Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vattentätt kamerahus

  • Vattentätt kamerahus

    Publicerad av sourra på 27 november, 2006 vid 19:54

    Hallå på er!
    Så här i det deprimerande höstmörkret såg jag till att köpa mig lite gadgets för att glädja prylbögen i mig. Uj så glad han blev när jag bl.a. köpte ett vattentätt hus till min Canon. Nu kommer jag kunna ta rafflande close-ups ute i spa’t på vinterresan. Frågan är bara: Har någon där ute erfarenheter av denna pryl och kan dela med sig av lite dos, dohs and don’ts? Jag får klara Steve Zissou-vibbar av looken på huset.

    z.jpg

    fesen svarade 17 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • bohm

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:14

    Jag har en sån… den funkar bra, men kameran som är i min är så slö så man får bara bilder på landningar, och ändrar man till inställningen barn och djur är den lite snabbare men då e det omöjligt att få nån skärpa. (har en ixus30)

    läste i bruksanvisningen att man ska fetta in tätningsringen lite då och då… det har inte jag gjort, men är säkret bra för att minska risken för läckage.

  • fesen

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:19

    Använder liknande för lite dykbilder ibland.
    Dock så spelar det som sagt större roll vad det är för kamera i huset…än hur huset ser ut…

    Förutom att fetta in oringstätningen ibland så skall du tänka dig för när det kommer till stora temperatursvängningar…det kan bildas kondens i kamerahuset. Så det kan vara bra att ha lite sådana där kuddar i som suger upp eventuell fukt.

    Annars är det bara att köra!

  • sourra

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:21
    Fesen wrote:
    Använder liknande för lite dykbilder ibland.
    Dock så spelar det som sagt större roll vad det är för kamera i huset…än hur huset ser ut…

    Förutom att fetta in oringstätningen ibland så skall du tänka dig för när det kommer till stora temperatursvängningar…det kan bildas kondens i kamerahuset. Så det kan vara bra att ha lite sådana där kuddar i som suger upp eventuell fukt.

    Annars är det bara att köra!

    Menar du såna “Silica Gel DO NOT EAT”-kuddar som nån dumskalle alltid ska stoppa i munnen bara för att visa hur spexig han är?

  • fesen

    Medlem
    27 november, 2006 vid 20:54
    sourra wrote:
    Menar du såna “Silica Gel DO NOT EAT”-kuddar som nån dumskalle alltid ska stoppa i munnen bara för att visa hur spexig han är?

    Precis… 🙂

  • kasimir

    Medlem
    27 november, 2006 vid 21:48

    Har ni testat det? döfestligt det sprakar som fan sen blir man helt torr i munnen. Undrar vad som händer om man sväljer en?

  • sourra

    Medlem
    27 november, 2006 vid 21:58
    Fesen wrote:
    sourra wrote:
    Menar du såna “Silica Gel DO NOT EAT”-kuddar som nån dumskalle alltid ska stoppa i munnen bara för att visa hur spexig han är?

    Precis… 🙂

    Om det skulle vara så att man har ätit upp alla sina påsar, var kan man köpa nya?

  • nic

    Medlem
    27 november, 2006 vid 23:31
    sourra wrote:
    Fesen wrote:
    sourra wrote:
    Menar du såna “Silica Gel DO NOT EAT”-kuddar som nån dumskalle alltid ska stoppa i munnen bara för att visa hur spexig han är?

    Precis… 🙂

    Om det skulle vara så att man har ätit upp alla sina påsar, var kan man köpa nya?

    Det där fungerar inte alls. Fyll kamera huset med luft från airconditionen på bilen precis innan du stänger den istället. Den luften är avfuktad å fin. Lycka till.

    nic

  • sourra

    Medlem
    27 november, 2006 vid 23:35
    nic wrote:
    Det där fungerar inte alls. Fyll kamera huset med luft från airconditionen på bilen precis innan du stänger den istället. Den luften är avfuktad å fin. Lycka till.

    nic

    Bra tänkt, tack för tipset!

  • fesen

    Medlem
    28 november, 2006 vid 02:34
    nic wrote:
    Det där fungerar inte alls. Fyll kamera huset med luft från airconditionen på bilen precis innan du stänger den istället. Den luften är avfuktad å fin. Lycka till.

    nic

    Hmmm…har fungerat alldeles utmärkt för min del hittills. Men kanske inte så dumt att använda AC’n på bilen. Dock använder jag oftast kameran för dykning…så det är sällan det är problem. Skall man däremot vara ut i solen en herrans massa så är nog risken större.

    Dock kan jag tillägga att dom avfuktarna jag normalt använt inte är “silca gel”…åtminstone står det inte så på dom. Skall kolla om det är någon speciell sort. Jag vet att det finns olika material.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Vattentätt kamerahus

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.