Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenstart.

  • vattenstart.

    Publicerad av olalju på 16 november, 2007 vid 18:52

    Som nybörjare känner jag att jag vill ha en bra kite för nybörjare samt att det skall vara en som e lätt att vattenstarta, då den säkert kommer att tillbringa en del tid liggande i vattnet :crazy:. Tacksam för svar o synpunkter, på kursen jag gick så hade jag en cabrinha switchblade 12 m2. tyckte den kändes bra, men då man e ganska okunnig i ämnet så kanske det finns fler o bättre förslag?
    Ola

    mania svarade 16 år, 5 månader sedan 30 Medlemmar · 117 Svar
  • 117 Svar
  • aka_kalle

    Medlem
    16 november, 2007 vid 19:06

    Testa liquidforce havoc, aldrig kört en kite som går så snabbt att få upp ur vattnet innan.

  • sourra

    Medlem
    16 november, 2007 vid 19:12

    I stort sett alla bow/sle-kites med medel-ar är lätta att få igång. Släpp bommen, dra i ena styrlinan, gäspa och vänta på att kiten ska vandra ut, ställa sig och launcha – voila!

  • nic

    Medlem
    16 november, 2007 vid 19:16

    Alla sle/bow/plattkitar är lätta att starta. Tror inte du behöver oroa dig för detta.
    Välj en som inte är High Aspect så gör du det ännu lättare för dig.

    nic

  • blackadder

    Medlem
    16 november, 2007 vid 20:13

    Ja, det är ett mindre problem idag. Ta en kite med lite mindre fräs i, för att kunna ta det lite lungt i början. Märket på kiten e nog ganska likgiltigt om man väljer nåt av de etablerade. Men om man gått kurs med en viss kite så känns det kanske tryggt att fortsätta med den. Jag lärde mig med en Cabrinha SBII och tyckte den var bra. Lycka till!

  • kru81

    Medlem
    16 november, 2007 vid 22:29

    jo men om du ska ha en kite som är lätt att vattenstarta ska du absolut skaffa Liquid Force Havoc. kolla sida: http://www.liquidforcekites.se/kitesurfing/kites/havoc-i.aspx
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=15757&sort=4&cat=9&page=1

  • patrikol

    Medlem
    16 november, 2007 vid 22:40

    Det funkar utmärkt med riktiga kites med du måste inte ha en Bow eller SLE.

    Funderar du på beg. så ta ett känt märke och med bästa pris så blir du nöjd!

  • sourra

    Medlem
    16 november, 2007 vid 22:45

    Beroende på var du bor och vad du väger skulle jag se till att scora en 12-9 kvm. Bra värde på beggade kites nu på hösten om du känner för det. Kolla efter välrenommerade märken med gott rykte om sig så kan det inte gå fel. Så länge du kollar att duken är crisp, bridles är fräscha, liksom power-/styrlinor och chickenlooplina dvs. Se till att få en genomgång av säkerhetssystemet av säljaren eftersom det skiljer lite (men bara lite) mellan olika märken.

  • skotten

    Medlem
    16 november, 2007 vid 23:42

    another thing to remember is that Low or Medium aspect kites normally restart from the water better than high aspect kites..

  • gadget

    Medlem
    17 november, 2007 vid 10:15

    Hmmm…
    En c-kite med 5:e lina är inte mycket svårare att starta än en bow!
    Jag ångrar inte att jag bytte från bow till C och det gjorde jag bara efter
    2 månader!

  • psychonauten

    Medlem
    17 november, 2007 vid 10:27

    @Gadget 429077 wrote:

    Hmmm…
    En c-kite med 5:e lina är inte mycket svårare att starta än en bow!
    Jag ångrar inte att jag bytte från bow till C och det gjorde jag bara efter
    2 månader!

    sluta hålla på !

  • nic

    Medlem
    17 november, 2007 vid 10:43
    Gadget;429077 wrote:
    Hmmm…
    En c-kite med 5:e lina är inte mycket svårare att starta än en bow!
    Jag ångrar inte att jag bytte från bow till C och det gjorde jag bara efter
    2 månader!

    Med andra ord så håller du med om att det är svårare.

  • gadget

    Medlem
    17 november, 2007 vid 20:44

    Jag har aldrig upplevt det som “svårt” att vattenstarta min kite!
    Mina c-kites är inte besvärligare att starta än min Nova 2:a var!
    Oavsett vilket så är det väl viktigare hur kiten beter sig i luften än i vattnet och om det finns kites som är direkt omöjliga att vattenstarta bör väl denna tråd snarare varna “ololju” för dessa!
    Har någon någonsin sagt “fan, jag köpte en ny kite, det går inte att få kontroll på den i luften med VATTENSTART, det är den grym på!”

    De flesta kites idag är väl bra men jag tycker det är fel att basera “braigheten” på hur lätt det är att vattenstarta! Eller?

  • skotten

    Medlem
    17 november, 2007 vid 23:37

    I aint getting involved in this one.

  • mjersen

    Medlem
    17 november, 2007 vid 23:42

    ja e fan grym på o vattenstarta

  • pjoter

    Medlem
    18 november, 2007 vid 00:57

    flysurfer e helt klart lättast å vattenstarta. inte sett nån annan komma igång lika fort som mig efter en krasch.

Sida 1 av 8

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing vattenstart.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.