Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstartsproblem: Ben glider under brädan

  • Vattenstartsproblem: Ben glider under brädan

    Publicerad av planing på 14 oktober, 2007 vid 17:53

    Jag är en återfallssurfare, som aldrig lärde mig vattenstarta förra gången det begav sig. Men nu är jag på god väg! Jag har gjort ett flertal starter i halsdjupt vatten, men aldrig där jag inte har bottnat. Håller på att träna på det, men det är alltid nån småsak som går fel.

    En sak som händer när jag inte bottnar är att när jag lägger upp bakbenet på brädan så brukar det sluta med att det andra benet flyter upp och lägger sig under brädan. Det ska ju stå rakt ner, så att jag kan simsparka när jag vill upp, eller hur? Det flyter upp under tiden som jag ligger och väntar på vind, och medans jag ställer in brädans vinkel mot vinden (genom tryck på mastfoten). Man ska väl kunna ligga så hur länge som helst antar jag.

    Min fråga är: Kan man få ner det andra benet rakt ner genom någon typ av viktförskjutning, eller är enda sättet att få ner det genom att man simmar med benet? Jag brukar inte simma när jag ligger med bakbenet på brädan i färdigställning, och det skulle väl vara skönt att slippa det 😀 .

    memark svarade 16 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • bananen

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 18:11

    Använd sökfunktionen i det här forumet så hittar du massor med bra trådar och även seriösa artiklar med bild och annat.

    Men jag tror att du skall fokusera på att sträcka din fram-arm max, så att du reser riggen helt innan du bestiger brädan. Riggen skall helst vara nästan helt upprätt och du skall dra in brädan under arslet, så att brädan faller av ordentligt samtidigt som du kliver upp.

    Men, du har mycket att vinna på att testa sök funktionen!!! 😀

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 oktober, 2007 vid 18:27

    Allt handlar om att få komma i bra posetion. Jobba dig fram så att du ligger i en bra vinkel med bra grepp på bomen. Sen så kommer det automatiskt efter du har surfat ett tag. Bara att dra upp den bakre foten och sparka som tusan med den vänstra om du inte flyger upp direkt.

    Jag började surfa i sommar och mina vattenstarter kom utan att jag tänkte på det. Råkade surfa för lågnt ut engång och vips vattenstartade jag 🙂

    Det som jag försöker tänka på då det är lite halvtaskig vind är att verkligen få upp seglet, dvs försöka ha masten rakt upp så att seglet tar så mycket vind som möjligt. Helt omöjligt att vattenstarta om man bara koncetrerar sig på fötterna. UPP med bomen så högt du kan så flyger du upp 🙂

    Okej, vet inte om det hjälpte dig något men ut och testa med dig!

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 08:22

    Som Tim säger. En av de bästa sakerna at träna på är att på grunt vatten stå i beachstartläge med bakfoten uppe på brädan och där kunna stå “hur länge som helst” och bara styra brädan lite upp och ned i vind med hjälp av segeltrim. Har du koll på den biten är vattenstarten betydligt lättare eftersom halva jobbet handlar just om att komma i precis rätt position.

  • g_l

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 08:44

    @Planing 422114 wrote:

    när jag lägger upp bakbenet på brädan så brukar det sluta med att det andra benet flyter upp och lägger sig under brädan.

    Kan man få ner det andra benet rakt ner genom någon typ av viktförskjutning, eller är enda sättet att få ner det genom att man simmar med benet? .

    Jag tror inte du ska fundera över vad du gör med bakbenet. Koncentrera dig istället på att få riggen rätt i förhållande till vinden, precis som de andra skrivit så kommer bakbenet att sköta sig bra automatiskt. Innan du fått upp riggen ordentligt i höjd ovanför vattnet spelar det ingen roll hur djupt i vattnet du har bakbenet. När du sedan börjar få upp seglet högt, och kroppen börjar dras upp så kommer nog bakbenet automatiskt att riktas lite mer neråt. (För mig som inte är någon akrobat så tror jag det skulle vara rätt svårt att böja benet kraftigt bakåt samtidigt som det andra sträcks framåt utan att ta stöd av något hårt underlag. Det måste ju bli som att gå ner i spagat utan stöd.)
    För övrigt så kan du i princip vattenstarta med benen hur som helst bara det är tillräckligt stark (och jämn) vind. Blåser det riktigt mycket kan det t.o.m. kännas motiverat att stoppa in tassarna i stropparna redan när du ligger i vattnet.
    Har du dåligt med vind så hjälper det om du flyttar framhanden längre bort från masten. Då får du upp seglet högre. Du kan även försöka med att “kasta” upp seglet något högre med ett snabbt “ryck” om vinden är för svag för att orka dra upp dig utan att du “hjälper till”.

  • planing

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 11:18

    Tack för alla svar!

    @G_L 422234 wrote:

    När du sedan börjar få upp seglet högt, och kroppen börjar dras upp så kommer nog bakbenet automatiskt att riktas lite mer neråt.

    Problemet som jag har är att frambenet flyter upp under brädan så fort jag har lyft upp bakbenet på brädan. Ska man inte kunna ligga med bakfoten på brädan i ett stabilt läge med frambenet rakt ner? Ska man kunna ligga så i minst 15 sekunder?

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 11:52

    @Planing 422258 wrote:

    Tack för alla svar!

    Problemet som jag har är att frambenet flyter upp under brädan så fort jag har lyft upp bakbenet på brädan. Ska man inte kunna ligga med bakfoten på brädan i ett stabilt läge med frambenet rakt ner? Ska man kunna ligga så i minst 15 sekunder?

    Ja, de skall man kunna. Som det låter får du seglet för långt bakåt så brädan lovar upp, då måste du liksom skota in vilket gör att seglet kommer för nära dig, du hamnar på rygg och benet glider in under brädan.

    Om det stämmer är lösningen dels att hålla upp seglet, men kanske framförallt at hålla fram det. Du skriver att du “trycker på mastfoten”, men det är svårt at säkert veta hur du gör detta i praktiken. Jag har aldrig tänkt att jag skall trycka på mastfoten (för att styra brädan) i detta läge. Istället handlar det i princip enbart om att positionera seglet rätt.

    Det är därför min beachstartövning är bra. Då övar du på att styra brädan upp och ned bed seglet. Eftersom en fot är i botten blir det extra känsligt. Det man tränar upp är förmågan att skilja på att skota in ut respektiv att föra seglet framåt-bakåt. Det svåraste (minst naturliga) brukar vara att föra seglet framåt och samtidigt skota ut. Och just detta är en av delarna i en effektiv vattenstart.

  • g_l

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 11:57

    @Planing 422258 wrote:

    frambenet ?

    Ursäkta, det blev nog lite invecklat… Jag skrev “bakben” när jag menade det ben som är riktat aningen bakåt/neråt på kroppen när du ligger å vattenstartar. Det ben du sträcker framåt är alltså “bakbenet” på brädan. Hmmm… kan det bli mer obegripligt? Som svar på din fråga så brukar jag nog inte tänka speciellt mycket på varken bakben eller framben när jag ligger i vattnet. Kan nog stämma som du säger att man kan ha benet neråt en stund.

  • planing

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 16:35

    @Ola H. 422268 wrote:

    Som det låter får du seglet för långt bakåt så brädan lovar upp, då måste du liksom skota in vilket gör att seglet kommer för nära dig, du hamnar på rygg och benet glider in under brädan.

    Om det stämmer …

    Jag tror att din analys är klockren! Jag brukar ha problem med lovningstendenser. Ska testa att få fram/upp seglet mer nästa gång jag är ute!

    Tackar!

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 19:12

    Rapportera hur det går!

  • rookie

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 19:58

    Vill återigen slå ett slag för flytvästen. Den behöver inte vara speciellt stor, 30-50N räcker. Då kan du sätta upp båda fötterna på brädan när du vattenstartar och långsamt lyfta dig upp med seglet. Detta kräver dock lite mer vind.

  • ola-h

    Medlem
    15 oktober, 2007 vid 20:40

    Fast den flytvästtekniken är inte direkt något som stimulerar till en bra teknik sedan.

  • memark

    Medlem
    16 oktober, 2007 vid 19:01

    Fast eftersom man som ansvarskännande vindsurfare sen ändå alltid har flytväst kanske det inte spelar nån roll? 😉

    Jag läste också mycket om det här med att sprattla med frambenet för att komma upp när jag lärde mig vattenstarta. I praktiken tycker jag mest det handlar om att sprattla/göra vad som helst för att bibehålla sin position i vattnet. Ungefär som att trampa vatten, fast med bara ett ben.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vattenstartsproblem: Ben glider under brädan

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.