Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart!?

  • Vattenstart!?

    Publicerad av anonym-anvandare på 17 februari, 2000 vid 09:06

    Trots att alla besökare på denna sida verkar vara grabbar och tjejer som hållt på ett tag med vidsurf…
    Tänkte att en nybörjare som jag, kanske kunde få lite råd angående min vattenstarts-teknink.
    Tog steget från en lånad pråm till en bräda som inte går att dra rigg, någonstans i mitten av förra sommaren.
    Så länge som jag bottnar går allt som det skall men sen…
    Jag vet att ni snackar loopar och dylikt men några råd till en tacksam nybörjare kan ni väl ge?

    tt svarade 24 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 09:18

    Har du bommen rätt lågt så är ett tips att lägga den på tailen så seglet kommer
    upp ovanför vattenytan.
    Ha sedan masten i bredd mot vinden, dvs inte masttoppen mot vinden.
    Och glöm inte att slappna av, det är lätt hänt att man andas
    så att det går gäss…
    Surf’s up!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 09:24

    Man tackar, för tipset!

  • kris

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 09:35

    Jag tyckte också det var jättesvårt när jag började med vattenstarter, alla har vi varit där! Att lägga bommen vilandes bak på brädan gick ju fint men sen..
    Vad jag inte fattade var hur folk kunde få upp seglet och fånga vinden, själv blev jag nedtryckt hela tiden och det blev mångai kallsupar. Men jobba med benen, trampa vatten eller ta riktiga bensparkar för att få kraft, sen lär man sig efter ett tag att jobba med vinden.. Att vinkla seglet rätt och ta hjälp av byarna.
    Lycka till!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 11:13

    Om du inte har bomen lågt som någon skrev tidigare eller om du har en kort bräda tänk då på att försöka börja långt upp på masten när du skall få seglet ur vattnet, när detta är gjort flytta dig till den riktiga positionen med ena handen på masten. När du sedan skall upp på brädan försök lägg vikten mot mastfoten så du inte sänker aktern.

  • robin

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 11:43

    Ha flytväst på dig!!! Mycket enklare om man slipper simma runt och trampa vatten när man mixtrar med riggen som ibland kan verka jäkligt tung…
    Ett till tips: Lägg inte upp båda benen på brädan utan bara det bakre tills du är nästan ända uppe! Detta gör att du kommer mycket närmare riggen vilket leder till att du inte behöver lika mycket vind för att vattenstarta.

    Ett par länkar också:
    home4.swipnet.se/~w-40911/windsurf/tips/vattenst.htm
    http://www.ultranet.com/~lefebvre/Windsurfing/Articles/starting.html

    /Robin

  • wisco

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 11:58

    ett litet tips till..
    när du ligger i vattnet och simmar (med masten vinkelrätt mot vinden) så håll i bommen en liten bit ifrån masten (nästan där du ska ha främre handen sen, på den sidan av seglet som du sedan ska vara på) och liksom tryck lite uppåt, detta gör att seglet automagiskt kommer i rätt vinkel för att börja fånga in vinden. När du känner att vinden har gett seglet egen lyftkraft och du drar upp det över huvudet så ska du inte skota in för hårt, för då åker baken på bomen ner i vattnet och seglet kan flippa över på fel håll. Om du skotar för lite så kan vinden trycka ner seglet och dej. Sen som robin sa, speciellt om det blåser lite, ha kvar så mycket som möjligt av kroppen i vattnet tills du är nästan uppe, låt ena benet hänga kvar i vattnet böj det andra och stäck upp armarna nästan rakt, sen drar du dej upp utan att dra seglet speciellt mycket mot vinden utan mer mot brädans lyftkraft.
    Om du inte har nån flyväst så kan det vara ett tips att stanna där du bottnar och göra det hela utan att försöka röra bottnen, så du kan stanna och vila utan att få panik om det inte funkar.

    /Jan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 12:04

    Tackar för alla tips, och framför allt länkarna!
    Bra bild och text!!

  • tedan

    Medlem
    17 februari, 2000 vid 12:57

    Balansen i riggen är väldigt viktig. se till att du har full kontroll över riggen innan du försöker lägga upp bakbenet på tailen. Och så måste mna vara bestämd, nu kommer det en vindby, nu skall jag upp. Jag har själv gjort felet många gånger att man är för ivrig, lägger upp bakbenet och sedan driver du som en frigolitbit i storm.. Så var bestämd..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    19 februari, 2000 vid 17:37

    #1: stå på knädjupt vatten och lär dig kontrollera hur brädan reagerar på vad du gör med riggen: skota in och brädan faller av, skota ut och brädan går upp i vind. (den här känslan för hur hela ‘systemet’ (bräda+rigg) fungerar återkommer i alla manövrar sedan).

    #2: när du behärskar detta gå succesivt mot djupare vatten tills du bara behöver trampa vatten.

  • fredrik-b

    Medlem
    19 februari, 2000 vid 20:16

    Ett litet tips bara… som jag tror ingen nämt tidigare… om du inte har bommen så lågt att den går att lägga upp på tailen eller att nosen ligger mot vinden med riggen mot vinden så ett tips är att simma med riggen mot vind samtidigt som du trycker lätt uppåt när du simmar. då tar vinden seglet och lyfter upp den… Då blir vattenstarten snabbare och efter lite övning energi besparande tycker jag..
    Häng Löst!
    ;MVH
    Fredrik@hang-ten.com

  • marcus-l

    Medlem
    20 februari, 2000 vid 00:44

    Vad jag gjorde för att lära mig det var att jag tyckte att det svårast var att få upp riggen ur vattnet, men lägg bommen på tailen på brädan så lyfter brädans lyftkraft upp riggen åt dig, detta förutsatt ATT du har bommen relativt lågt o mastfoten ganska långt fram så att det går o lägga bommen PÅ brädan, så klart!

    Tänk på att du försöker att “tappa” eller släppa riggen då du känner att du kommer att trilla i…oj jo jag menar att släpp riggen i det läge så att du slipper vända riggen i vattnet, detta underlättar mycket innan du har lärt dig att vattenstarta med “clew first”. Försök oxå att så snabbt som möjligt när du hart trillat i att få upp riggen ur vattnet så att du slipper fylla mast bom o segel med vatten, det kan bli tungt!

    Lycka till!!

  • tt

    Medlem
    20 februari, 2000 vid 16:44

    FLYTVÄST & RAKA ARMAR, ALLTID RAKA ARMAR

    TT

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstart!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.