Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vättern – bjöd på påskens bästa surf!

  • Vättern – bjöd på påskens bästa surf!

    Publicerad av surfordie på 15 april, 2001 vid 16:57

    Under skärstorsdagen och långfredagen piskade en rejäl nord-nordostlig vind runt 15 m/s playan i jönköping och det byggdes upp rejäla vågor och sjyssta linjer och det var bäddat för grymme surf.

    Tyvärr hade man ju tagit med sig de sketna formula grejerna från gbg och 8,7 och 90 i bredd var inte att tänka på…gjorde kanske inte så mycket då det var nollgradigt och snöstorm. Men som vanligt var mastodont-marcus nere o rippade…

    Men ändå…Vättern är grym! Dags att fixa in en deltävling i SC där nästa år? För Vättern kan vara riktigt bra i allt från nordost till nordväst och ett par hundra meter ut från sandstranden kan det lätt gå swell på 2-3 m. Skulle bara smälla dit ett konstgjort betongrev som i Perth och vips skulle vi ha ett sånt vågparadis mitt i småland! Jobbar på kommungubbarna…

    jake

    anonym-anvandare svarade 23 år sedan 2 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 april, 2001 vid 21:37

    … förutom i torsdags och fredags då kanske..

    För c:a 10-12 år sedan kördes det tävlingar i Jönköping (kommer inte ihåg om dom ingick i Svenska Cupen).
    Två hela helger har jag slösat bort på playan (läs gräsplätten!) i Jönköping och väntat på vind. Har aldrig sett ett plattare vatten. Skulle
    nog passa bra för SC i Wakeboard! Även “localsen” klagade på att det aldrig blåser i södra delen av vättern.
    Det skulle tydligen vara mycket bättre i den norra delen av Vättern. / Anders

  • surfordie

    Medlem
    16 april, 2001 vid 08:44

    …jag har väntat på vind på de många sk vindsäkra ställen i min dag…så döm inte ett ställe efter två helger. Gräs? Det är ju bara sand hela vägen…vart var du?

    Konstigt att vattnet var platt när det inte blåste…
    jake

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2001 vid 15:04

    Vart någanstans kör ni, lite mer exakt.
    Mvh.

  • surfordie

    Medlem
    16 april, 2001 vid 16:01

    Det finns många spots.
    Vid ost-nordost är det Jönköpings Kanotklubb som gäller,

    nord-nordväst är bra riktningar för Vätterstranden(vid gamla surfklubben -liljeholmen),

    väst-sydväst är bra vid Oset i huskvarna, Munksjön (mitt inne i city) och framförallt Landsjön, Ragges gamla hookipa.

    Att surfa i munsksjön är asball, man kan stå ca 15 m från bilar vid ett rödljus och race skiten ur dem när det slår om till grönt. Bra riggyta och fina bryggor att göra sjyssta launchar ifrån finns. Man kan gå direkt till after surf i stan…

    Gillar du att surfa i vinddraget av en airbus eller en boeing så finns ju alltid västersjön, so ligger m a o brevid flygplatsen. Rekommenderar ej detta ställe, finns många roligare o bättre spots.

    mvh
    jake-tuff (ex)local

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 april, 2001 vid 21:53

    Jo då det seglades på Vättern fredag kväll, med raggsockar o kirurghandskarna på, så kunde man klara ett antal race. Vågorna var RIKTIGT bra vid standen!! dryg meter o ibland 20 m set….låter ju nästan som Hookipa när jag hör mig säga detta, men det har ju aldrig ljugits förr på denna sida…
    Vättern forever!!
    //Marcus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Vättern – bjöd på påskens bästa surf!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.