (ev måtse ni skapa ett konto, kolla Most popular: Virtual Kiter: Andy DeFilippis eller Kiteboarder vs House
    mer info om POV 1 http://shop.kiteflix.com/product.sc?productId=65&categoryId=17
    Säljs även i Sverige

  • jaca

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 07:02
    pontusande;609558 wrote:
    Nu har jag bytt minneskort i W90 och den är mycket snabbare.
    Hade en riktigt härlig dag igår med mer eller mindre konstant 10 m/s och solsken på eftermiddagen. Testade att tejpa fast kameran på kiten men jag vinklade den lite fel, så nu har jag i alla fall 200 serietagna bilder på vattnet och omgivningarna. 😀

    Ganska nice ändå! Jag undrar bara hur du tejpade fast kameran och vilken tejp du använde?

  • pontusande

    Medlem
    3 maj, 2010 vid 07:40

    Jag använde bara någon eltejp som låg i kiteväskan sen jag försökte laga mina ventiler med den. Jag hade lite tur med min kite för jag kunde precis klämma in kameran mellan inflate och deflate ventilerna sen var det bara att tejpa runt lite så den satt fast stenhårt… Jag vet att vissa tillverkare inte syr fast strutsen hela vägen till leading edge så det blir ett litet mellanrum. Detta kan man också utnyttja för att den ska sitta.

    Fäste även kameran med tillhörande karbinhake i den lilla öglan som man hakar fast i när man pumpar för att försäkra mig om att den inte skulle ramla ner i vattnet om jag krashade.

  • hbgkitare

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 13:19

    Nu har det anlänt en GoPro HD i min brevlåda plus både hjälmfäste och fäste för surfbrädan. Hoppas på lite vind nu så man får testa den. Skall beställa en LCD-backpack när de kommer hem också så man inte behöver chansa med kameravinkeln vid montering på brädan.

  • walle

    Medlem
    5 maj, 2010 vid 15:51
    Hbgkitare;610042 wrote:
    Nu har det anlänt en GoPro HD i min brevlåda plus både hjälmfäste och fäste för surfbrädan. Hoppas på lite vind nu så man får testa den. Skall beställa en LCD-backpack när de kommer hem också så man inte behöver chansa med kameravinkeln vid montering på brädan.

    vet du när lcd skärmen ska komma?

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vattenkamera! tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.